Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny affjedringsproducent på banen

Med sin ekspertise fra bilbranchen, vil det tyske firma nu konkurrere mod de store spillere indenfor affjedring til MC'er

Mikkel Skotte Sølvkjær
16/04-2020 kl. 05:00

Okay… helt nye er Bilstein ikke; virksomheden er en både kendt og anerkendt tysk producent af affjedringskomponenter til firehjulede køretøjer, men ind til nu er det de færreste der har hørt virksomhedens navn i forbindelse med motorcykler – det skal der nu laves om på!

Tilbage i 70’erne og 80’erne producerede Bilstein enkelte eksemplarer af både forgafler og bagdæmpere til motorcykler, men de trak sig hurtigt fra markedet, for at rette fokus mod produktion af bilstumper.

Nu annoncerer firmaet, at de inden for en overskuelig fremtid, igen vil sætte affjedringskomponenter til motorcykler i produktion, og stumperne vil ifølge Bilstein ligge i den høje ende af kvalitetsskalaen. Firmaets første satsning bliver forgaffel samt bagdæmper til BMW S1000RR. 

Kampklar BMW S1000RR med Bilstein forgaffel

Meldingen lyder, at Bilstein har udviklet og testet de nye komponenter over en periode på fem år, og det er derfor let at forestille sig, at produktet snart kunne ramme lagerhylderne hos kommende forhandlere.

Dato for lanceringen er ikke tilgængelig endnu, ligesom prisen for de enkelte dele heller ikke er offentliggjort, men jungletrommerne spår, at vi kommer til at se mere til Bilstein senere i år. 

Seriøs konkurrence

Når et firma der normalt leverer standardaffjedring til biler som Porsche, Lamborghini, Jaguar, Mercedes, Lotus og BMW, vil blande sig i en, til tider lidt konservativ motorcykelbranche, så spidser vi ører, for det kan godt blive interessant. 

I forvejen findes der særligt tre store spillere på markedet for standardaffjedring, nemlig Showa, Öhlins og WP, og de bliver uden tvivl nogle tunge drenge at danse med. 

Men med viden og erfaringer om affjedring der strækker sig helt tilbage til 1928, samt de mange års arbejde Bilstein har lagt bag de nye komponenter til BMW, kunne man måske, med lidt god fantasi, forestille sig et samarbejde mellem de to tyske giganter. 

Selv hvis Bilstein ”kun” ender med at levere dele til eftermontering, hvor konkurrenterne er endnu flere, finder vi sagen ganske interessant, og kan kun glæde os over endnu en mulighed for vi MC-tosser.

Skriv et svar