Moto Guzzi V85 fejrer nytår med en række opdateringer - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Moto Guzzi V85 fejrer nytår med en række opdateringer

Den italienske mellemklasseeventyrer får blandt andet ny elektronik og flere kræfter i 2024
Nicolaus Johansen
14/12-2023 kl. 10:36

Kort før årets EICMA afslørede Moto Guzzi en helt ny Stelvio, med et kraftværk på 1.042 kubik, kurve-ABS, farveskærm på fem tommer og mulighed for adaptiv fartpilot.

Før italienerne løftede sløret for seneste udgave af deres store allroad adventurebike, opkaldt efter bjergpasset med de 48 sving, var det mestendels V100 Mandello, i øvrigt med samme motor, som rendte med al opmærksomheden, og dermed har den godt sælgende V85 TT stået lidt i skyggen hos Moto Guzzi, trods dens status som storsællert for italienerne, men med en opdatering til 2024 er V85’eren tilbage i spotlightet.

Stærkere motor
Fra 2024 er der tre muligheder hvis du skal have dig en Moto Guzzi V85, nemlig en V85 Strada rettet mod gaden, V85 TT som en allround mulighed og endelig V85 TT Travel som, logisk nok, rettet med langtursstrabadser. Alle tre har samme 853 kubik motor, som naturligvis lever op til Euro5+ normen. Den opdaterede motor har en bedre gasrespons og mere moment i bunden af omdrejningsregisteret, begge dele takket være variabel ventilstyring.

Motoren har fået flere kræfter i bunden

De ekstra kræfter skulle ifølge Moto Guzzi være til at mærke allerede ved 3.000 o/min og blot 500 omdrejninger senere er 90 procent af det maksimale moment til stede. Kurven peaker ved 5.100 med 83 Nm. Motoren har også fået nye bankesensorer, som fodrer ECU’en med bedre data, som giver en optimeret tænding, og dermed en bedre motoroplevelse for køreren.

Forbedret komfort
Over forlygten, som er nu er udsmykket med en ny ramme i satinfinish, finder du vindskærmen med ændret form, og som er manuelt justerbar i fem positioner med et samlet justeringsområde på 70 millimeter fra laveste til højeste position. Som følge heraf hævder Moto Guzzi, at reduktionen i lufttrykket på føreren er 37% sammenlignet med den nuværende generation. Forbedret vindbeskyttelse opnås ligeledes ved nye og bredere håndbeskyttere. Derudover bidrager tilføjelsen af et nyt dæksel foran tanken, lige ved tændingslåsen, til yderligere at formindske luftstrømmen mod førerens bryst og hage.

Opdateret affjedring
Moto Guzzi V85 er nok ikke den model som dukker først op på lystavlen, når tanker falder på offroad eventyr på en adventurebike, da den, ligesom storebror Stelvio, i høj grad er en allroad maskine. Det betyder dog ikke, at asfalten ikke kan skiftes ud med lidt løst og bumlet underlag.

Fjederforspændning kan justeres med et praktisk drejehjul

V85 har moderate 170 millimeter fjedringsvandring både foran og bagude, hvilket resulterer i 210 mm frihøjde og en rimelig tilgængelig sædehøjde på 828 millimeter. På V85 TT og V85 TT Travel-modellerne giver bagdæmperen nu mulighed for indstilling af fjederforspændingen via drejehjul.

Ny elektronik
Når du sætter dig på nakken af den opdaterede Guzzi, vil et helt redesignet instrumentpanel springe i øjnene på dig, og særligt det nye, større 5-tommers TFT farvedisplay vil fange din opmærksomhed. Styrekontakterne er også nye, og de skulle angiveligt være enklere og mere intuitive at bruge. Eksempelvis styres fartpiloten med kun en enkelt knap.

Opdateret instrumentering

Det elektroniske udstyr er også udvidet med indførelsen af en seksakset IMU, som dog er ekstraudstyr på V85 Strada. Den avancerede elektronik betyder at du har kurve-ABS, så bremsekraften reguleres bremsens i henhold til hældningsvinklen, uanset hvor ufølsomt du hiver i håndtaget – et kæmpe plus på sikkerhedskontoen.

Apropos bremser skal det nævnes, at V85’eren har to gange 320 mm skiver forude, parret med nydesignede Brembo radialmonoblok kalibre med fire stempler, hvor der bagude er to stempler til 260 millimeter skiven. Alle bremseslanger er af den stålarmerede slags.

Når det kommer til indstillingen af traction control, ABS og gasrespons, har Moto Guzzi forprogrammeret en række køreprogrammer til dig. Standard på alle tre modeller er Road, Rain og Sport, og køber du enten V85 TT eller V85 TT Travel får du også et Offroad program med oven i hatten. I sidstnævnte program fungerer ABS’en kun på forhjulet og er kalibreret til løst underlag, og føler du dig som en offroad konge, kan du også koble ABS helt fra.

Vælger du V85 TT Travel følger Costum programmet med, hvor du kan stille på parametrene ligesom du lyster. Custom kan tilkøbes til de to andre modeller.

Tre modeller
Som nævnt har du tre muligheder, hvis du vil handle Moto Guzzi V85 i 2024. Strada skiller sig ud ved at være mest gadeorienteret med støbte fælge og intet bundskjold. Generelt er stylingen lidt mere diskret og du må også undvære passagerhåndtag og baggageplade. Det kan dog købes som ekstraudstyr, skulle du ønske det. Strada vejer angiveligt fire kilo mindre end standardudgavens 230 kilo med 90% procent benzin ombord.

V85 Strada

Mere iøjnefaldende er V85 TT som ud over lækre slangeløse egerfælge også sporter et rødt stel som passer forrygende sammen med Rosso Fuji lakeringens to toner. Modsat Strada finder du også håndbeskyttere og bundplade til TT’eren.

Endelig har vi V85 TT Travel der har en større vindskærm, særlige vinddeflektorer som angiveligt reducerer vindpresset på din hjelm med 50 procent sammenlignet med den almindelige V85 TT – helt ideelt til lange ture. Som standardvindskærmen kan den større skærm på Travel indstilles i fem positioner.

Travel får du sidetasker med i prisen

Sidetasker er også en del af pakken på Moto Guzzi V85 TT Travel, hvor den højre kan spise 37 liter og den venstre 27,5 liter. Dem der kan lide at rulle selvom kviksølvet står lidt lavt, kan glæde sig over, at varme i håndtag og sæde er standard.

For nuværende kender vi ikke de danske priser, men hvis Moto Guzzi formår at holde priserne på et fornuftigt niveau som da modellen blev introduceret i Danmark, burde det være muligt at lange mange eksemplarer over disken.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start