Nye MC-Regler: Nye MC kørekortregler skaber problemer
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Meget uheldigt

Unge følger reglerne, men droppes alligevel
Tommy Rønn
14/12-2012 kl. 11:00

De nye MC kørekortregler træder i kraft i januar. Derfor har flere unge haft travlt med at erhverve kørekort inden januar, så begyndermaskinen kan være udstyret med op til 33 hk. Efter de nye regler er 125 ccm og 15 hk det maksimale for dem mellem 18 og 20 år.

Flere unge har allerede erhvervet deres nye maskine, men er kommet voldsomt i klemme i vores danske system. Deres nyerhvervede maskine er større end de 125 ccm, samt yder mere end de 15 hk som de nye regler tillader. Dette er intet problem da de alle har fastsat køreprøvedato i december.

Nu har politiet just udskudt danske MC køreprøver grundet vejret. Det betyder at en ny dato ligger efter de nye regler, så de allerede tilmeldte unge kun modtager et lille kørekort efter prøven.

Et eksempel er Rasmus fra København på 18 år. Rasmus har fået en Nimbus foræret, og har derfor tilmeldt sig køreprøve d. 4 december. Denne blev aflyst grundet sne, og næste mulige dato er først efter de nye regler træder i kraft.

Rasmus har derfor spildt 10.000 kr. på kørekort, han alligevel ikke kan bruge til sin fine klassiske Nimbus. Rasmus skal nu vente 2 år med at prøve den fine foræring, og skal endda betale for endnu et kørekort når han fylder 20 år før han må køre sin Nimbus.

Rasmus fulgte reglerne, men politiet aflyste. Nu må Rasmus betale en meget dyr pris.

Retfærdigt ?  Døm selv.

Del med en ven

0 personer snakker om “Meget uheldigt

  1. Ja, jeg sidder i samme situation. Jeg købte her i sommers en fin Ninja 250R,(Sparet op lige siden jeg fyldte 16 år) som skulle finpudses op til næste sæson, mens jeg tog mit kørekort fra oktober til december (Fylder år den 19. dec). Uden jeg ved af det kommer regeringen op med de nye regler… Står derfor med en ubruelig maskine samt spildte penge på køreundervisning…

  2. Da jeg tog mit kort var der en del af dem der skulle til den teoretiske prøve der kom fra Sjælland og var taget til odense for at undgå ventetider, ved ikke om man kan til den praktiske del og om det er helt forsendt alligevel, men det er vel et forsøg værd. Vejene er da rimelige her stadig.

  3. PLYdavidfr, viper71dk, Rasmus og mange andre i samme situation. Jeg vil ønske jer en god tur til Sverige eller Tyskland. Den eneste mulighed i har er at få en adresse der og gå til køreprøven med de syge regler vi har i DK

  4. Det er da klart han ikke skal ud på sin Nimbus! Var engang ude og prøve sådan et kakkelovnsrør og det er en helt vanvittig maskine!!! I løbet af ingen tid…. eller en del tid…. Eller ret lang tid, har man rundet 80 km/t !!! Det er altså ikke noget at sende vores unge mennesker ud på. Godt vi har en regering der kan hjælpe os med at undgå den slags galskab!!

    Afsted til Tyskland eller Sverige og tá det kørekort …

  5. jeg føler med jer drenge, det sgu ik fair med de regler. Hvis jeg var jer, havde jeg flyttet til Malmø. Har selv boet der og det fedt !

  6. Jeg syntes ikke det kan være rigtigt med de nye regler, jeg var stillet til køreprøve men blev aflyst pga. Vejret som i kan læse. Jeg er opvokset med nimbus, har været til mange nimbus træf, det er en kæmpe stor livstil for mig. Min nimbus skal bruges til en 3-4 nimbus træf årligt. Har fået denne nimbus af min farfar, skal han ikke have lov til at se mig køre på hans gamle nimbus og vise stoltheden frem. Kan ikke se jeg er en stor fare for trafikken da jeg køre med mine forældre og andre nimbus folk til og fra nimbus træf. Føler mig meget meget uheldig med de nye regler mange penge spildt meget tid spildt og ikke mindst en stor skuffelse da den står total hoved renoveret og helt klar til mc særsonen.

  7. Det er godt nok nogen lorteregler. Især i lyset af at man ikke kan få lov at gøre igangværende aftaler færdige under samme rammer som de er indgået.
    Det skulle lige være reglerne for tilskud til solceller der blev lavet om efter samme skabelon… men her får folk lov at fortsætte med at sætte op efter gamle regler bare kontrakten var skrevet inden. Af en eller anden grund får trafikanter i DK bare altid negativ særbehandling. Og politikerne slipper afsted med det.
    Det eneste jer der er ramt af reglerne kan håbe på er at opmærksomheden om jeres problemer skaber pres på politikerne. Pressen elsker personlige ofre for den politik der føres, så det er bare at komme ud med jeres historier. Og gerne bredere end Magacin, for her kommer kun vælgere det er ok at skide på (altså trafikanter).

  8. Politiet bør, efter min mening, gennemføre alle de aflyste køreprøver efter de regler der var gældende da de skulle have være afholdt. Det kan ikke være rigtigt at vi i veteranklubberne mister de unge medlemmer p.g.a af sne.

  9. Det er jo ikke politiets skyld, men den latterlige regering styret af Helle Thorning. Hvad med EU-harmoniseringen? Skal vi ikke have de samme regler i DK som i de øvrige EU-lande. Helle Thorning og Morten Bødskov vågn dog op!

  10. Hej Rasmus og andre i samme trælse situation. Kæft det er uretfærdigt og for satan jeg føler med jer drenge. Er selv 23 år så det er ikke så længe siden. Tanken om at jeg ikke kunne have kørt på min "vilde" Suzuki GSX 400E…. Det er jo helt utænkeligt, men som Trykpaa skriver kom bredere ud, kontakt om det skal være ekstra bladet, eller f.eks. aftenshowet, hvis der er personlige ofre på tv rammer det tit bedre. Det er ikke sikkert det hjælper, men man kan jo altid prøve. Og KLAG til politiet, hvordan fanden kan man droppe en køreprøve efter et regelsæt, og så bare sige at man skal acceptere en prøve efter et andet regelsæt.

  11. Det her skal ud i medierne så alle kan se hvilket latterligt stykke arbejde den siddende regering står bag. Politiets skyld kan det aldrig blive, Ret skytset mod Helle Thorning og Morten Bødskov som bærer hele skylden. Hvori består farligheden at køre en Nimbus med 22 HK? Eller en Suzuki LS 650 med 34 HK. Begge cykler som en 18 årig sagtens kan håndtere uden at komme til skade. Det er da langt farligere at føre en 125 cm3 med 15 HK på motorvejen. Det kan da om noget være farligt. Lad os få vækket de uvidende fæhoveder i den siddende regering. Måske en ide at kontakte oppositionen. Jeg er selv over 50, men kan sagtens sætte mig ind i de 18 åriges frustrationer. Føler med jer drenge.

  12. Hvad siger regeringen styret af Puch-Helle og knallertdrengen Morten Bødskov?

  13. Nu stiller jeg snart op til folketinget med disse mærkesager, som nok kan give lige så mange stemmer som Haugaard fik.

    – EU harmonisering af kørekortreglerne
    – lav afgift på alle mc'en til 300 ccm, med max 34 hk, så vi kan få flere pendlere i byerne og lettere trafik og mindre forurening
    – give alle med bilkørekort et weekendkursus på køreteknisk anlæg og de skalmså til prøve, så de må køre mc op til 300 ccm
    – det skal være lovpligtigt at køre med sikkerhedsudstyr, altså hjelm, eu godkendt mc tøj, støvler og handsker. Gul vest vil jeg overveje, måske så tøj med et vist kvm med gult eller refleks. Vi må jo være ansvarlige, og vise god vilje, hvis vi vil have de andre punkter indført.

  14. En ting er at de ændrer reglerne, det kan man synes hvad man vil om, men at man køber en maskine inden man har kort til den, og så brokker sig over at ens køreprøve, som ligger om vinteren, bliver aflyst pga. sne, det er sgu ens egen fejl! (Man skal heller ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt)

    Det er selvfølgelig noget andet med NimbusRasmus her, fordi det er en foræring, men om mc'en har 22 eller 34 hk, så kan den stadig køre stærkt nok til at man kan slå sig ihjel på den – det leder så hen til at man i stedet for at ændre reglerne som man har gjort, burde gøre mere for den passive sikkerhed i form af tøj, sko og hjelm.

    Som jeg ser det kan man brokke sig over ændringerne af reglerne generelt, men hold op med det brok omkring sne og køreprøver. Sådan har det altid været, og det har altid sneet om vinteren (før eller siden)

  15. Jeg brokker mig bestemt ikke over en aflyst køreprøve, jeg var da udemærket klar over risikoren for at der ville falde sne inden jeg kunne tage min køreprøve, jeg tog skam bare chancen og håbede på at kunne få kørekortet inden de nye regler. Jeg ville trodsalt hellere have en chance for at få kørekortet istedet for at lade pengene på maskine og udstyr gå spildt. Og for mit vedkommende løb det op i en sum af 70.000,-(Ret mange penge for en 18 årig knægt hvis du skulle være i tvivl) som så desværre er gået mere eller mindre spildt. Jeg må vel ærgre mig uden at brokke mig?

