Med Suzuki Hayabusa i rutchebanen - nedtur og optur
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Med Suzuki Hayabusa i rutchebanen

Aflivet og sandsynligvis snart genopstået
Steffen Olesen
16/01-2019 kl. 06:00

For en måneds tid siden kunne du her på MagaCin læse, at Suzuki indstiller produktionen af det potente højfarts-missil Suzuki Hayabusa.

Efter næsten 20 år i diverse opdaterede konfigurationer, bukker Hayabusa'en under for stadigt mere restriktive EURO-normer, men får dog en kort respit på visse udenlandske markeder, inden den også i disse lande ryger af programmet. En ret udbredt opfattelse var for få uger siden, at Hayabusa'en ikke ville få en efterfølger.

Suzuki Hayabusa der blev betegnet som klodens hurtigste serieproducerede motorcykel, tog verden med storm da den blev introduceret i 1999, og vi er mange der med vemod så frem til modellens svanesang.

Død, livsforlænget og måske genfødt

Hvis du synes at det har været lidt af en rutschebane-tur først at læse at modellen udgår, for siden at få at vide at Hayabusa'en alligevel stædigt kører videre i udlandet en tid endnu, så må du hellere holde godt fast i vognen, før der kommer endnu mere fart på.

Snak om friske patentansøgninger – samt tegninger tilknyttet navnet Hayabusa – er nemlig begyndt at florere på internettet, og spekulationer vedrørende en kommende ny Suzuki Hayabusa synes derfor ikke helt uberettigede.

Patentansøgningerne skulle være for en kommende årgang 2021 Suzuki Hayabusa, så det burde ikke være urealistisk at se modellen præsenteret ved motorcykeludstillinger i 2020.

Tegningerne vedhæftet patentansøgningerne viser blandt andet et nyt slankere, mere kompakt og anderledes udformet stel med luftindtag på siderne nær kronrøret, en ny bagsvinger, og et helt nyt 4i2 udstødningssystem hvor katalysatoren befinder sig i samleboksen under motoren.

Nyt stel, bagsvinger og udstødning

Det giver god mening

Patentansøgninger bliver ikke nødvendigvis altid ført ud i livet, men i dette tilfælde giver det nok rigtig god mening at følge projektet til dørs.

Enhver motorcyklist med respekt for sig selv – og generel interesse for motorcykler – kender Suzuki Hayabusa, og navnet har i sig selv en kæmpe branding værdi.

Forventninger

Og hvad kan vi så forvente hvis Suzuki efter al sandsynlighed fører projektet ud i livet?

Inspiration for det visuelle udtryk, kunne eventuelt være hentet fra Concept GSX designet der blev præsenteret på Tokyo motorshow i 2015, eller muligvis noget helt anderledes frisk og nyt? Men luftindtagene i stellet passer faktisk meget godt til det aldrende designstudie.

Concept GSX præsenteret i Tokyo i 2015

Vi kan naturligvis forvente – som tegningerne også indikerer –  en voldsomt opgraderet motor, hvis ikke en helt nyudviklet af slagsen.

Vi gætter på forøget slagvolumen, men hvor andre spår en anelse over 200 hestekræfter, tør vi godt lægge hovedet på blokken og forudsige væsentligt over 200 hypper.

På tegningerne vedlagt patentansøgningerne finder vi ikke umiddelbart noget der indikerer tvangsfodring som turbo eller kompressor, men vi tvivler meget stærkt på at Suzuki vil lancere en ny Hayabusa som verdens 2. – 3. eller 4. hurtigste serieproducerede motorcykel.

Måske en ønskedrøm, men vi gætter på noget i nærheden af 250hk,

Det ville ellers være hamrende fedt, hvis hypperne blev hentet fra en motor i stil med den vi beskrev her på MagaCin i går.

Helt ny teknik?

Men måske ser vi indførelsen af ny banebrydende teknik? Det kunne faktisk være mega cool hvis en ny Hayabusa motor fik både turbo og kompressor, og vi ser da gerne et frisk bud fra Suzuki på variabel ventilstyring… tjah, måske endda elektronisk styrede ventiler??

Jo, jo… industrien arbejder konstant benhårdt på at at præsentere nye smarte løsninger.

Se nu bare IVA teknikken fra Camcom Auto Ltd. hvor hver enkelt ventil (eller par) har sin egen lille knastaksel. Se teknikken demonstreret i denne video.

Sejt nok hvis man kunne stille ventiler med en app på mobilen.

Spækket med moderne elektroniske features

Naturligvis vil en ny Hayabusa være fuldt udstyret med en overflod af moderne elektronik, også selv om den ikke får elektronisk styrede ventiler som vi vist lige gik lidt i selvsving over.

Mange akset IMU, corner ABS, en lang række køremodes og alt i TC, wheelie control, launch control og meget mere der selvfølgelig kan justeres efter behag. Vi forventer også en superfed instrumentering med et lækkert display (OLED?), og selvfølgelig fuld connectivity med bluetooth osv. Måske endda elektronisk reguleret affjedring?

Don Quixotes kamp mod vindmøller?

Vores stædige tro på at Suzuki Hayabusa har en glorværdig fremtid, kan måske sammenlignes med Don Quixotes kamp mod vindmøller, men vi nægter at tro på at Suzuki lader modellen uddø… og forfølger hårdnakket ethvert spor, der indikerer at vandrefalken snart er tilbage i modelprogrammet.

Sæt i gang Suzuki

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start