Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MC epoke måske helt slut

MZ kæmper for overlevelse

Tommy Rønn
07/02-2010 kl. 18:00

Den tidligere så succesfulde MC producent MZ, kæmper overlevelsens kamp. Finder de ikke ny kapital, må den sidste rest af produktion også lukke.

Flere forfejlede forsøg de seneste år med større maskiner, har bragt MZ helt i knæ. Nu producerer MZ kun 125 kubik maskiner, men også de er nu i fare for at forsvinde. Dette vil utvivlsomt betyde definitiv MZ lukning.

MZ var i gamle dage meget dygtige omkring teknik. Specielt indenfor området totaktere, var MZ absolut markedsledende. De opfandt bla. ekspansionsudstødningen.

Ejerene, de tidligere så succesfulde racerkørere, Martin Wimmer og Ralf Waldmann, render nu bankerne på dørene for at tilføje kapital, der muliggør indkøb af komponenter til 125 produktionen. Uden dele, ingen færdige maskiner.

Vi krydser fingre.

0 personer snakker om “MC epoke måske helt slut

  1. Synd og skam? … det er VÆRRE endnu!

    MZ er jo resterne af DKW der blev startet af danskeren Jøregen Skafte Rasmussen. MZ kom det til at hedde efter krigen i det daværende Østtyskland. Først i 60'erne stak Walter Kaaden af til vesten, efter at have udviklet ekspansionspotten. Først kom han til Suzuki og senere til Yamaha hvor han var med til at sende japanske totaktere på markedet i stor stil.

    Så det er motorcykel-verdenshistorie der står på spil.

  2. Hekto du skal ha' lidt styr på din mc-verdenshistorie!

    Walter Kaaden udviklede ganske rigtigt ekspansionsudstødningen, men blev altså i Tyskland til sin død i 1996. Han modtog flere tilbud fra japanerne, men takkede nej!

    Hans stjernekører (og ingeniør i udviklingsafdelingen) Ernst Degner derimod lavede en aftale med Suzuki. Efter et løb i Kristianstad i 1961 stak han af med tegninger og dele og vupti; Suzuki vandt deres første verdensmesterskab året efter. Han arbejdede også kortvarigt for Kawasaki, inden flere alvorlige styrt stoppede karrieren.

  3. OK … huskede det bare lige som Kaaden; men det var Degner.

    Under alle omstændigheder trist hvis mærket forsvinder, selv om det for nuværende har meget lidt med den oprindelige fabrik at gøre.

    Iøvrigt er udviklingen af højtydende totakter meget tæt forbundet med DKW og så senere MZ. Spændende historie.

  4. I dag synes det underligt, at Suzuki først blev konkurrencedygtig på racerbanen, da de baserede deres teknologi på MZ'ere…

    Desværre er der i nyere tid set ned på mærket, til trods for at de laver formidable basis MC'ere.

    660'eren med yamaha motorerne er værd at kigge på, men de blev aldrig en succes herhjemme, og 1000'ere slog heller aldrig an.

    Håber de finder kapital.

Skriv et svar