  16. Henrik306. Jeg brokker mig ikke over aflyst køreprøve men ikke at få lov til at afslutte kørekortet efter de gamle regler, da det er politiet som aflyser min køreprøve burde de også kunne give mig en ny køreprøve efter de gamle regler, fordi det er dem som aflyser. Den 5 DEC. var jeg oppe til min køreprøve til bil kørte i kraftig snevejr men det aflyste intet, der er nogle småring jeg ikke kan få til at hænge sammen. Jeg kan godt se at en nimbus er farlig at køre på men, en ktm 125ccm er da så meget mere farlig da den har et kraftigere optræk og en klart højere topfart. Nimbusen kan på en god dag snige sin op på den vilde hastighed af 80 kmt, da jeg skal køre med sidevogn. Motorvejs kørsel sker stortset aldrig da det er alt for farligt da vi ikke kan køre hurtigere.

  17. Rasmus – jeg syntes du skal skrive din historie til justitsminister Morten Bødskov da det er ham alene der er ansvarlig for den fuldstændig tåbelige implementering af EU reglerne her i Danmark. Du kan skrive på [email protected]. Da Steven (ejer af Stevens mc center) for en uges tid siden konfronterede statsministeren med problemstillingen under et borger møde havde hun end ikke hørt om de nye regler… Motorcykler som din Nimbus er vores unge åbenbart ikke ansvarlige nok til at køre men de må køre biler med ubegrænset effekt, flyve fly og skyde på andre i Afganistan!! Der er noget der tyder på at justitsministeren har handlet ud fra fordomme frem for fornuft!

  18. Det er da urimeligt at en 18 årig skal nøjes med at føre en 125-er med 15 HK efter en bestået køreprøve til mc. Det er da også farligt at køre på cykel………… og så kan med et erhvervet kørekørt til bil gå ud og købe en Ferari med 700 HK hvis økonomien skulle tillade det. Hvorfor denne forskelsbehandling hr. Bødskov?

  19. Måske skulle vi splejse til en 125-er til Morten Bødskov. Det ville klæde ministeren at prøve sådan en gang balje-pis som han ønsker de unge skal bevæge sig ud på.

  20. HD Fatdetså
    Det er den tidligere regerings minister der har fremsat lovforslaget om kørekort på baggrund af EU direktiverne. Så alle dine skældsord overfor den nuværende regering i denne sammenhæng synes en smule latterlige.

  21. @Niklas
    Selvom lovforslaget er fremsat af den tidligere regering, forbyder det vil ikke den nuværende regering at rettet op på fadæsen…………eller er der noget jeg har misforstået ?

  22. Det er den nuværende justitsminister Morten Bødskov der skal på banen . og det skal være snart for at hjælpe de unge. Morten Bødskov er den ansvarlige.

  23. Niklas er sikkert en god socialdemokrat. MEN det er da for pokker den nuværende regering der bærer det endelige ansvar for fadæsen – en fadæse der skal rettes op på NU. Og den ansvarlige er den siddende justitsminister.

  24. Jeg synes det er fint at der sorteres mere i hvem der får lov at køre på hvad i trafikken. Der er i forvejen for mange kvaj på vejene.

  25. Niklas: Og så mener du vi skal straffe de 18 årige med tilbud om at køre 125-ere med 15 HK? Det giver ingen mening med den fadæse regeringen har lavet. Det er en omer.

  26. Det handler ikke om straf.
    Det handler om at sortere i hvem der skal have lov til at føre hvad i trafikken således at farlige elementer elimineres til gavn for eksisterende trafikanter.

  27. Man skulle næsten tro at Niklas stod bag forslaget. Vi må have fuld tillid til den undervisning der gives til unge, og med mulighed for at føre andet end bare en stor knallert på 125 cm. Der er da intet farligt i at en ung f.x sætter sig op på en Suzuki LS 650 – bare som eksempel. At nogen kører ad helvede til kommer vi desværre nok aldrig til livs – uanset det er på en Kawasaki 1100 eller en 125 cm. Håber vores regering besinder sig i sidste øjeblik – for 125 cm er sgu for småt – og farligt.

  28. Kan nemt se en farlig situation med 2 personer på en 125 ccm op af en bakke på moptorvejen, tror mange billister vil blive overrasket over at se et så lille køretøj bevæge sig med 80 km/t der ude.
    Tør så ikke tænke på hvordan det vil gå en mørk aften i regnvejr.

    Sjovere bliver det når nu hele klubben skal afsted til træf, der sætter man tempoet efter langsomste køretøj, så det giver lige 20 – 30 motorcykler i træk med en fart der gør at lastbiler kan føle sig fristet til at overhale.

    De MC'r der er i udbud som opfylder de kriterier, det er typisk kina modeller, og vi ved alle hvordan deres styre og bremse evner er.
    Når så at det bliver et krav at alle nye MC også skal have ABS, så bliver de unge tvunget til at købe noget gammel, jeg kender ingen med max 15 hk og max 125 ccm der har det.

  29. byt lige om på de sidste 2 linier med de to forgående, kan ikke selv redigere. Ved ikke hvorfor det sidste jeg skrev hoppede et par linier op

  30. Og som sædvanlig har Niklas en logik, der trodser enhver beskrivelse – og logik!

  31. HondaHenrik:
    Hvis du skal stille op til folketinget, så skulle du nok først få styr på fakta, for mc forurener mere end biler, pga deres elendige cw index, vindmodstanden.
    Reglerne er elendige, virker som noget der bare skulle jabbes igennem i en fart, tror ikke der ligger noget fornuftigt grundlag for at lave reglerne så voldsomt om.

  32. Reglerne er jo dikteret fra EU. Det eneste medlemslandene havde af indflydelse var, fra hvilket alderstrin de skulle implementeres. Og der valgte et stort set enigt folketing at de skulle være gældende fra det fyldte 10 år og ikke 16 som stort set de øvrige medlemslande havde valgt!

    Og ja – reglerne blev absolut jappet igennem på en hurtig eftermiddag i folketinget.

  33. Kasper/Lolland
    Den trodser ganske givet DIN logik.
    Folketinget 1., 2. og 3. behandlede Claus Hjort Frederiksens lovforslag om kørekort som baseret på EU direktiv med mulighed for yderligere stramninger på flere områder.

    Når man har mange trafikanter der konstant kører som var de bosiddende i en mennesketom landsby i afgrundsDanmark, så er en logisk konsekvens at man må finde indfaldsvinkler til at sortere i disse trafikanter.
    En simpel logik der givetvis overtrumfer DIN logik med kvantespring.

  34. Niklass, dine lix-tal imponerer ganske givet i din omgangskreds – bringer dog ikke noget særligt i den virkelige verden!

    Kan det hjælpe, hvis jeg siger, at jeg har fulgt lovforslaget rimelig tæt i de sidste 6 år?
    Sikkert ikke!

  35. Niklas du er en klovn…….. vågn dog op mand. En fuldstændig vanvittig afgørelse, og tilmed farlig for de unge der nu skal ud at køre på en skide 125-er med 15 heste. Det skal nok give sikkerhed på vore motorveje. Skulle dælme tro du selv var manden bag forslaget.

  36. @Niklas
    Nu bliver du altså nød til at forklare mig, hvordan man kan sortere i personer der endnu ikke har haft kørekort, det eneste ønske de har er at få kørekort til en MC og det gør dem åbenbart i dine øjne til vandvids/selvmords trafikanter……er det ikke sådan du vil forstås ? Hvad med de unge der i stedet for ønsker sig et kørekort til bil, det er så de rene engle eller hvad ?

  37. Glem det. Niklass lever i sin egen verden, hvor kun hans egne selvhøjtidelige udgydelser har værdi. Han var en belastning på Mc-forum og han var en belastning på Mc-galleriet. Begge steder valgte han at forlade efter et stykke tid, da han ikke nød den respekt, han tilsyneladende føler han burde have!
    En person man kun kan have den dybeste medlidenhed med!

  38. @ HD Fatdetså
    Så må de jo holde sig fra motorvejene.
    Og du viser med al tydelighed at du selv er dybt underbegavet.

    @ Sota748
    Jamen jeg mener også at der skal sorteres kraftigt i andre trafikanter end lige motorcyklisterne.
    Jeg mener også at de eksisterende ringe trafikanter skal sorteres i væsentlig grad.

    Glem alt om Kasper/Lolland. Han kører rundt på en discount cykel og er blot en nybegynder som har alt for høje tanker om sig selv.

  39. Niklas du er en nar. Det giver da ingen mening at en 18 årig med fuld stemmeret og nyerhvervet kørekort til bil må føre en Porsche med 450 HK, men ikke må køre på mc på motorvejen fordi nogle ubegavede politikere har besluttet at 18 årige kun må føre mc på 125 cm og med 15 HK. Den ubegavede i det her er og bliver da dig – og det uanset hvilken mc du ejer. Formentlig har du ikke andet end en latterlig skodkværn med frygt for at blive overhalet af en 18 årig.

