Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny mellemklasse Africa Twin

Motoren er en opskaleret twin fra Honda's NC serie

CO
15/03-2020 kl. 05:00

Honda's tekniske stab er i fuld gang med at udvikle en mindre Africa Twin, der skal tage kampen op med konkurrenterne på det lukrative marked for mellemklasse Adventure bikes. 

Det fremgår af informationer fra pålidelige kilder, og det giver faktisk meget god mening.

For der er nemlig et gigantisk hul i Honda's modelprogram for Adventure motorcykler, hvor forbrugerne er henvist til at købe den fuldvoksne Honda CRF 1100 Africa Twin, hvis man vil køre med stort forhjul, og ikke kan nøjes med de mindre offroad fokuserede CRF 250 – 450.

Ikke blot prisen for den største Afrikaner kan være en udfordring for mange begyndere, men nye motorcyklister vil måske også stille sig lidt tvivlende, over for udsigten til håndtering af en motorcykel der yder 100 hk, med en køreklar vægt på 236 kg og derover afhængigt af version.

Og så er der nok heller ingen tvivl om, at Honda har set lidt på forbrugernes voldsomme interesse for modeller, som eksempelvis BMW F850GS, den nye Triumph Tiger 900, KTM 790 Adventure, og ikke mindst Yamaha Ténéré 700.

Kenji Morita som var projektleder på 1100cc Africa Twin har faktisk også tidligere selv erkendt, at der er et hul i Honda's modelprogram, som producenten gerne vil have udfyldt. “When we speak about pure adventure, we don’t have a wide line-up. So, we are thinking of a half-way model to attract younger people.”

Motoren i Honda's nye mellemklasse Adventure model, skulle efter vores oplysninger være baseret på den tocylindrede motor vi kender fra Honda's NC modeller, men til projektet blive opskaleret til 790cc.

Det vil give et boost i effekt, samt sikre at motoren er EURO V kompatibel, og DCT gearkassen vi kender fra NC modellerne bevares som en option.

Og en droslet version til A2 kørekort er slet ikke utænkelig.

Mellemklasse afrikaneren forventes ikke udstyret med de mest teknisk krævende og dyreste løsninger, hvor der foreløbig indikeres fravær af justérbar affjedring, vindskærmen bliver angiveligt heller ikke justérbar, og det forlyder at modellen får en yderst spartansk instrumentering.

Vi gætter frejdigt på, at motorens ydelse ikke bliver helt på niveau med konkurrenterne, men så kan det jo til gengæld være, at det lykkes Honda at holde vejledende udsalgspris på et særdeles attraktivt niveau. 

En rigtig interessant udmelding fra Honda, og vi glæder os til lidt mere konkrete oplysninger, samt naturligvis lidt billeder og gerne en strimmel video.

Udseendet vil utvivlsomt komme til at læne sig op ad storebror Honda CRF 1100 Africa Twin, men det er allerede nu tilladt at gætte på om modellen får 19″ eller 21″ forhjul.

Endnu en spændende sag vi ser frem til at følge, og vi holder dig naturligvis som altid opdateret på de seneste nyheder.

Skriv et svar