Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Lovgivningen skal laves om

Vi har i Danmark strammet reglerne for at køre med motorcykel, og det gør, at cyklisterne bliver ældre

Gudrun Andreasen
01/03-2015 kl. 17:00
På Suzukis stand på Danmarks Motorcykeludstilling 2015 er der udstillet flere ”drengedrømme”, og Carsten Lauridsen fra Carstens MC i Varde kan da også se, at mange unge kigger misundelig på den nye Suzuki GSX -S1000, der er en af de mest populære nyheder på Suzuki-standen.

Misundelsen skyldes, at de ”nok må se, men ikke røre”.

– Vi har i Danmark strammet reglerne for at køre med motorcykel, og det gør, at cyklisterne bliver ældre og ældre, fordi det bliver sværere at få de unge i gang. Vi skal have de danske regler lavet om igen, siger Carsten.

– I Danmark må 18-årige max. køre 125 kubikmeter cykler, og det er helt tosset. Dels har mange i den alder en størrelse, der gør, at en 125 kubik-cykel er alt for lille til dem, dels viser erfaringerne fra både Tyskland og Sverige, at man sagtens kan give de unge en større motorcykel.

– Når man kan tillade, at de unge må flyve og tage jagttegn, så virker det ganske uforståeligt, at reglerne er så restriktive med hensyn til motorcykler, siger Carsten.

Han er i øvrigt ganske ovevældet over den interesse, der har været for motorcykeludstillingen.

– Sidst, der var en lignende udstilling, var der 2.000 besøgende over to dage. Så det her har været helt vildt. Vi må blot lære, at næste gang skal hallen være større, så den kan tage flere besøgende ad gangen, siger Suzuki-forhandleren fra Varde.

0 personer snakker om “Lovgivningen skal laves om

  1. – I Danmark må 16-årige max. køre 125 kubikmeter cykler………
    Gudrun MÅ altså ikke skrive i beruset tilstand 🙂

  2. Der er noget du har misforstået.
    I Danmark skal man være 18 år for at få kørekort til 125 cc.
    Hvis (når) den danske aldersgrænse sættes ned til 16 år så kommer reglerne til at svare til dem i Sverige, Tyskland og stort set resten af Europa.

  3. Jeg mener da at man kom frem til, at man godt må køre 125cc som 16-årig i DK. Man kan bare ikke tage kortet i DK, men skal til Tyskland eller Sverige. Man får et EU-kørekort, og det er derfor gyldigt i Danmark. Eller husker jeg helt forkert?

  4. Man må ikke køre MC meget større end knallert som 18 årig, men de 18 årige må godt køre en vild bil med 300+ hk med et dugfrisk kørekort, det hænger slet ikke sammen.

  5. Vanvittig lov! Det er helt tydeligt, at der er ikke ret mange politikere, der kører motorcykel.

  6. Og selvom der var politikere som kørte mc, så gjorde det jo ingen forskel, de er jo voksne og må køre den str mc de har lyst til.
    Nej, det må synliggøres hvor loven fejler, der må sættes eksempler op der tydeliggør at det her da er helt galt. Ingen har bare gjort det endnu, men mange har sikkert tænkt det.
    HANDLING NU!

  7. Det er jo helt sygt at en gut på 110 kg, 1.95 og 18 år skal tvinges på en mc der ligner en pocket-bike.

  8. De nye regler er helt hen i skoven. Godt, at man tog sit kort, dengang der ikke var den slags regler. Men det der pisser mig mest af, er, at de 18-årige gerne må køre i onklens Ferrari eller Porsche – og det er da væsentligt farligere for omgivelserne end en motorcyklist på f.eks. en Hayabusa…??! Politikerne har altid haft svært ved at forstå noget som helst hvad motorcykler angår, men nu er de da godt nok langt væk fra vinduet… suk!

  9. Det må blive den kommende regerings opgave at få ændret de vanvittige regler. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at krænke de 18 åriges menneskerettigheder så de kun må køre 125 cm med 15 HK når den samme person fuldt lovligt kan låne fars Porsche med 300 HK?. En gang socialdemokratisk makværk der øjeblikkeligt skal ændres, således at reglerne harmoniseres med de øvrige EU-lande.

  10. Det sørgelige er at man undervurderer unge menneskers modenhed, de må ryge, drikke, stemme!! og stilles til ansvar for deres handlinger på lige fod med andre voksne.
    Selvom erfaringerne er gode i vore nabolande vender politikerne det blinde øje til i typisk dansk formynderi. Det giver jo ingen mening.

  11. Jeg er selv 18, og har haft det lille kørekort til 125cc/15HK samt en Ybr 125 i 6-7 mdr. Jeg mener at reglerne er fuldstændigt sindssyge – både fordi, som de fleste skriver, at det ikke giver mening når man gerne må køre en sportsbil med 300Hk eller mere – men allermest fordi at man på ingen måder er mere sikker i trafikken på en 15HK cykel uden gode muligheder for dækopgraderinger, ikke er i stand til at følge med på motorvejen eller endda motortrafikvejen. Vi må gerne køre på motorvejen, men det er jo en selvmordshandling at overhæle en campingvogn der kører 70-80, når 80-100 tager gode 10-15sek. Hvis man absolut skal begrænse os ville blot en 250-300cc restriktion give mere mening, eller en ordning som i Australien hvor man ikke må køre på motorveje de første 3-6mdr alt efter startalder.

  12. En god ide med ikke at måtte køre motorvej, men træls hvis det er den vej der er smartest.

Skriv et svar