Motorcykeldrab har skabt debat - 6000 kr. er prisen for et liv
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Motorcykeldrab har skabt debat

6000 kr. er prisen på en dansk motorcyklist

MagaCin
17/05-2012 kl. 23:00

En 49 årig kvinde har netop fået sin straf for uagtsomt trafikdrab på en dansk motorcyklist, efter en påkørsel sidste år. Kvinden overholdte ikke sin vigepligt og påkørte motorcyklisten der døde af sine kvæstelser.

Kvinden er idømt 20 dagbøder af 300 kr. samt skal til ny køreprøve.

Den omdiskuterede dom på mange medier kan bl.a. læses her på Sjællandske Nyheder.

Om trafikdrabet er takseret rimelig af vores retssystem lader vi læserne bedømme.

0 personer snakker om “Motorcykeldrab har skabt debat

  1. […"at hastigheden var så ekstraordinært høj, at tiltalte af den grund ikke havde mulighed for at se ham, hvis hun straks inden udkørslen havde set til venstre"]

    Jeg var ikke klar over at man kan køre så hurtigt at man bliver usynlig…

  2. Den er svær… Man må jo bare se i øjnene at vi bliver overset i trafikken og det sandsynligvis ikke gør det bedre at idømme højere straffe.

    Men beløbet virker latterligt og som en fornærmelse overfor de efterladte. Så drop bødestraffen og idøm en ubetinget frakendelse af kørekort i stedet. I grove tilfælde hvor den skyldige f.eks. har talt i mobiltelefon kunne man måske idømme hæfte.

    Måske et specialforløb hos særligt udpegede kørelærere ved generhvervelse så den dømte får lidt tid til at tænke over hvor vigtigt det er at være agtpågivende i trafikken?

    Men generelt mener jeg højere straf er symptombehandling og svarer til at tage en hovepinepille uden at finde ud af hvad der er årsag til hovedpinen så den kan undgåes en anden gang. Det vil efter min overbevisning ikke spare et eneste menneskeliv. Skaden er jo sket.

    Personligt synes jeg det er vigtigere at finde ud, hvordan man undgår at det kommer til den slags ulykker.

    Men hvad kan vi selv gøre? blinke med det lange lys? Eller vil det blive fejlfortolket? Mht. til farten er vi jo alle godt klar over at vi løber en (ekstra) risiko hvis vi kører for stærkt. Så lad være med det! Jeg lover også selv at prøve at lade være! 🙂

  3. Hvis vejen f.eks. drejer lidt og der er træer eller bygninger, kan man jo ikke se om der kommer nogen før vedkommende er forbi disse. I så fald betyder hastigheden selvsagt meget for hvor lang tid i forvejen man har mulighed for at blive set, inden bilisten kører ud. Hvis kvinden først har orienteret sig til venstre og derefter til højre, og så er kørt frem uden at have kastet et blik til venstre igen, kan det have været nok til at overse motorcyklisten, hvis oversigtsforholdene er mindre gode og farten er høj.
    Jeg har haft kørekort til bil og MC i 16 år, og har i min karriere som motoriseret trafikant været skyld i en enkelt ulykke. Det var lige præcis samme fejl jeg begik, så jeg kan desværre godt sætte mig ind i situationen. I mit tilfælde var det heldigvis ikke en MC men en hel varevogn jeg overså, så modparten kom ikke til skade og jeg slap med en totalskadet bil og en mindre hjernerystelse. Ingen ønsker at være skyld i noget så tragisk som andres død og ulykke på grund af et øjebliks uopmærksomhed, så derfor tror jeg ikke at en højere straf vil hjælpe noget. Et liv på samvittigheden er garanteret også rigelig straf i sig selv. Det hjælper kun at vi alle sammen finder ud af at se os rigtig godt for og holder fuld koncentration, hver eneste gang vi skal begå os i trafikken.

  4. Jeg synes at dommen er helt okay. Motorcyklister, der overtræder hastighedsgrænserne mener jeg, påtager sig ansvaret for sin egen sikkerhed. Nu kan man godtnok ikke se ud af dommen om ulykken kunne være undgået hvis motorcyklisten havde overholdt hastighedsgrænsen. Nu er det ikke fordi jeg selv overholder hastighedsgrænserne, men jeg tager aldrig for givet, at bilisterne har set mig. Og så er det jo nok fornuftigt at linde lidt på gassen, man ser bilister, der kan krydse ens bane.

  5. Jeg mener dommen er ALT for mild. Hun skal i fængsel mindst et år og aldrig have lov til at føre et køretøj mere. Hun har DRÆBT et andet menneske som stadig ville have haft et langt liv foran sig. Det satte den k*lling en stopper for :'-(

  6. OlieOlsen: Hun har uagtsomt dræbt en person, selvsamme person her vel så uagtsomt begået selvmord ved at køre hurtigere end forholdene tillod.

