Konkurser og lukninger hos danske motorcykelbutikker
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Motorcykeldanmark under pres

Lukninger, konkurser og fyringer på vej i motorcykelbranchen
Tommy Rønn
09/01-2013 kl. 10:15

De seneste års afmatning, samt forbrugernes modvillighed til investering i hobbyobjekter som motorcykler, forstærkes i fremtiden af de nye kørekortregler. Kørekortregler der af branchen, frygtes at slå bunden helt ud af motorcykelmarkedet.

Det er åbenlys for enhver, at motorcykelbranchen ikke kan fortsætte med det nuværende antal butikker og medarbejdere. En mængde butikker og medarbejderstab der var tilpasset de gode år. Årene hvor der i Danmark blev solgt mere end det dobbelte antal mærkevare-motorcykler, sammenlignet med nu.

Branchen frygter de nye kørekortregler vil ødelægge salget totalt. Unge under 20 år skal nu starte på motorcykler med maksimalt 125 ccm. Motorcykler der minder om store knallerter, hvorfor branchen frygter ungdommen helt dropper motorcyklerne.

Dropper ungdommen motorcyklerne, er det tvivlsomt om de nogensinde kommer på de tohjulede senere i livet.

Motorcykelbranchen er kommet med mange fine tiltag de seneste år, og specielt det nyeste med europapriser i Danmark, kan få forbrugerne til at bruge pengene hjemme, og ikke i udlandet. Dette hjælper dog intet i fremtiden hvis ingen er på to hjul. Er der ingen på to hjul, er der ingen til at købe udstyr og reservedele.

Det kan undre at regeringen er gået enegang i Europa, og ikke tillader de yngste på 16 år at køre de små motorcykler på maksimalt 125 ccm. Unge på små motorcykler, og med et kørekort i lommen, er langt mere sikkre end unge på tunede livsfarlige scootere.

Det der undrer mest, er at vores regering ikke ønsker at beskytte vores miljø. Landene omkring i Europa har konkluderet at flere på små motorcykler betyder mindre CO2 udledning, samt langt mindre tæthed i urbantrafikken. Motorcyklerne fylder helt enkelt mindre i trafikken, og forbruger mindre fossilt brændstof.

Skal det danske forhandlernet tilpasses det nuværende nysalg af motorcykler, er det måske hver anden forretning der skal lukke. Det betyder tab af virksomheder og arbejdspladser i Danmark. En trist fremtid for motorcykelbranchen.

Heldigvis er der stadig rigtig godt gang i brugtmarkederne, og det alene kan blive en stor fremtidig hjælp for motorcykelbranchen.

Del med en ven

0 personer snakker om “Motorcykeldanmark under pres

  1. Denne artikel vidner mere om skræmme kampagne end reel viden om de faktisk forhold, alle må markedstilpasse sig det er der intet nyt i. Ergo må de Danske mc forhandlere blot finde sig nogle niche produkter som de kan tjene på samtidig med deres hoved sigte at sælge flere MC. SJovt nok så taler denne artikel mod hvad der blev oplevet på MC dagen i 2012

    Jeg er ret sikker på at de unge som vil på MC nok skal komme det uanset regler så koldt vand i blodet og se hvad tiden bringer i stedet for at råbe op om krise…dette alene kan sætte krisen i gang og det har vi set hvilken effekt det havde…

  2. Jeg er delvist enig med ovenstående indlæg. Ro på og lad os se hvad der sker.
    Derudover synes jeg at hvisMagacin føler som de her skriver, skulle rette henvendelse til regeringen og forelægge problemet , istedet for blot at skrive det her i forum .
    Den enkelte forbruger kan jo intet rykke selv.
    Der skal nogle fakta på bordet fra nogle i medie verdenen eller i branchen selv !
    Kom ind i kampen Magacin , istedet for blot at skrive om det !
    Men jeg gætter på de er ligeglade på Christiansborg !

  3. Hvorfor købe en MC, når man kan få en spritny "konebil" for 70.000,-? Mon ikke det dilemma har været oppe i flere familier?

    Når jeg ser på hvilken udvikling der har været på bilområdet, hvor de små økonomiske biler er boomet pga. differentieret afgift, kan jeg ikke lade være med at drømme om et tilsvarende system for motorcykler – altså et differentieret afgiftsystem, som er provenueneutralt for statskassen, men giver lavere priser på de små og fornuftige maskiner.
    Der er rigtige mange fine og snus-fornuftige pendlermaskiner, der som Magacin har påpeget flere gange, både fylder og forbruger mindre end selv den mindste bil. Hvis man kunne få flere af dem på vejene ville det næppe være en ulempe for nogen… og det kunne være en ny tilgang til at booste en branche er utvivlsomt har det stramt.