  40. HD fatdetså

    Det giver ingen mening at unge på 18 med nyerhvervet kørekort må køre biler med ubegrænset styrke, størrelse og fart. Så langt vil jeg give dig ret.
    Derfor ser jeg frem til at det politisk også medtænkes i lovgrundlaget at der skal være trappetrins oplæring for nyudklækkede bilister.

    At jeg er en nar, det synes du kun fordi du er så småt begavet at du ikke evner at argumentere på civiliseret vis.
    Du er heldig at jeg overhovedet gider respondere på din infantile narcissistiske og ukontrollerede udfald.

    Min cykel er under nogle omstændigheder utrolig meget mere kompetent end din knallert og under andre omstændigheder er den bare bedre.

    Personligt er jeg i øvrigt pisse ligeglad med hvor gamle dem der overhaler mig er.
    Jeg ved jo med mig selv at på den rette cykle er der meget få der kan følge med alligevel og jeg ved også at 99,9% af alle motorcyklister for nuværende har en meget mere omfangsrig uhelds statistik end jeg her, simpelt hen fordi der er mange motorcyklister som skulle bortskaffes fra trafikken.

  41. Det her handler jo om at reglerne skal ændres meget hurtigt således at vi igen kan give vore unge mulighed for at køre på en ordentlig motorcykel. Her taler jeg ikke om en cykel med 90 HK, men 34 HK vil efter min bedste vurdering være det helt rigtigt.

    Niklas du hører hjemme i en anden verden.

  42. Niklas nu er du jo nok mere begavet end de fleste, så vil du ikke nok forklare os hvor i Eu-direktivet det fremgår at dette drejer sig om at sorterer i trafikanterne i forhold til deres begavelse?
    Heller ikke i de tilhørende danske love og bekendtgørelser der har til formål at implementere direktivet i dansk lovgivning, har jeg set at en sortering skulle være formålet. Men det kan du jo nok udrede for os.

    Når nu du ytrer at Kasper/Lolland kører rundt på en discount cykel (som nybegynder ude i afgrunds danmark), kan vi så ikke få en hint om hvad du selv kører på, samt hvor meget erfaring du egentlig har.
    Måske du ligefrem kunne arrangere en foredragsrække for os småtbegavede der ikke har så meget erfaring i at begå os i trafikken.

    Fortsat god jul ønskes her fra yderste afgrunds danmark.

  43. Jeg kan godt afholde et foredrag. Det koster fra 75.000 kroner i timen plus udgifter.

  44. @Niklas
    Hvor ved du fra at jeg har brug for et foredrag ? I stedet for denne mærkelig udmelding burde svare på det jeg spurgte dig om "Nu bliver du altså nød til at forklare mig, hvordan man kan sortere i personer der endnu ikke har haft kørekort"……men det skal du måske også have 75.000 kr.- for ?

    2012 har det været det år med mindst dræbte motorcyklister i trafikken i rigtige mange år, det modbeviser bare at denne nye nye latterlige regel med 125ccm/15hk, en gang politisk makværk. Mange undersøgelser gennem årerne har vist at der ikke er sammenhænge mellem MC størrelse/hestekræfter og ulykker, det der virkelig gør en forskel er (manglende) uddannelse og (manglede) holdning. Uddannelse giver evnen til at beherske sin MC bedre og forstå hvorfor den reagere som den gør i de forskellige situationer, det ville have været en 276,6% bedre ide at sætte ind på dette område, ikke nødvendigvis med lovning, men måske med større muligheder for at komme til at kende sin MC under sikre forhold som f.eks kørekurser og banekørsel. Men fornuften er desværre ved at forsvinde ud af lille Danmark, hvor der skal lovgivers om alt efterhånden 🙁 , så det er nok bare en drøm fra min side !!!

  45. Niklas er nok blandt de politikere der står bag fadæsen. Nu håber vi bare der dog er nogen der kan besinde sig i sidste øjeblik. Helt enig med sota748 og hajoan. Lad os høre lidt om din erfaring og hvad du kører på Niklas siden du i den grad tillader dig at føle dig hævet over alt og alle. Du kører som nok Jinlun eller andet kinøjser (uden det på nogen måde skal ramme andre).

  46. @kawa650
    Niklas kører en BMW F800GS med hele Wunderlich og Touratechs udstyrskatalog monteret.
    Det nytter ikke noget at diskutere med Niklas – han ved bedst og føler ingen grund til at forklare eller underbygge sine holdninger.

  47. Tråden her startede med nogle unge vordende MC-ister der er kommet i klemme i nogle uforståelige politiske beslutninger, oven i dette kommer Niklas så med forklaringen om at de bliver sorteret fra, fordi unge motorcyklister ikke har evner nok til at begå sig i trafikken.
    Jeg håber da inderligt at Niklas bruger sine evner bedre som motorcyklist end han gør som debatør.

  48. Jagson har ret i at jeg til dagligt kører BMW F800GSpot som er veludstyret således at min kone og jeg har kunnet køre rundt i alle Europæiske lande samt Nordafrika de sidste 3 år.
    Før da kørte jeg da både Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Honda, Laverda, Moto Guzzi, Triumph, Norton, Velocette, Ducati, Morini, BMW, MV Agusta, MZ, Puch og mange mange andre cykler gennem mere end 30 år.

    Jeg har kørt Denne verdensdel helt tyndt på flere cykler heriblandt også veteranmotorcykler.

    Jeg har kørt motorcykel i flere verdensdele – med min kone, med min søn, alene og med venner.

    Jeg har kørt med og drøftet verdensomrejser på motorcykel med folk som Grant og Susan Johnson, Sam Manicom, Austin Vince, Lois Pryce, Sjaak Lucassen, Alun Davies og jeg har også været involveret i meningsdannelser for MAG UK, FIM, Overland Journal og bare fordi der er nogle møgforkælede møgknægte der bliver ramt af sådan en lovændring ændrer jeg ikke standpunkt eller tilgang til emnet.

    Hvad fanden er der galt i at have en holdning til at for mange inkompetente kvaj bevæger sig rundt ved motorkraft i trafikken når jeg til dagligt ser mange eksempler på dette i trafikken i København, på Sjælland, Lolland-Falster og Møn. Og dette Paradigme ændrer sig ikke når jeg kører over Fyn til Jylland.

    De kvaj jeg ser er tæt ved 25% af alle mine MODtrafikanter.
    Derfor er mit rationale at det ville være gavnligt at sortere både gennem køreuddannelsen så vi forebygger tilstandens ,kommen samt sorterer de allerede eksisterende trafikanter ved hjælp af lovgivning for færden i trafikken.

    Lykkes det at sortere disse kvaj fra, så kan vi andre måske endda være så heldige at vi helt uden ulykker kan køre rundt uden samme fartgrænser og umyndiggørelse af os ansvarlige trafikanter som spreder sig som ringe i vandet fra Frankrig gennem EU til de enkelte EU lande.

    Jeg er i øvrigt fuldstændig ligeglad med mange af disse kvalmende udgydelser folk kommer med i forskellige fora når det, for mig, oftest lyser tydeligt gennem deres budskaber og formidlingsevne at det er poster fra nogle af dem som bør sorteres fra i trafikken, at de er totalt uerfarne – måske direkte uintelligente eller at de bare er savlende og skulderklappende rygmærkesoldater som end ikke evner at danne sin egen mening.

    Jeg mener stadig at det er fint at der kommer trin af begrænsninger for nystartede trafikanter UANSET om det er bilister eller motorcyklister.
    Det er en af flere måder, præventivt (altså FØR de får pappet hvis det hjælper på forståelsen for enkelte), at sortere i de kvaj der havner i trafikken.

    At sikre at der ikke opstår forvirring for dem der "lander mellem to stole" er alene et administrativt problem som er ude af vores hænder og som vi kun kan håbe at den liberale embedsmandsstab kan løse.

    Når folk skriver med forsøg på ironi at det ikke "nytter at diskutere motorcyklisme med Niklas fordi han altid ved bedre" så er det langt hen ad vejen fordi jeg uden ironi VED mere om dette, og ret meget andet, end 99,9% af folk på disse fora.

    Så bare ti eller ret ind hvis ikke I evner at debattere på det plan.

  49. Ja ALT ser så godt ud på papir men i det virkelige liv kan det sku ikke fungere
    Den forbande regering fatter ikke en skid af hvad fanden de laver, men sørge for sig selv det skal de nok, det er sku ikke nogle af dem som kunne komme i tanke om at skifte deres Fucking store benzin slugende biler ud Nej Nej.
    Men som 16 År må du tage jagttegn og skyde, køre møg store traktor samt køre 30 Km/t på knallert
    Som 18 År så man man køre 125 Ccm og Max 15 Hk Eller 600 Hk og 46 Tons i lastbil Hold nu kæft, eller købe en bil med 200+ Hk som er begrænset ved 250 Km/t Det gør ikke noget, hvor FANDEN er sammenhænget, en 125 Ccm med 15 Hk den kan jo ikke holde 110 Km/t på motorvej, ville ønske at hele landet blev bremset så de kan fatte hvad det er for noget pis de har gang i.

