Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

KTM RC 390 2014

Første korte presenta af KTM 390 raceren - Drømmen for ungdommen

Tommy Rønn
12/11-2013 kl. 15:00

Endelig en ægte racer under 500 ccm, som får underkæben til at droppe og mundvandet til at løbe. KTM har længe truet med denne RC 390, og nu er den altså ikke mere et rygte, men maskinen der skal runde hjørner med astronomiske hastigheder når foråret melder sin ankomst.

Vi har lige kørt KTM 390 Duke, og efter en tur på denne city-racer, er det svært at få armene ned igen. Den gør bare alt så skide fascinerende og livsbekræftende, og alligevel uden det mindste dramatik. Da vi ved RC 390 bygger på mange af de samme egenskaber, og da vi også ved at RC 390 bliver endnu hurtigere end Duke modellen skal den blive en succes.

Duke 390 koster i Danmark 75.000 kr. Vi anslår RC modellen bliver ca. 10.000 dyrere. Kan RC 390 holde en pris på 85.000 kr. i DK, er vi sikre på en ny bestseller i Danmark anno 2014, er designet i Østrig.

På de små veje skal de store superbikes stå meget tidelig op, hvis de skal følge RC 390 rundt i hjørnerne. Med 147 kg køreklar, bliver KTM raceren en umulig mundfuld for de fleste konkurrenter, uanset eventuelt kraft-overskud.

De unge med A2 kørekortet, altså dem mellem 20 og 22 år, som er til det sportslige, bliver svære at holde væk fra KTM RC390. Vi kan ikke komme på andre motorcykler til A2 kørekortet, der tilbyder så meget sport som RC 390. Enste sportslige konkurrent i klassen er broderen Duke 390, men den har jo ingen kåbe, som mange unge finder smart.

Køb KTM RC 390

0 personer snakker om “KTM RC 390 2014

  1. Hmm. Med en anslået pris på 85.000 DKK tror jeg desværre ikke vi får mange RC390'ere på de danske veje. Men det betyder dog ikke at det ikke er en fin maskine. Måske uden afgift og med racerkåber er den mere interessant.

  2. Det matcher min 20 år gl. Yamaha RD 350 nemt… – vejer kun 136 kg og har ca. 60 hk – og har gearet den 1 tand ned foran for endnu mere riv (kan stadig rende 190). Er også bygget til at ku tåle at få tæsk dagen lang – og tigger konstant efter at få det.
    Ret underholdende. Jeg har haft 4 stks. Kørt 130.000 km på RD. En skrøne at de ikke kan holde. Og mine går 17-20 km/l, selv om fyre til den.

    Prøvekørte GSX-R 750 m 122 hk i dag – for fuld riv.
    Min RD er lige så hurtig på små veje. Vejer 63 kg mindre.

    85k er godt nok mange penge for så lille en mc.. men den da fed nok.. helt sikkert. Og ikke lavet i Kina (tror jeg ikk).

  3. Selv den første vandkølede RD 350, som kom i 1981, har skrappere data, end KTM RC 390
    143 kg og 47 hk vs. 147 kg og 43 hk

    Min RD er ikke den ultimative af modellerne, men kun en naked R, med 58,5 hk.
    Den ultimative er en naked F2 (hedder N2, men aldrig solgt i DK). 136 kg til 63 hk.

    Men det overgås ret nemt af Aprilia RS 250 med 69 hk til 138 kg…. litereffekt på 276 hk – ca som en MotoGP-maskine

    Men 2-takt sviner for meget osv. – men tænk hvis man måtte bruge dem stadig og lave nye modeller.. en opdateret RD 350 med 75 hk f. eks. – en naked og en fuldkåbe, som i gl dage.

    500 c 4 cyl 2-takt kongeklasse rr havde ca. 200 hk for 10 år siden – så 75 til en 350 lyder ikke sindssygt.

    DET ville være et salgs-hit – dreaming..

  4. Ok, ser lige at der står 147 kg køreklar ved KTM-data. Hvis den vejer mindre end 147 tør, lyder det mere spændende. Skal 11 kg af før den vejer som min RD med +15 hk mere.

    Og den første vandkølede RD kom i 1980 og ikke 1981, som jeg skrev, (dvs en hele 23 år gl. mc er sejere, hurtigere end en spritny til 85.000 osv) he he

    Og de efterflg RD-modeller er KTM'en overdrevent overlegen.

    Men stadig er KTM RC 390 noget af det mest spændende nye.. ved siden af ny Honda CB 400 F Supersport.. og Yamaha's kommende 400 og 650

  5. Nu er KTM'en jo ikke en tocylindret totakter men en éncylindret firtakter, så en direkte sammenligning med RD 350 er ikke helt retfærdig.

    Tilbage i midtfirserne da RD'en fik ypvs og en kraftig effektforøgelse i forhold til LC'eren, lancerede Yamaha også en sportslig éncylindret model med navnet SRX 600. Den var på hele 600 cc. og havde nogenlunde samme ydelse som RC 390'eren der kun er på 373 cc.
    Når man så samtidig tænker på at KTM'en skal overholde nutidens skærpede miljøkrav, er det faktisk en ganske imponerende ydelse man har fået ud af en relativt lille motor.

Skriv et svar