Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Minikrigen er startet

Følg med når de små krigere kæmper

Tommy Rønn
04/05-2016 kl. 22:00

De seneste dage har MagaCin brugt på at indhente de små krigere til samlet test. Hvilken der er den bedste streetfighter i 300-400 ccm klassen, agter vi at finde ud af gennem den næste uges testarbejde.

De tre fightere i testen er Yamaha MT03 med 42 hk, til 60.000 kr. Kawasaki Z300 med 39 hk, til 65.000 kr. og KTM Dukre 390 med 44 hk til 70.000 kr. Altså meget ens i både ydelse og salgspris.

Flere og flere vælger mindre motorcykler, frem for de store og voldsomme. Salget af de vildeste 1.000 ccm med uendeligt mange kræfter er næsten stendødt. Tidens trends er adventure med mellem til store motorer og nøgne maskiner i mellemklassen. De to segmenter står for over 50% af alt motorcykelsalg nu. De tre i testen er netop nøgne maskiner i mellemklassen. Den lille mellemklasse, men stadig mellemklassen. Derfor en test mange danske motorcyklister vil finde interessant.

Noget af det mest imponerende ved fighterne i denne test, er at de alle, trods motorer i den lille mellemklasse, ligner motorcykler i den store mellemklasse. I hvert fald på afstand. Kun den enkelte forbremse-skive afslører den lille størrelse på afstand.

Da undertegnede var ung var den første MC investering en vild og voldsom motorcykel. En motorcykel mange talte om var særdeles hurtig. Maskinen var en Suzuki GS 550E med 51 hk til 215 kg tørvægt. Nu, anno 2016, tester vi maskiner man kalder små, med 39-44 hk til 150-160 tørre kg. Altså væsentlig kraftigere apparater end det vilde i 1982. Jo, moderne motorcykler er imponerende tekniske vidundere.

Den samlede test vil ligge færdig her på siden om 3-5 dage. 

0 personer snakker om “Minikrigen er startet

  1. GS 550E 1981 – også min første mc 🙂 En "raket", der ifølge reklamen på en god dag kunne følge med en Honda CB 750 – temmelig optimistisk alligevel 😉

    I dag er en lille maskine alt rigeligt til både fornuftig og hurtig kørsel. Men et langt, roligt bundtræk er heller ikke at foragte.

  2. Min gl. far købte en GS550E i 1991 og jeg synede den for ham. Aldrig har jeg kørt på en kedeligere motorcykel og den var chanceløs ovf. min RD 350, som den dag i dag stadig er de nyeste mini-superbikes overlegen med sine +60 hk til ca. 140 kg.

    Ærgreligt 2t forsvandt fra markedet. Hvad kunne det ikke være blevet til.. 😉

  3. Hvad er der blevet af mini / midi mc'er med bare lidt power? Når en 1000 cm3 mc i dag kan yde ca. 200 hk, så burde en 400 cm3 yde ca. 80 hk og en 500 cm3 ca. 100 hk. Men ok, så lige nogle hk fra til af kunne få lidt træk i bund og mellem registeret, men hvor der disse mc'er henne?

Skriv et svar