Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny 2017 Versys

Versys-X 300 model 2017 fra Kawasaki, får tænderne til at løbe i vand

Klaes Asaa
11/11-2016 kl. 12:07

Når vi tænker på de yderst velkørende Versys modeller, kan det ikke være langt fra et gigantisk hit, at lave en lettere omend motorsvagere model. Når vægten er lavere, er den også langt nemmere at håndtere i dagligdagen. Der er fuld kontrol og perfekt sidestilling på Versys-X 300. Reelt er det en motorcykel der dækker de flestes behov, tillige med at Versy-X 300 kan køre smidigt i bytrafikken og klatrer fantastisk på snoede veje. 

Versys-X 300 er ikke perfekt til motorvejen og dog, den kommer fint af sted. Det er samme motor der bruges i Ninja 300 og Z300. Ninjaen har været i DK i længere tid, hvor Ninjaen har bevist at den kan en masse. Jeg er overbevist om, at cyklen leverer rigeligt med køreglæde, selv til kubikfokuserede chauffører. 

Der tales ofte om at en lille motor er en begynder model, langt hen ad vejen er det helt rigtigt. Der er ingen grund eller for den sags skyld fornuft i at eje en monster kubikker når man er helt ny. Når det er sagt, så er køreglæde nøgleordet for en motorcykel pilot. På en Versys X-300 er der masser af køreglæde. Ingen tvivl om at man bliver en gladere motorcyklist, af at have magt over det man har mellem benene. Frem for at kegle rundt, på en alt for tung og vild kubikker. 

Du bliver bare gladere, og ikke mindst en dygtigere chauffør, af at have styr på din cykel. Det skal jo helst være dig, og ikke motorcyklen der styrer hvor du skal hen! Ja 34hk lyder da ikke af ret meget, og når du viser den frem, er det tit et af de første spørgsmål du får stillet. Der er ingen grund til at tro at din … er kortere end den der spørg. Så har du mod til at bryde med normen, så spring ud i det, vis at du har mandsmod nok til at få køreglæde med stort K. 

For det handler jo om køreglæde frem for kubik, i hvertfald hvis du spørger mig. Jeg har set mange store tunge bikes blive ført af usikre chauffører. Usikkerheden breder sig endnu mere når der skal drejes lidt skarpt, og farten er næsten lige der, hvor den store tunge hest, er ved at vælte om på siden af sig selv. Det sker ikke når du er et med cyklen, så er adgangen til et fedt flow meget nemmere, og dermed er formlen for køreglæde gået op. 

Du kan se vores test af Ninja 300 her, det giver en god fornemmelse af dyrets præstationer. 

Der er 19” forhjul på geden, det giver muligheden for en afstikker på lidt skovveje og grus, balancen er i top. Du suser af sted og nyder naturen omkring dig, uden at topfart er dit eneste mål. Det er for mig nydelsen ved at køre motorcykel. Selvfølgelig er der ABS på. Men der også slipper kobling, så skulle du ramme et for lavt gear under en nedbremsning er der stadig styr på det 17” store baghjul. Der er god frihøjde og en fornuftig fjedervandring foran, fornuftige bremser som rigeligt kan bringer Versy-X 300 til standsning. 

Ikke mindst er der som på de fleste modeller et nyt og lækkert display, med mange informationer.  

Der kan leveres 2 forskellige tilbehørspakker til Versys-X 300, for at lave din egen custom version af Versys-X 300. ”Urban” tilbehør som er håndbeskyttere, tank pad, centralstøttefod og en 30 liters topboks. ”Adventure” som er centralstøttefod, tank pad, rør motorbeksytter i sort og 17 liters sidetasker. Versy-X 300 kan altså tilpasses det du skal bruge den til. De to pakker kan selvfølgelig kombineres så du kan få den fulde rejsemaskine oplevelse. 

Som rejsemaksine er det naturligt at sige, Versys-X 300 klatrer helt sikkert fantastisk og kører snildt og lækkert, også på løst underlag. Versy-X 300 kan bruges på motorvejen, det er langt rigeligt med en tophastighed på godt 160km/t. En samlet vurdering af cyklen er helt klart, Versy-X 300 kan det meste, og dækker behovet for de fleste. Vigtigst af alt, Versy-X 300 giver dig køreglæde og magten over din motorcykelkørsel. 

Magacin ser frem til at få en test af Versys-X 300, når foråret bryder frem på.

Skriv et svar