Ny 2026 Ducati Monster præsenteret - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny 2026 Ducati Monster præsenteret

Den nye Ducati Monster er alt hvad du behøver, ikke mere, og har et umiskendeligt design.
CO
23/10-2025 kl. 18:28
Anslået læsetid: 5 Minutter

Det er ikke mange dage siden du kunne læse her på MagaCin, at det er i dag Ducati slipper et Monster løs som en del af årets igangværende Ducati World Première 2026.

I Ducatis efterhånden traditionelle føljeton har det italienske mærke tidligere afsløret både Ducati Diavel V4 RS og Ducati Multistrada V4 RS, en ny knivskarp Panigale V4R og senest Ducati Multistrada V4 Rally.
Men i dag bevæger vi os over i en lidt anden boldgade.
For Ducati Monster har nærmest legendarisk status som en model, der især lægger op til fri leg og spas, og gerne byder på særegne og specielle oplevelser.

Som eksempelvis da denne skribent for mange år siden fik mulighed for at trille en tur på en brugt Ducati Monster fra 1990’erne, der blev købt som en overraskende fødselsdagsgave til en kvindes husbond.
Det var denne skribent behjælpelig med, og prøvekørte naturligvis modellen.
Det italienske legetøj var så hylende sjovt at køre på, og så let at vippe på baghjul, at motorens underside var synlig det meste af tiden.

Det er efterhånden mange år siden. Men nærmest som en understregning af, at Ducati Monster kan være et vildt underholdende bekendtskab, der opfordrer til sjov og ballade, lancerede Ducati i 2017 i anledning af Ducati Monsters 25-års jubilæum en ny Ducati Monster 797 under sloganet Let’s Have Fun.

Den efterfølgende pressepræsentation af modellen fandt sted i det sydfranske, og her fik denne skribent nogle lidt anderledes men stadig rigtig sjove oplevelser.

Andre Ducati Monster kørere kunne garanteret bidrage med en overflod af deres egne sjove oplevelser med Ducati Monster, og det ser umiddelbart ud til, at repertoiret løbende kan udvides med dagens nyhed.

I’m Legend lød overskriften i teaseren for beskrivelsen af den kommende nye Monster, der ifølge Ducati siden 1993 og altså gennem tre årtier er forblevet relevant og eftertragtet for generationer af kørere.
Og i dag præsenterede italienerne som lovet 2026 Ducati Monster med det frit oversatte slogan: Alt du behøver, ikke mere, med et umiskendeligt design.

Og lad os da bare varme op med at fortælle, at dagens nyhed fra Ducati er udstyret med V2 motoren med variabel ventilstyring, der i 2024 blev lanceret som Ducatis letteste V2 motor.
Motoren er i 2026 Ducati Monster god for 111 hk ved 9.000 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 91.1 Nm ved 7.250 omdr.
80% af det maksimale drejningsmoment er til rådighed mellem 4.000 og 10.000 omdr.
Det burde man sagtens kunne få en masse sjov ud af.

Og de mest økonomisk bevidste synes måske endda, at det bliver endnu sjovere, når serviceintervallerne er opgivet til 45.000 km.

Ducatis korte opsummering over nyheden ser sådan ud:

  • The naked model for motorcyclists looking for an iconic, charming bike that is also high-tech and easy to ride
  • Compact, muscular lines inspired by the first model from 1992 adorn the lightest four-valve Monster ever
  • The new Ducati V2 engine with IVT timing guarantees brilliant performance and record maintenance intervals (45,000 km/28.000 mi), combining power and ease of riding
  • Sporty and intuitive: monocoque frame, Showa suspension, Brembo braking system and a complete electronic package with Riding Mode and 6-axis IMU, for an agile, safe and fun bike

Med fortiden i tankerne hæfter denne skribent sig især ved, at nyheden indledningsvis betegnes som charmerende, og afslutningsvis beskrives som agil, sikker og ikke mindst sjov.
En af fortidens største dyder er altså angiveligt bevaret i den nye tidssvarende udgave.

Ducati informerer i dagens pressemeddelelse om, at den nye Monster er redesignet fra bunden, og kombinerer lethed og teknologi med umiskendelig æstetik, i en genfortolkning af stilen fra den første Monster, men med et moderne tilsnit.
Det er blandt andet sket med en mere strømlinet, sporty og kompakt genoplivning af det stilistiske udtryk, som altid har kendetegnet modellen.
Efter Ducatis beskrivelse eksempelvis med LED-forlygten som indrammes af benzintankens “skuldre” samt separate sæder til fører og passager og en kort letvægts bagende.

Pressemeddelelsen går rigtig meget på design, men vender også elementer som fællestræk med Panigale V4, et lavere sæde (der kan sænkes 40 mm), at 2026 udgaven er 4 kg lettere end forgængeren, at Brembo bremserne med M4.32 bremsecalipere er udstyret med bremskloder, som er specielt udviklet til modellen, at 43 mm USD-forgaflen fra Showa også er specielt kalibreret til 2026 Ducati Monster, og at nyheden er udstyret med en ny 5″ TFT-skærm i instrumenteringen.

Egentlig en lidt overflødig beskrivelse, da alle detaljer om nyheden forklares uddybende og meget bedre i videoen New Ducati Monster | Ducati World Première 2026, som varer præcis 23 minutter og 18 sekunder.

Det lyder rigtig godt, at Claudio Domenicali i videoens indledning lover, at den oprindelige Ducati Monster ånd er bevaret, og det er lidt hyggeligt at se ham kærtegne den oprindelige udgaves forhjul.
Som måske er det originale, da det næppe har haft den store kontakt med underlaget.

Videoen er en ordentlig mundfuld, så vi må nok hellere løslade læserne, med blot et drys essentiel information.

2026 Ducati Monster som bliver tilgængelig i farverne Ducati Red og Iceberg White begynder at lande hos europæiske forhandlere i Februar 2026, og er en af modellerne vi ser frem til at stifte bekendtskab med på EICMA.
Vi glæder vi os som små børn til at finde ud af, om 2026 Ducati Monster virkelig er alt hvad man behøver, og om fun-faktoren vitterligt er bevaret fuldt ud, når det bliver muligt at teste det nyeste monster af morskab.

Yderligere info om 2026 Ducati Monster finder du på Ducatis website, som i dagens anledning er opdateret med denne sektion dedikeret til den legesyge italiener.

Og til allersidst nedenstående liste over Main standard equipment.

  • V2 Engine, 890 cc
  • Maximum Power: 111 CV (110.7/81.4 kW for the USA version) @ 9,000 RPM
  • Maximum Torque 91.1 Nm @ 7,250 RPM
  • Wet weight with no fuel: 175 Kg (-4 compared to the previous Monster)
  • Monocoque frame
  • Upside-down Showa 43 mm fork
  • Showa monoshock, preload adjustable
  • Front Brakes: 320 mm twin discs with Brembo M4.32 calipers and radial PR18/21 master cylinder
  • Pirelli Diablo Rosso IV 120/70 and 180/55 tyres
  • Latest-generation electronic package with 6-axis Inertial Measurement Unit (6D IMU): cornering ABS; Ducati Traction Control (DTC); Ducati Wheelie Control (DWC); Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC).
  • New petal-shaped joystick
  • New, full-TFT 5” dashboard with 16:9 aspect ratio and 800×400 resolution
  • 4 Riding Modes (Sport, Road, Urban, Wet)
  • Full-LED headlamps with DRL and dynamic turn signals (where homologated)
  • Ducati Multimedia System (DMS), Turn-by-turn navigation, Cruise Control ready

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025