  4. Sikke da noget vrøvl at kommentere med. Det er et faktum at man har tilpasset de Danske kørekort regler til EU, men man har lavet andre aldersgrænser end alle vore naboer. Er vore politikere virkelig så meget mere skarpsynede. Næppe. Det er også et faktum at der ikke er begrænsninger med hensyn til bil kørekort. Det vil medføre at fart glade vil skifte til biler. Her er der tale om et, for andre, meget mere farligt redskab. Det er tosser i hurtige biler som kører op på fortovene og over for rødt hvor de dræber uskyldige fodgængere og deres børn. Det er åbenbart ikke gået op for de samme skarptsynede politikere. Det er også et faktum at med de tidligere udemærkede restriktioner for 18 årige og motorcykel kørekort, havde man styr på at nybegyndere ikke bare kunne starte ud på en helvedesmaskine. Et sidste faktum er at ældre motorcyklister med friværdi i huset uden rutine kan anskaffe hvad som helst fordi de for 30 siden tog kørekort og kørte et halvt år på en 150cc MZ. De tegner sig for mange af ulykkerne fordi deres rutine er ikke eksisterende og deres reaktionsevne er nedsat.

  5. Hvis det ikke var så afgiftplaget at købe en ny MC, ville der holde en ude i min garage, men det er så skide dyrt og man føler sig godt snydt af staten hvis man langer pengene over bordet.
    I min verden kan jeg ikke forstå man ikke erstatter alle de små forurende 45 scootere med miljø-rigtige 125ccm 4 takts mcèr såsom HONDA INNOVA 125, YAMAHA 125, mm. Hvis du køber sådan en maskine bliver du straffet med over 4000 kroner i afgift plus moms. Det burde som minimum være tilladt for alle med bilkørekort at køre sådan maskiner – det er jo ikke ligefrem nogle fartmonstre vi taler om. Vi skal åbernbart alle pakkes ind i vat af landets lovgivere!!!.

  6. Den med friværdi i huset kan vist ikke bruges mere, og hvad er der galt med en MZ'er?? , har du belæg for at skrive at det er dem som tog kørekort for 30 år siden, som køre med hovede under armen??og tilsidst er det bevist at "vi" gamle tegner sig for mange af ulykkerne???????. måske er det en grund til at unge IKKE skal have lov til at købe store marskiner fra starten..

  7. Chris: Det er jo præcis det der er tanken i vores nabolande.

    At vi så oprindelig blev belemret med de små svindende og larmende 2 taktere (45-knallerten), skyldes selvsamme EU (vel forsøg på at beskytte produktion i Sydeuropa).

  8. Ingen siger at de der tog kørekort for 30 år siden kører med hovedet under armen. Jeg er selv en af dem, det er endda 38 år siden. Men prøv at tage en maskine, som på den tid var hurtig, ud i nutidens trafik. Så vil du se at trafikken er blevet ikke så lidt hurtigere. Bilerne er blevet hurtigere og køremønsteret er blevet farligere. Har man så kørt en smule i sine unge dage på en lille maskine, og idag kan realisere en gammel drøm om en større maskine, er det jo ikke sikkert at rutinen og reaktionsevnen har fulgt med. Har man aldrig været i en situation hvor det kan erkendes at det farligste for en motorcyklist er bilisterne, har man måske ikke lært altid at køre efter worst case risikoen.Der er kun en til at passe på en som motorcyklist, og det er en selv. Ingen andre gør det uanset færdselsreglerne er man en blød traffikant.
    Lige som det i flere år har været krævet at unge mennesker skulle starte med kun 20kW, en meget fornuftig foranstaltning, burde det på samme måde være et krav hvis man ikke har kørt i 10 år.
    Der er ingen tvivl om at de nye regler som fratager unge mennesker retten til at vælge køretøj, vil medføre færre motorcyklister på vejene, og dermed vil det få konsekvenser for forhandlerne. Hvis der bliver færre forhandlere bliver der også mindre udbud for os alle.

  9. Bimmers : Så du mener man skal tvinges til fise ud og købe en begyndermaskine og samle "gammel" rutine på, selvom man måske har været vandt til at køre på en ordentlig kværn sidst man kørte mc…
    Det er da noget værre VRØVL at lukke ud. Jeg har haft pause i små 8 år og man må da have selv justits nok til at tage det stille og roligt indtil man har styr på det . I min verden tog det ikke mange dage, før jeg var tilbage i fordums køre evner.
    Havde man tvunget mig til at købe en begynder cykel , for derefter at sælge den igen( med værditab ) når man ugen efter savnede kræfterne fra dengang, så var jeg ALDRIG begndt at køre mc igen.

    Den må du dælme længere ud på landet med =o/

  10. Jasgu, Når man har kørt en gammel Kawasaki Z1000 for 35 år siden, kan man køre alt idag, MC'er idag er så nemme at håndtere.

  11. @100772:
    Nu skriver du jo at du har dt på akkurat samme måde som de unge. Når de skal på en 125 som 18 årig begynder de aldrig. Du ville aldrig være vendt tilbage hvis du skulle via en tvungen størrelse.

  12. De unge sm har lysten til MC skal nok begynde det er jeg slet ikke i tvivl om, det handler om livsstil og lysten til det frie liv på vejen og den trang om du vil kalde den det, vil ikke blive "dræbt" af disse latterlige love som det Danske folketing har vedtaget..men hvad en gang er lavet kan jo også laves om igen….lad det blive et emne i det næste folketingsvalg..en folkeopstand måske.$

Skriv et svar

Giver børn en ny start