    Men ALT SER GODT PÅ PÅ PAPIR men de har ikke fat i hvad der sker i virkeligheden, Jeg er selv blevet kørt ned ef en spadser bilist som overhalede OP AF BAKKE og jeg kom i mod på Mc, og jeg kommer ALDRIG over det, men det er jo hvad der sker FUCK FUCK FUCK, han kan lave samme nummer i gen dagen efter

  50. I øvrigt findes der stort set ingen brugte 125 cm cykler på markedet. Hvad sker der så? En masse import af nogle farlige og legetøjsagtigte mc-er produceret i Kina. Det skal nok højne sikkerheden for vore unge. Vågn dog op politikere – det her er dog det værste makværk i årevis. Ret fejlen og kom videre.

  51. Der er da masser af kvalitets 125'ere på markedet. De har bare aldrig før rigtig været interessante for det danske marked.

    Følg dog med i hvad der findes internationalt i stedet for at gå med skyklapper.

  52. Øh undskyld kloge Niklas, men hvis 125-ere ikke har været interessante for det danske marked findes der jo ingen brugte. Men hvis du er så skide glad for de 125-ere kan du jo bare købe en. Vi er mange der vurderer dem direkte farlige i trafikken.

  53. HD Fatdetså

    Og hvorfor taler du nu ikke for dig selv? Ude i den virkelige verden er der ingen der er enige med dig i ret meget.

    Hvad mener DU er farligt ved 125'ere?
    Hvad mener DU der er galt med nye 125'ere?
    Ved DU ikke at det er muligt at importere brugt og nyt?
    Siden du hedder HD…… et eller andet ævl………. formoder jeg du kører Harley.
    Jeg betragter Harley som en af de motorcykler med de ringeste køreegenskaber og derfor også farligere end stort set alle 125'ere. Hvad er din holdning til det?

  54. Niklas du står alene. Her på sitet hvor alle kender til mc-ere har ingen udover dig ment det fornuftigt med regeringens nye fadæse. Og hvorfor skal de unge igang med at kaste sig ud i import?
    Du er og bliver et fjols – der heldigvis står alene. Fri os fra alt det farlige skrammel i 125 klassen.

  55. Hvad er meningen med at unge på 18 år skal begrænses til kun at køre 125/15 ? De har jo stemmeret, betaler skat, kan købe hus og andet – herunder stor bil med masser af HK. MEN mc-en må kun være på 125 cm og med latterlige 15 HK. Og uanset hvor klog Niklas end måtte være, kan vi kun konstatere at det danske marked ikke har været til 125 kubik. Måske fordi man i mange andre sammenlignelige lande må køre på 125 som 16 år. Alle ved godt at markedet nu vil oversvømmes af billige legetøjsagtige 125-ere produceret i Kina. Motorcykler med ringe sikkerhed både for de 18-årige, men da også andre medtrafikanter – også Niklas.

  56. HD Fat Det Så

    Det var ellers ganske simple spørgsmål men dine evner rakte nok ikke.

    Det har igennem mange år været daglig kost at læse unge menneskers postninger på danske motorcykel fora, at de nu står for at skulle bestå køreprøven og de derfor ønsker at vide hvilke motorcykler der er hurtigst, hvilke der accelererer bedst og hvilke der har flest hestekræfter.

    Måske een enkelt gang årligt eller to læser man så et spørgsmål fra en tilsvarende ung som spørgsmålet burde være stillet:
    Hvilken motorcykel er bedst til at lære en at blive en dygtig motorcykel?

    Og når det så sker sidder der en masse andre kvaj på disse fora og anbefaler en Kawasukiyamahonda 12000 turbo gtxlmrrr super extra killer ninja lorte cykel som det rigtige valg for en nybegynder.

    Alt det her har gennem årene fået mig til, forlods for ændringen i lovgivningen, at tænke at det ville være super godt hvis man kunne tvinge disse unge til at starte i sadlen på cykler som reelt lærer dem at blive dygtige motorcykler i stedet for cykler hvor kører lige lukt gennem bagerens udstillingsvindue og får to gallopkringler med i kisten.

    Nu er denne tvang endelig kommet ind i lovgivningen og så er det da klart at disse super kvaj vil brokke sig.

    Er du en af dem, HD FAT DET SÅ ?

  57. Gad vide hvad regeringen med de inkompetente politikere havde tænkt sig da de sagde ja til dette latterlige forslag om at unge pludselig kun må køre 125 kubik, og med 15 HK? Hvor er færdselssikkerheden henne i dette forslag?. Som HD Fatdetså skriver vil det danske mc marked pludselig flyde med små billige kineser cykler. Cykler så dårligt produceret at det kun kan blive farligt for dem der skal køre på dem. Og da også for alle os andre. Det kan heller ikke passe at unge skal igen med at importere fra Tyskland. Håber nogen overbringen de ansvarlige politikere et udskrift af denne diskussion, altså medmindre Niklas er socialdemokratisk politiker med ansvaret for denne sindsyge forslag, der lige om lidt bliver en realitet.

  58. Niklas du taler vist for dig selv. De gamle regler med max 34 HK virkede fint, og var på ingen måde farlige. Hvorfor ændre dem? Du er altså ikke helt normal, og det kan jo også ses her på sitet, hvor du bestemt ikke har mange venner.

  59. HD Hansen og HD Fatdetså

    Jeg er glad for at I ikke er blandt mine mange og gode livslange venskaber.

    Jo 34 HK reglen havde en positiv effekt hvilket også plæderer for at en yderligere opdeling i flere trin vil have en positiv effekt.

    HD FATDETSÅ
    Du evner jo slet ikke at argumentere i denne sammenhæng.
    Det er da din drivrem der er knækket.

    Så læs dog argumentationen i mine poster og responder hvis du har en hjerne eller hold da din kæft med nedrige personlige taber fornærmelser.

    Vis nu at du ikke er super Idiot.

  60. Nu skal vi være søde ved Niklas – han har ingen venner herinde. Lidt fornuft er dog trængt ind i skallen – nemlig at 34 HK reglen fungerede fint.

    Mage til selvfed nar som Niklas skal vi vist lede længe efter. Heldigvis.

  61. Som Kasper, Hajoan og sota748 tidligere har skrevet kan i ligeså godt droppe jeres diskussioner med Niklas. Han lever i sin egen verden, og føler sig højt hævet over alt og alle. Derfor har manden ingen venner. Hvis manden virkelig har så megen erfaring må han da også vide hvor farligt det er at køre en 125/15 HK på motorvej. Men der må de 18 årige måske heller ikke færdes hvis vi spørger Niklas.

  62. Jeg vil våge den påstand at man ikke lærer at kører ordentlig motorcykel på en 125 med 15HK. Har gennem de 31 år jeg har kørt motorcykel haft meget forskelligt og der i blandt mange mindre motorcykler, men det kan blive for småt til at det er brugbart, husker bl.a en XT125 med 12 hk (mener jeg det var), den var absolut ikke brugbar som mc, havde en topfart på omkring 90 km/t men acc. fra 70 op til 80 km/t tog en "formiddag", så det medførste bl.a. mange "uheldige" overhalinger af bilister, da de ikke have lyst til at ligge og tulle med 75 km/t. Når man kørte sving på den var der heller ikke power nok til at sende en ud af hjørnet igen, kort og godt ikke brugbar.
    Har i dag en Kawasaki KLR250 som vintercykel, den har 26 hk (på papiret) og i min verden må en MC ikke være mindre for at være brugbar, den har en topfart på 135 km/t og acc. rimeligt hurtigt til en 100-110 stykker, det gør at man kan følge trafikken (og overhale hvis det planlægges lidt) og til nød tage en tur på motorvejen.
    Så igen, den nye lovgivning er engang politisk makværk, lavet at personer der ikke har en hak forstand på motorcykler. Man have en absolut brugbar grænse på 34 hk, hvor skal det erstattes med en sådan klamphugger løsning, det virker som om noget vil gøre et forsøg på at aflive motorcyklen i DK 🙁

  63. Opfordring. MagaCin.dk har få et par klager omhandlende skriveri efter denne artikel.

    Godt at se diskussionerne kører på MagaCin.dk. Vi vil dog gerne opfordre til en pænt og sobert sprog på vores fora og i vores artikel-kommentarer. MagaCin.dk er for alle, hvorfor gensidig respekt og høflig tone er en nødvendighed.

    På forhånd tak.

    Godt nytår til alle.

  64. Det er nok Niklas der er gået til "far og mor" – i dette tilfælde MagaCin.dk. Naturligvis skal vi forsøge at have en ordentlig tone her, men hvis man som Niklas føler sig hævet over alt og alle er det naturligt vi andre forsvarer os mod hans bedreviden. Og jeg føler stadig med de stakler som Rasmus der ikke kan få kørekort til bedstefaderens gamle Nimbus, men i stedet skal nøjes med en 125er – hvis han da i det hele taget kan finde en. Godt nytår.