  7. "Drabet" har jo været uagtsomt. Hun har ikke valgt at ville slå en anden person ihjel. Havde motorcyklen været en bil eller varevogn, som i Thors tilfælde, ville personen alt andet lige have overlevet, og så havde få brokket sig over, at straffen havde været for mild. Men kvindens overtrædelse/fejl er jo den samme uanset hvilket køretøj modparten fører, og derfor er det helt ok, at straffen også er den samme.
    Den dræbtes familie og venner ser næppe dette som en trøst, men trøsten skal vel heller ikke findes i andres straf…

  8. Når man som billist ser en motorcykel komme mod sig, er det umuligt at afgøre om hastigheden er 60 km/t eller 150 km/t før den passerer; Spørg en hvilken som helst færselsbetjent! Selvfølgelig burde kvinde have holdt tilbage for en sikkerheds skyld. Hvis man fræser forbi en sidevej med 120 km/t, hvor en bilist holder og venter, har man selv bedt om det. Selvfølgelig skal bilisterne tage hensyn, det synes jeg også de generelt gør, men jeg ser også mange motorcyklister, der kør på en måde, der gør at billisterne ikke har en chance, hvis motorcyklisten fejlbedømmer situationen.
    Det burde være et lovkrav, at alle motorcyklister skal have et mc-kursus som det FDM og MCTC udbyder. Det koster ca. 3000 kr. men er livet og førligheden ikke mere værd? Jeg har selv været på mc-kursus på Jyllandringen 3 gange. Mange hænger gladeligt for tusindvis af kroner udstyr på motorcyklen, men har aldrig været på kursus.
    Motorcyklister er svære at se og bedømme i trafikken. Som motorcyklist har jeg derfor valgt at forholde mig derefter og dygtiggøre mig mest muligt. Jeg skal forøvrigt på mc-kursus i Skjern 26/5.

  9. Sylvest hvis du ikke kan bedømme om et kørertøj kører 60 eller 200 burde du ikke kører på vejen !
    Kan simpelhen ikke fatte folk der fyrer den sætning af. Har absolut ingen problemer med at bedømme folks hastighed. Den undskylning er næsten ligeså ringe som når folk siger de ikke anede hvad de kørte da de blev stoppet i en fartkontrol.

  10. Oconnordk; Hvis du er i stand til at bedømme hatigheden på en mc der kommer direkte mod dig på under et halvt sekund, må du være et supermenneske, for det har jeg aldrig hørt om andre der kan.
    Kendsgerningen er at fejlbedømmelsen ofte er på 50%. Det er derfor at der ofte er 70 km fartbegrænsning i kryds på landevejen!

  11. Samtidig, er motorcyklen kommet kørende for hurtigt i en højrekurve, har den kvindelige billist formentlig ikke haft en kinamands chance for at se ham – og omvendt – før det har været for sent!

    Forbandet ærgeligt, men formentlig selvforskyldt!

  12. hvis du ikke kan vurdere fart nogenlunde ,har du ikke noget at gøre i trafikken.
    er du i tvivl så bliv holdene.

  13. Hmm.. Iflg min personlige erfaring, er et af de største faremomenter i trafikken, når bilister kommer fra en sidevej og skal dreje til venstre, ud på en hovedvej.
    Såvidt jeg husker, er vores grundlæggende skole-lærdom vedr. krydsning af vej (det er vel teknisk set en krydsning af en vejbane) "venstre-højre-venstre". Altså: Se til venstre, se til højre, se til venstre – hvis der er frit til begge sider: fortsæt.! MEN: Jeg oplever 9 ud af 10 gange at bilister der skal lave bemeldte venstresving, kommer trillende hen imod hovedvejen, som de ønsker at befare. Kigger til HØJRE, konstaterer evt. at der er frit fra højre – fortsætter trillende ud på hovedvejen, hvorefter de kigger til venstre.! Ikke få gange har jeg forskrækket en bilist når jeg så har holdt der og kigget på dem når de drejede hovedet.. Hvordan kan man glemme en så grundlæggende læresætning/regel.?
    Uagtsomt eller ej – jeg synes at dommen er meget mild.!

  14. Hvis man man tror, at man kan vurderer farten præcist på et køretøj, der kommer mod en, er det kun et spørgsmål om tid, før man bliver endnu et tal i statistikken. At venstresvingende billister overser mig, når jeg kommer trillende på min motorcykel er jeg ofte ude for, og det lader til at være ligegyldigt om jeg har gul vest på eller ej. Venstresvingende billister er ligesom mere fokuserede på om de risikerer få nogen i røven end at blive påkørt fra siden. Det må man så bare tage højde for som
    motorcyklist.

Skriv et svar