Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mesterbremsere redder livet

Det betaler sig at magte bremsningen

Tommy Rønn
24/05-2010 kl. 20:30

De dygtigste motorcyklister kan bremse en motorcykel ned fra 100 km/t på ca. 40 meter. De bedste motorcykler, lidt kortere. De dårligste, lidt længere.

Her regnes kun i bremsning, så reaktionstid er ikke indkalkuleret.

En motorcyklist der magter 90% perfekt bremsning, hvilket er langt bedre end flertallet, skal bruge ca. 44 meter til at standse fra 100 km/t. Altså ca. 4 meter mere end perfekt nedbremsning.

Denne lille forskel på 4 meter lyder ikke af meget, men det kan være forskellen mellem liv og død.

Bremser den perfekte bremser og den 90% perfekte bremser side om side, så kører den mindre gode bremser stadig ca. 30 km/t, når den perfekte bremser er standset efter de ca. 40 meter.

30 km/t ind i et objekt kan let dræbe en motorcyklist.

Skræmmende tal som bør få enhver motorcyklist til at holde afstand samt overveje ABS og køretræning. Bremseevner redder altså også liv.

0 personer snakker om “Mesterbremsere redder livet

  1. *Arrgh* Tommy, kom nu ikke med det ammestuejournalisme. Vi er 100% enige om, at bremsekontrol er et must – men det er kontrol af gasrullen også. Og skal du komme med den løftede pegefinger – så skal 20 andre faktorer også med ind i billedet… vejret, vejen, dækkene, dæktryk, affjedring, overblik m.fl. En gammel rotte som dig ved da, at bremsen ikke kan udråbes som det eneste ene der skal fokuseres på.

  2. Hmm…jeg kan nu ikke få øje på en løftet pegefinger i artiklen, der skrives jo også at der KUN er tale om bremsningen, at der er mange andre faktorer der spiller ind ved vi jo godt.

  3. > "…der skrives jo også at der KUN er tale om bremsningen, at der er mange andre faktorer der spiller ind ved vi jo godt".

    Præcis, derfor er artiklens indholdsværdi ualmindelig kedelig. 'State the obvious' er fyld som ikke skaber nogen merværdi for læseren – men blot opremser (med en ny vinkel) noget der allerede er kendt. Havde noget lignende det følgende været flettet ind så problem, konsekvens og løsning var i samme artikel – så var den reddet (uddrag):

    You'll notice that the more front brake you use, the less effective-and harder to control-the rear brake is. It will lock up easier as weight transfer unloads the rear wheel. Some racers avoid using the rear binder on the track; they use so much front brake that the rear wheel is in the air, rendering the rear brake ineffective. In a basic stopping situation on the street, you want to use mostly the front brake with some rear. Using the rear brake, even slightly, will help to lower the center of gravity, adding stability to the situation and letting you brake harder in a panic stop. If the situation allows, touching the rear brake a half-second before the front will settle things more. Experiment to find what works best and is comfortable for you to execute with confidence.

    Kilde: http://www.sportrider.com/riding_tips/146_1001_using_rear_brake/

  4. kedlig ? Jeg ser det nu som et fin hint til folk om og være opmærksom på deres evne til og bremse. Og det da fint nok at gør ops. på der af en fin lille nyhed til et dansk MC.

    website, som nok ikke nødvendigvis har nyhedsstof nok til og skrive 10 artikler vær dag.

    Og at du så linker til et US site med en artikel om noget jeg lærte i 1996 i kravlegård da jeg tog mc papet. hjælper da ikke på din argumentation om at det er en kedlig artikel.

    Nu vi jo ikke alle ens, så for mig er den her artikel ikke kedlig.

    EOD fra min side.

    Mvh.

    PMO

  5. Ja, de 4 meter kan være altafgørende… men hvad nu, hvis de 40 meter heller ikke er nok, og man stadig mangler 2 meter? Så er man jo lige vidt, selv hvis man bremser 100% perfekt… c".)

    Det er naturligvis altid godt at bremse så effektivt som muligt – men det er altså ingen garanti for, at det ikke går galt.

Skriv et svar