  65. Nej det er det så ikke Fatdetsåforpokker.
    Det er mange år siden jeg mistede mine forældre og har derfor ikke for vane andet end selv klare alle udfordringer i livet.

    Det er givetvis nok en der føler sig forurettet af lovgivningen, som vedkommende ikke har indflydelse på, og derfor ser folk som støtter op om denne lov som fjender der skal bekæmpes.

    Kig i denne tråd hvem det er.

  66. Er helt på line med MagaCin, vi skal "tale" pænt sammen 😉

    Med hensyn til de nye kørekort regler er vi delt i 2 grupper, de fleste imod og nogle få for.

    Jeg synes dog at de argumenterne for de nye regler er meget vage og ikke underbyggede med nogen fakta, det er mest skribenterne der bare synes det er en god ide, fordi det bl.a. er nødvendigt at luge ud i de uheldige eksemplarer i trafikken, og da det ikke er muligt at finde "de uheldige eksemplarer" i en gruppe der endnu ikke har haft motorcykel kørekort, så skal hele gruppe straffes p.g.a. af de få, det er sgu ikke videre heldigt og ikke særligt demokratisk, men typisk dansk !!!!

    På den anden synes jeg at der er kommet mange gode grunde til at de nye regler er en gang politisk makværk.
    1. Alle andre EU lande end DK tillades 125/15HKfra det fyldte 16 år, selvom vi er medlem af EU skal vi gå enegang !, med hvilken fornuftig begrundelse ?
    2. De fleste (alle ?) undersøgelse viser at der ikke er sammenhæng mellem antallet ulykker og HK.
    3. 125/15HK vil kun være fornuftig i byen op på landevej, på motorvejen vil den være for meget i vejen p.g.a. af den lave topfart.
    4. 125/15HK vil kun anbefale at der køre med 1 person af gangen, hvis man ønsker at følge trafikken nogenlunde, med 2 personer på vil man nok være for meget i vejen.
    5. Man lærer ikke at køre rigtig motorcykel på en 125/15Hk p.g.a. af manglende dynamik !
    6. Unge lærlinge på MC-værksteder må ikke afprøve cykler over 125/15HK !!
    7. Der er kun indført strengere restriktioner for motorcyklister og ikke for billister, det lugter meget af at vores kære politikere ønsker at afskaffe motorcykler i DK, og det er ved gud ikke demokratisk på nogen måde.
    8. find selv på flere 😉

    Godt nytår til jer alle

  67. Jeg står på den anden side og synes det er en god idé med stramninger som kan skabe mere sikre trafikale forhold ved at sortere i de inkompetente trafikanter.

    Jerg vil gerne kommentere på Sota's oplistning ovenover.

    pkt. 1 Jeg er ikke modstander af at køreuddannelsen starter tidligere end de 18 år men jeg mener at køreuddannelsen i Danmark bør kvalitetsforbedres og strammes op så der bliver en langt højere sorteringsgrad. Både når det gælder forståelsen for færdselsloven men også når det gælder folks holdning til færdsel i trafikken og deres evne til at friholde sig fra road rage.

    Pkt. 2. Jeg vil bede Sota om at dokumentere vederhæftige undersøgelsers eksistens som underbygger denne påstand.
    Al logik siger at det er vanskeligere at styre en cykel jo flere hestekræfter de har, jo ringere køreegenskaber de har eller jo mere vægt de bærer på.
    Husk på at man kan bøje statistikker i alle retninger og jeg tror simpelthen ikke på at der ikke er en sammenhæng mellem, i særlig grad nybegynderes, ulykker og fart/hestekræfter/vægt/ringe køreegenskaber eller kombinationen af disse parametre.

    Pkt. 3. Hvis man vælger at køre med fuld oppakning og bagsædepassager så egner små cykler sig ikke til motorveje. Man lærer på den anden side heller ikke ret meget og bliver dermed ikke en dygtig motorcyklist eller trafikant i det hele taget af at køre motorvejskørsel.
    Har man så travlt at man må ty til motorveje så kør alene og begræns din oppakning er mit råd.

    Pkt. 4. Ja.
    Og hvad så. Det er en senere process at lære at køre med bagsædepassager. Det skal man jo ikke forsøge sig med før man har nogen grad af rutine og lærdom. Det ville, alt andet lige, være for farligt for bagsædepassageren.

    Pkt. 5. Det mener jeg er noget sludder. Hestekræfterne er begrænsede men det er vægten også. Køreegenskaber skabes uagtet motorens styrke.
    Nu har jeg aldrig haft 125'er selv men jeg har kørt nogle og ligesom jeg har ejet 250'ere som havde køreegenskaberne til at holde mange såkaldte supercykler stangen på hyggelige (og lærerige) småveje fyldt med sving så vil der også være 125'ere som kan holde mange mellemklasse cykler stangen på deres hjemmevante vejstrækninger.

    Pkt. 6. Det synes jeg også er et problem som jeg mener man lovgivningsmæssigt må kigge nærmere på.

    Pkt. 7. I og for sig er jeg enig i at der er et problem i at der sker en umyndiggørelsen og elimineringen af motorcyklister og motorcyklisme.
    Dette problem har jeg gjort opmærksom på løbende, intensivt og vedholdende gennem flere år ved at bringe budskaber fra forskellige internationale motorcykelinteresseorganisationer i diverse danske motorcykel fora. Men danske motorcyklister har ikke givet det nogen opmærksomhed overhovedet ligesom de danske motorcykelinteresseorganisationer heller ikke har kæmpet mod denne udvikling.
    Jeg vil her i flæng nævne Motorcycle Action Group UK, FIM, International Sidecar Community, EU Hands Off Biking, BikeSafe, Think-Biker, TRF, SMC, Coordonamente Motociclisti, AMM Norsk Motorsykelunion, Riders are voters, ACEM, Get a Grip Campaign og mange mange flere internationale motorcykelinteresseorganisationer som har set "skriften på væggen" kommende primært fra Frankrig og startende med at vi alle motorcyklister skulle ved lov bære refleksveste (nu dog kun refleksmateriale på tøjet), at motorcyklister skulle holdes væk fra by midter, at motorcyklisme generelt skulle begrænses ved 100hk som max. og mange andre tiltag som disse interesseorganisationer har kæmpet ihærdigt mod som lobbyister og i kampagner, hvilket jeg hele vejen igennem har erklæret mig ganske enig i ligesom jeg også har deltaget i kampagner hvor motorcyklister har blokeret al trafik i visse områder i Europa som en Europæisk Demonstration. Var Danske motorcyklister aktive her? NEJ.
    Vær opmærksom på at disse restriktioner og denne umyndiggørelse slet slet ikke er en dansk opfindelse eller alene et dansk tiltag. Vi følger blot med som det tynde øl fordi Fransk lovgivning har afsmittende effekt på EU lovgivning.
    Det kan kun glæde mig hvis der nu, om end det er alt for sent, begynder at være en interesse fra Danske motorcyklister om dette.

    Pkt. 8. Jeg holder stadig på at køreuddannelsen skal højnes kvalitativt og at alle tiltag der sortere i de brådne kar i trafikken er fremskridt.
    Men jeg kæmper AKTIVT imod dels umyndiggørelsen af motorcyklister og dels den indskrænkning i frihed som trækkes ned over motorcyklister på Europæisk plan fordi jeg VED med sikkerhed at anerne for disse uheldige hensigter er Franske / Europæiske.

  68. Forresten er jeg også nødt til lige at tilføje at jeg også synes at der skal indføres samme tiltag om strengere køreuddannelse og sortering i de inkompetente trafikanter når det gælder bilister.
    Jeg synes også det er urimeligt at man skal nøjes med 15 HK på motorcyklen mens man kan starte op med 1000HK i bil. Men jeg mener ikke det skal udnyttes til at ophæve "Tretrinsraketten" men til også at indføre den for bilister.

    Forresten er det ikke alle lande der har indført "Tretrinsraketten" fra 16 års alderen. Der er flere Europæiske lande hvor man skal vente til det 17. år. Danmark står godt nok, så vidt jeg ved, alene med at det starter ved det 18. år.

  69. Det er ikke alene uvederhæftigt. Det er også løgn.

    Første søgning på relationen mellem motorstyrke og ulykker gav mig disse resultater:

    https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2004/740-2004/Repsumm.pdf

    https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2009/1034-2009/1034-2009-nett.pdf

    Jeg kunne sagtens lede videre og finde flere vederhæftige kilder som understøtter mine udsagn til fulde. Men mon ikke det er nok med disse to.

    Find lige nogle undersøgelser der påviser det modsatte før jeg behøver at argumentere yderligere.

    Indtil da betragter jeg alle modsigende postulater i denne tråd desangående som spontane og uigennemtænkte ytringer fra folk der ikke ved bedre.

  70. @sota748
    Da den hidtige 34 hk-regel blev indført, medførte det at 18-21 årige motorcyklister næsten 100% forsvandt fra dødsstatistikkerne i danmark. Så der er da i hvert fald en statistik, der kan indikere en sammenhæng mellem hk og dødsfald.
    Politikkerne har så ikke tænkt videre og indført reglen for alle nye motorcyklister uanset alder, men i stedet valgt at begrænse unge motorcyklister endnu mere. Jeg forstår det ikke og håber vi får EU-harmonisering på dette område.

  71. Niklas man behøver altså ikke som du bliver ved med at skrive være inkompetent mc-kører som 18 årig. Og som Jagson skriver fungerede 34 HK reglen fuldt tilfredsstillende. Vi er godt nok mange her på sitet der overhovedet ikke er i stand til at sætte sig ind i din "kloge tankegang".

  72. @Niklas
    Ang. http://www.magacin.dk/motorcykler/unge-og-mc-koerekort/ar3521/
    Jeg betragter "MC Touring Klubben" som har skrevet ovenstående som troværdig, at du ikke gør jeg kan ikke gøre noget ved.

    Ang.
    https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2004/740-2004/Repsumm.pdf
    https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2009/1034-2009/1034-2009-nett.pdf
    Har du selv læst disse ? Det beskæftiger sig med forholdet mellem ulykker (samt graden heraf) og HASTIGHED, altså ikke et ord om HK. Ja, ja jeg ved at flere HK giver større mulighed for højere hastighed, men vi har jo alle de samme hastighedsgrænser vi skal overholde, så dette er heller undersøgelser der støtter dit udsagn !!!

  73. @Niklas
    Ang. din ytring
    "Indtil da betragter jeg alle modsigende postulater i denne tråd desangående som spontane og uigennemtænkte ytringer fra folk der ikke ved bedre."

    Hvad blider du dig ind at kalde mine ytringer for spontane og uigennemtænkte samt at tilføje at jeg er "dum" (= ikke ved bedre), jeg forsøger at føre en saglig debat med den viden jeg har og hvis jeg har "svinet" nogen til er det under ingen omstændigheder med overlæg.

    en UNDSKYLDNING er på sin plads Niklas !!!

  74. Jeg bakker Sota748 op. Mage til selvfed nar som Niklas skal vi heldigvis lede meget længe efter. Han er så ufattelig bedrevidende at det skriger til himlen. Og med hvilken rette tillader denne mand sig at skrive at unge skal holde sig væk fra motorvejen. Undskyld men 18-årige betale altså også skat og burde have samme rettigheder som alle andre.

  75. Niklas skriver at han aldrig har ejet en 125-er, men kørt 250-er og holdt mange større cykler stangen. Hmmm … det her taler vist for sig selv

  76. Hvis Niklas fik held med det blev alle 18 årige umyndiggjort. Og vi andre er fulde af løgn tillader han sig at skrive. Han er godt nok en belastning. Det her handler om at få ændret de nye regler som nystartede motorcyklister kan få mulighed for at køre dels på ordentlige og sikre motorcykler, dels for som andre trafikanter at kunne køre sikkert på en motorvej. For det skal du vel ikke bestemme Niklas..

  77. Bør vi ikke starte en indsamling til en 125-er til justitsministeren? Eventuelt en SYM SB125NI… Så behøver han ikke tænke på ABS-bremser, skivebremse på baghjulet. Til gengæld vil han kunne glæde sig over 125 kubik med hele 15 HK, og det uden at tænke på trafikken på motorvejen, for her vil han aldrig turde køre med sine 125 kubik. Kan vel ikke blive til mange kroner fra hver af os. Ah, Niklas får vi sgu nok ikke med på ideen. Til gengæld vil han sikkert gerne fungere som instruktør til kr. 75000 i timen.

  78. Det er da rent skrivebordsarbejde foretaget uden nogen form for realitetssans. Det giver da overhovedet ingen mening at man som 18 årig kun kan købe en 125 kubik. Man kan ikke engang købe en sølle kineserkværn på 250 kubik. Håber nogle interesseorganisationer som 123mc vil gå videre til justitsministeren og bede ham ændre på tingene. Hvori består farligheden i at man som 18 årig køber en 34 HK Suzuki LS 650?

  79. Sota

    Jeg ser ingen grund til at trække det tilbage og undskylde da jeg stadig betragter ytringer som strider imod alle de fakta og velovervejede argumenter jeg har postet som uovervejet og det er da heller ikke særlig velovervejet at poste at en eller anden journalist fra Touring Klubben står for troende mod alle statistikker.
    Jeg synes også at folk skriver om at 15 hk ikke er nok til at opnå motorvejsfart og samtidig skriver du at mine links til dokumentation handler om fart og ikke hestekræfter. Det kræver ligesom hestekræfter for at opnå hastigheder.

    Som Jagson også skriver så faldt ulykkestallene markant da den tidligere lovbekendtgørelse om kørekort trådte i kraft med begrænsning i hestekræfter for 18-årige.

    Så den undskyldning du efterlyser må du kigge i vejviseren efter.

    Til gengæld ville jeg synes det var rimeligt om folk læste og forstod indholdet af posterne før de kommenterer på det.

  80. Vi er bare ikke enige med dig Niklas, og så er den ikke længere. Vi er mange der ser frem til snarlig ændring af det latterligt vedtagne forslag. Niklas skriver side op og side ned, men du må se i øjnene at du står alene – måske med opbakning fra de politikere der står bag.

  81. @Niklas
    Tak for det, så ved jeg hvor jeg har dig !
    Det er synd at du ikke er i stand til at holde en sober tone, hvad enten du har ret eller ej, jeg kan i hvert fald ikke tage dig alvorligt når du ikke er i stand til at svare uden du lige at skal have en sviner med i dit indlæg, hvis du var i stand til at kommentere på en sober måde blev du måske taget alvorligt !! Du bedes ikke svare på flere at mine indlæg, på forhånd tak og godt nytår !!!

  82. Det var så to indlæg som tydeligt viser hvordan man styrer udenom at tage stilling til virkeligheden, danne mening og give udtryk for denne med veldokumenteret argumentation.

  83. Håber MC touring Club og 123mc i fællesskab vil rette henvendelse til justitsministeren med anmodning om at disse totalt uduelige regler bliver lavet om. Jeg er selv over 50, og kan egentlig være ligeglad, men omvendt har jeg også så megen erfaring, at jeg helt sikkert kan skrive under på at det under ingen omstændigheder er mere sikkert kun at køre 125 ccm.

  84. God ide om interesseorganisationerne tog kontakt til justistsministeren for at dokumentere og forklare ham om fadæsen.

  85. Der er bare et problem der.
    Dels er de danske interesseorganisationer enten lammede og tavse eller også går de imod de internationale organisationer og har ikke en chance for at dokumentere deres egen skostørrelse.
    Og som vist her i tråden kan dokumentation for Jeres holdning ikke findes.

  86. Frihed under ansvar, men er friheden ikke ved at forsvinde? Er vores folkevalgte ikke ved at fjerne den personlige frihed for almindelige danskere der blot ønsker at få det bedste ud af deres liv? Meget lovgivning er efterhånden kommet til pga. af nogle få brodne kar der ikke kan finde ud af at tage ansvar og opføre sig ordentligt, men lovgivningen rammer i den grad også de almindelige mennesker, som nu min arkitekt studerende kæreste der skal have våben tilladelse for at have en hobby kniv i tasken når hun tager i skole!

    At køre på motorcykel er nok ikke den mest sikre måde at transportere sig på, men det er en bil for den sags skyld heller ikke, og vi burde måske alle pakke os ind i bobble plast, og kun gå udenfor i aller største nødstilfælde! Det fungerer fint for nogle, mens andre har brug for oplevelser der foregår udenfor hjemmete fire væge for at give deres liv indhold. Når jeg dykker med hajer, springer faldskærm, bungy jumper, klatrer, eller krydser Sahara på motorcykel så er jeg klar over at der er en risiko for at jeg kan komme galt afsted og den risiko er jeg klar til at tage!

    Nu har vores unge så fået fjernet endnu en grad af frihed men på hvilken baggrund? Er der overhovedet en væsentlig sammenhæng mellem trafikulykker og alder? Eller er der mere tale om manglende erfaring uanset alder? Kunne der måske ligefrem være gode argumenter for at højne kravene til køreuddannelsen og sænke alderen for hvornår vi lader vores unge begive sig ud i trafikken på et rigtigt køretøj, som majoriteten af de øvrige EU landes lovgivere har konkluderet, eller viser Danmark med sin enegang (næsten) at vi blot er klogere?

    Giv os friheden tilbage!

  87. Det er totalt grotesk!!!!!!
    Udover at man kun må køre 125 ccm, så står der os i lovgivningen at man skal på motorvej under sin undervisning. Det er lidt svært når de vil ha at folk på 18 kun kan køre på noget der svare til en forvokset scooter,som nok knap og rap kan komme op på 90 kmh(De fleste af dem).
    Alle lande får nye regler, men Danmark er de eneste der har den regel med 18 og ikke 16 år… Ved ikke hvad de tror det gavner, for ligemeget hvad tror jeg antallet af ulykker er det samme, det eneste det her gør er at de kommer til at tjene penge på det… !
    Det er ikke gennemtænkt overhovedet…. – føler meget med Rasmus, da jeg var så heldig at nå det lige inden jul trods vejret og det er slet ikke fair at han har betalt så mange penge for det… og skal til det igen…

  88. Nu nærmer vi os efterhånden 100 indlæg her på sitet – tror næppe det nogensinde er sket tidligere. Kunne være rart med en udtalelse fra de ansvarlige politikere.

  89. Ca. halvdelen af 125 ccm'ere på det tyske marked kan, ifølge de tyske motorcykel årbøger, køre mellem 110 og 130 på toppen. En enkelt mere end det.

  90. På flere motorvejsstrækninger her i DK må man faktisk køre 130 km/t, og hvad skal man så bruge nogle fabriksopgivelser med hastigheder på 110 km/t. til? Og hvad sker der med en 125 kubik i modvind og med en passager bagpå? 125 kubik duer ikke.

  91. HVem siger du har krav på at have en bagsædepassager med ved motorvejskørsel?
    Hvem siger du SKAL køre maximalt tilladte hastighed på motorvej?
    I loven står at man skal køre efter forholdende.
    Lastbiler og biler med trailer må ikke engang køre 100 km/t nogle af dem. Derfor er der altid mere end et spor på motorvejen. Så kan 125'erne bare holde sig i det spor.

    Det er da ufatteligt at man skal lære dig alt det.

  92. Niklas du må da forstå at unge mennesker der betaler skat, har lov til at køre en stor bil med mange HK, også skal have mulighed for at føre en motorcykel med den tilladte maximale hastighed på motorvej. Og med hvilken ret skal du afgøre hvorvidt føreren må tage en passager med. Du er så pisseklog at du tror du formentlig kan afgøre at vinden kun må blæse med 10 meter i sekundet.

  93. Du er en klog dreng Niklas. Sidder og læser tyske årbøger med fabriksopgivelser på max hastigheder. Du synes det er rimeligt at en ung fører af en 125/15 ydmygt skal placere sig i 1. vognbane, og så i øvrigt lade andre trafikanter, vindforhold, med eller uden passager på mcen, bestemme hvor stærkt, eller vel snarere hvor langsomt mcen skal køre. MEN det synes vi andre altså ikke. For at bruge dit eget udtryk er det da ufatteligt at vi skal lære dig det.

  94. Jeg er enig med Niklas i denne diskussion om 125cc og motorvej. Det er i hvert fald ikke denne del, der gør mig modstander af den danske enegang med disse EU-kørekortregler.
    En 125 cc kan fint køre på motorvej uden at være til fare for den øvrige trafik, men som fører skal man selvfølgelig være klar over de begrænsede ressourcer en sådan motorcykel har og indrette kørslen efter dette.
    Hele den der frihedssnak giver jeg ikke en meter for. Et kørekort er ikke en ret, men et privilegium, som man skal gøre sig fortjent til og jeg kan sagtens se fornuften i en indslusningsmodel. Jeg mener bare at den hidtidige 34 hk-regel har vist sin værdi og derfor burde have været indførte for alle aldersgrupper i stedet for de nuværende regler.

  95. Det er jo netop også den hidtidige 34 HK-regel jeg ønsker tilbage. Den har som du skriver vist sin fulde værdi. Forskellen er bare at man i dette segment kan finde "rigtige motorcykler", og ikke bare en forvokset 45 knallert.

  96. Kære politikere! Forstå dog vi ønsker de latterlige regler omkring 125/15 ændret snarest. Mage til makværk skal vi lede længe efter. I burde tildeles en 125 til daglig transport – så kan i lære det.

  97. Hvis I nogen sinde henvender Jer til politikere for at prøve at"Få Jeres vilje", så anbefaler jeg at granske Jeres hjerner og alt hvad der er skrevet på Internettet grundigt for at sikre at det lugter en smule af fornuftig argumentation.

  98. Ret overraskende at regeringen har indført max 125cc og 15 hk for 18-årige. Da andre lande indførte det for 16-årige, gik diskussionen (klagerne) på at det skulle DK også. Det skete så ikke, men i stedet blev de eksisterende begrænsninger for 18-årige i DK strammet og svarer nu til hvad 16-årige må i andre lande.
    Det lyder direkte mærkeligt, også set ud fra at de eksisterende regler syntes ok fair og rigeligt stramme.
    Det faktum at en 18-årig (med kørekort) må køre en 1200 hk's Veyron bliver dermed endnu mere grotesk.

    Med sådan en (mgl på) logik, fornuft, sammenhæng indover, tror jeg det bliver nærmest umuligt at forklare regeringen noget som helst, de gider lytte til.
    Kan forestille mig at mc-journalister, mc-interesseorganisationer mv. er imod de nye regler og regeringen har da så åbenbart ikke lyttet til dem overhovedet, inden de indførte reglerne, så hvorfor skulle de lytte til folk nu?

    Måske mc-forhandlerne ligefrem synes det er ok, eftersom en masse nye 125,ere m 15 hk skal importeres og sælges.
    I årevis har de små mc'er jo været holdt uden for markedet, pga den vildt høje afgift, der gjorde at især 125'ere ikke kunne sælges i DK.
    Jeg havde selv i 3 år en DT 125 YPVS m 22 hk, købt fra ny i 1989 og det er så vidt vides en af de sidste fuldeffekts-125'ere, der har været på det danske marked, selv om udviklingen og salget fortsatte i udlandet!
    Så det er minimalt, hvad der findes af brugte 125'ere på markedet.

    Min DT m 22 hk har da været på motorvej, også m pass. og oppakning, men det er kun med det yderste af neglene at det kan forsvares at færdes der for sån en.
    Men det er jo også helt frivilligt. Masser af fede landeveje at køre på.

    Bottom line / hvor vil jeg hen ?:
    Synes de nye regler virker overdrevet og forkert, nu alle andre lande har andre regler.
    De gl. regler var ok – og ulykkes-statistikken viser at det virker.
    Tror ikke det nytter noget at henv sig til regeringen, der alene via indførelse af det har vist at de ikke vil lytte til folk fra branchen.
    Krav om at køre på motorvej virker lidt latterligt. Det er da det sygeste sted at opholde sig (på en mc under 500 cc). Jeg holder mig selv fra motorveje, så vidt muligt, selv om min mc er næsten 3 gange så kraftig som en 125'er m 15 hk.

    Mit råd til nye 18-årige: Kør sammen med andre med 125 cc og 15 hk – lav klubber og dyrke småvejskørsel. Der kan en 125 cc m 15 hk næsten være en killer, hvis det snor nok (min DT kunne køre fra ældre 750'ere der) – og det vil være meget sjovere end køre +160 på mortorvej (hvilket også nemt kan koste kortet jo)

    Og tal så pænt for helvede… he he Niklas sikkert en flink fyr og jo ikke snotdum, vel ?

  99. Et andet problem, issue, ved 125 cc og 15 hk, som jeg har spottet dengang jeg selv kørte på 125 cc og så andre gøre det samme: Folk på disse maskiner har en tendens til at gå mere amok i byerne, end folk med større maskiner.
    I byen føles deres fartressurcer og handling overlegen i ft både biler og andre, større mc'er og det bliver så udnyttet, dvs de kører som død og helvede… men mc'erne har ikke bremsekraft til det (især ikke m passager).. og så sker ulykkerne.

    Så man kunne forestile sig at der vil blive problemer med sindssyge 125'ere i de danske storbyer – en slags minimc-guirillia, som hærger og gør livet usikkert for alle andre blødere trafikanter og for dem selv, eftersom de ikke kan bremse ordentligt ift hastigheden osv..

    Se på de europæiske storbyer, hvor det vrimler med små mc'er (og knallerter), der styrer og er nærmest umulige at fange for pannerne i biler (men de har også små mc'er til deres jagt)
    Knallert 45-banden (som laver MANGE uheld i byer) bliver bare til 125 cc-banden.. – Sikkert sjovt for de unge, men også pissefarligt.. med 15 hk gider de færreste vel at køre uden for byen..

  100. "Jeg holder mig selv fra motorveje, så vidt muligt, selv om min mc er næsten 3 gange så kraftig som en 125'er m 15 hk"…

    Srry, 4 gange så kraftig – men stadig ulideligt at køre på motorvej med den, selv om den går tæt på 200

  101. Motorvejen har aldrig været det sjoveste sted at køre mc, men alle bør have muligheden – også uden at blive kørt over ende fordi en 125-er ikke kan køre tilpas hurtigt.

  102. Enig. Stakkels 18-20 årige fra nu af. 34 hk nok ca. det mindste man kan klare sig med der, men det kan de godt glemme. Lige før vores knallerter havde 15 hk i gl dage og dem behøvede man ikke kørekort til.. og de duede heller ikke på motovejen

  103. Problemet er bare at politikeren sagtens kan sidde og træffe beslutninger om noget de slet ikke til nærmest vis har styr på… Tvivler på de ved hvor ccm og hk der minimum skal til for at kunne opfylde de krav de stiller til motorcykel undervisning…
    De ender med at må lave der her lov forslag om når små 18-20 årig bliver kørt ned på motorvejen fordi de ikke kan køre hurtigt nok til at følge med så de bliver kørt ned af en lastbil eller lignende…. Antallet af dødsfald på MC i trafikken er i forvejen faldet merkant, hvorfor så begynde at lave nye regler?

  104. Hmmm… Jeg møder dagligt trafikanter som, hvis jeg skal dømme ud fra deres alder, har været en del af trafikken i temmelig mange år. Jeg vil gå så langt som til at påstå, at dét alene ikke kvalificerer dem til at begå sig blandt andre trafikkanter – hverken på små eller store MC'er eller i små eller store biler.

    Det er altså min mening, Niklas.

  105. …og det er uanset hvor berejste de er og hvor fine folk de kan referere til…

  106. Da der stadigvæk er 11 dage til den nye regel træder i kraft, burde det vil være muligt at finde en politikreds hvor man kan gå op til køre prøve inden den 19. januar 2013.

    Da jeg tog kørekort til MC, var der en måneds ventetid i København, så jeg brugte 2 min på at ringe til Hillerød, hvor jeg kunne komme til med det samme, så det var bare at bestil prøven og aftale med kørelæren at det var der jeg skulle op.

    P.s. Det er sku meget sjovt at se hvor meget en tråd kan løber af sporet, som denne tråd.
    Så her kommer lige min mening, et kørekort skulle kun gælde i 5 år, så op til ny teori og køreprøve!

    En hver idiot kan køre stærk på motorvejen, men prøv at holde den på 80 km. på en lille godt sonet landvej, så finder du hurtig ud af om du kan køre MC eller ej!

  107. Rutine opnås helt klart bedst på de små krogede veje, men derfor finder jeg det rimeligt at man med nyerhvervet kørekort også har mulighed for at føre et køretøj med en hastighed svarende til de gældende hastighedsbestemmelser . herunder motorvej med 110 og 130 km/t. Frpdk: hmm….. synes da DK sammenlignet med andre lande har nogle gode kørekortregler.

  108. frpdk: Ny køre- og teoriprøve hvert 5. år.. skrækscenaire. Tænk på alle de der har flere kørekort. Bil, mc, lastbil, bus, fly, kran, truck, færge. Jo hele tiden man skal til prøve så..

  109. frpdk Citat: "Så her kommer lige min mening, et kørekort skulle kun gælde i 5 år, så op til ny teori og køreprøve!

    Hmm… nyt kørekort hver 5. år….(?)
    Skal det så stadig koste 10-15.000 kr. Eller skal det trækkes i en automat…

    Er du kørelærer eller bare stop-provokatør….siden du kommer med sådan noget bavl ???

  110. Lukninger, konkurser og fyringer på vej i motorcykelbranchen kan vi læse om her på sitet. Formentlig en direkte konsekvens af af de nye kørekortregler 125 cm/15 HK til de 18 årige.

  111. tror der går ½ år så finder de ud af hvor latterlige de regler er og de taber flere penge på det end de vinder…. og tallet af ulykker falder nok ikke..
    Det hele er virkelig under alt krætik og håber de forstår det om noget tid!!! føler virkelig med ham Rasmus, og der er andre i hans situation, 10.000 lige ud af vinduet storset… det er virkelig surt…

  112. Har hørt om flere der har sparet sammen i årevis til en mc, købt en med henblik på istandsættelse, og så pludseligt bliver reglerne omkring kørekort ændret. Hvor er tilliden til vore politikere?

  113. det er virkelig surt…. og som sagt det er specielt rigtig surt for dem der var startet på kørekort og ikke kunne nå at tag køreprøven pga vejret.
    Tilliden? den er helt væk….

  114. Kørelære er jeg ikke, provokatør måske 🙂

    Hvorfor skulle det koste 10-15.000 at forny sit kørekort efter 5 år?
    Jf. Politi hjemmeside koster en teori og køreprøve 580 + 870 i alt 1.450kr. Det er under 300kr. pr år for at have kørekort, det er vel fair nok! Det burde man kunne spare på forsikringen!
    Du skal jo kun bestå! og du kan vel din teori og praktisk?, så hvad skal du bruge en kørelære til? Betale ham 10-15.000 for nået det, du har pligt til at vide og kunne, for at være lovlig ejer og bruger af dit kørekort!
    Har du kørekort til flere forskellige slags køretøjer, så er det op til dig hvilken du vil gå op til teori og køreprøve i efter de 5 år.

    Da jeg tog mit kørekort til MC for snart 6 år siden, var vi 30 på kurset og vi alle hade bilkørekort i forvejen, mit var 19 år gammelt, og hold kæft jeg kan godt forstå, hvorfor man møder så mange klaphatte i trafikken, folk kunne ikke en skid af færdselsregelerne, eller begå sig i trafikken.
    Når men jeg fik da mit MC kort efter 6 uger, og det er da blevet til ca. 120.000 km. og en enkelt fartbøde på MC'en.

  115. Det er helt fint med gode råd om hvordan man i opløbet kan sikre sig at komme til køreprøve. MEN tiden er ved at løbe ud, og så står en masse unge tilbage uden mulighed for at komme ud at køre på en rigtig mc. Gad vide hvordan mc undervisningen skal forløbe? Skal en 18 årig undervises på en 125-er, måske ikke købe mc, og så som 24-årig at kunne købe stor mc uden nogen erfaring om hvordan det er at køre stor mc overhovedet. Det kan da om noget blive farligt.

  116. Man skulle tro at hensigten er at komme helt af med motorcyklerne. Men der er unge mennesker i urtige biler som laver skader på andre. Motorcyklisten skader som regel kun sig selv.

  117. Sidder lige og læser 123s indlæg om "Nye kørekortregler anno 19-01-2013". Læs det – Mon det kan blive værre?

  118. Jeg er Nimbus-Rasmus´s MC-Kørelærer og vil bare lige af slutte hans histore…
    Det løkkedes mig at få ham en køreprøve inden de nye regler blev en realitet, som han bestod med ros…

    Ialt fik jeg 6 heldige unge under 24 år igennem i sidste uge, inden politiet nu har lukkede for prøver efter de gamle regler…

    Nu er det snart tid til at finde den positive Hjelm frem..

    Lad os ændre det negative udtryk " lille Motorcykel" til et positivt ord "Let Motorcykel", mellem Motorcykel og Stor motorcykel.

    20 årige for nu lov at køre med 48 hk i stedet for 34 hk i det gamle system…

    -Samt at huske på det stadig er super fedt at køre MC og at man virkeligt går glip af noget ved ikke at have kørekort til MC. langt på literen, gratis parkering og let at score en kæreste

  119. Mik mik .
    Det var godt du fik 6 unge mennesker igennem nåleøjet! Stor ros for det herfra.

    Men det ændrer ikke det faktum at vores danske politikere sidder og stykker noget makværk sammen , som de efterfølgende kalder lovgivning…
    Kan stadig ikke få øje på hvorfor vi skal have andre regler end resten af EU.
    Politikerne trænger til at få fejet spindelvævet væk under armene og støvet af skuldrene !!!
    Demokrati , måske på Christiansborg , men tilsyneladende ikke i overensstemmelse med borgerne i dette tilfælde….
    Det kan gøres meget bedre !!!

  120. Kan allerede nu fornemme at kreativiteten er stor i forbindelse med at melde flytning til udlandet for at erhverve kørekort der, og for dernæst at flytte adresse til Danmark, udstyret med et kørekort til stor mc. Er vore politikere mon klar over disse muligheder? Det her er dog det mest åndsvage der længe er indført. Op i kurven med dig justitsminister.

  121. Mik Mik: Fint at de 6 i det mindste ikke kommer i klemme. Desværre er ikke alle så heldige.

    Små og lette motorcykler har efter min mening undervurderet underholdnings- og brugsværdi, så jeg synes det er en fin ide at undlade at tale dem ned.

  122. Så kan vi vel forvente at samtlige 125-ere på det danske marked bliver afgiftfritaget som kompensation for brøleren.

  123. Jeg tvivler på hvorvidt justitsministeren har tænkt sig at ændre på denne meget uheldige lovændring. Han har muligheden, men vi hører intet.

  124. Og nu kan vi tilmed læse at der endnu ingen klare regler omkring A2 og A kørekortet foreligger på skrift, fra Justitsministeriet. Dette placerer de danske MC køreskoler og de danske MC forhandlere under et enormt pres. Nu skinner solen og danskerne vil have MC kørekort, men ingen er 100% sikker på reglerne.

  125. Der sker formentlig intet før nogle stakkels 18 årige kommer galt afsted på nogle af de legetøjsagtige 125 kubikkere der i nær fremtid vil være at finde på markedet (læs import fra Kina). De ansvarlige politkere har vist ikke megen forstand på det de har vedtaget.

Skriv et svar

Giver børn en ny start