Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kawasaki's hidsige lille satan

250'eren vi ikke må købe snerrer med 17.000 omdr.

CO
19/12-2019 kl. 06:00

Det er kun et par dage siden Kawasaki Danmark frigav prislisten for 2020, og selvom oversigten fortrinsvis indeholdt velkommen information – hvor priserne generelt holdes i ro – bød den også på en enkelt skuffelse for den velinformerede. Kawaski ZX-25R er slet ikke med i det fine selskab, og det synes vi er en skam.

Vi kan fortælle de uindviede, at Kawasaki i år har lanceret 2020 modellen Kawasaki ZX-25R, og her kunne nogle måske stille sig lettere tvivlende overfor genindførelsen af en 250'er Baby Ninja i modelprogrammet.

For Kawasaki Ninja 400 der ad åre har afløst den oprindelige Baby Ninja 250, gør det jo langt bedre end 250'eren.

En hidsig lille satan

Næh du… glem enhver sammenligning i den retning, for Kawasaki ZX-25R adskiller sig væsentligt fra den oprindelige 250'er Baby Ninja, der som alle ved blev særdeles positivt modtaget af forbrugerne.

Kawasaki ZX-25R der blev præsenteret ved Tokyo motorshow i November måned, er nemlig en hidsig lille satan med firecylindret rækkemotor og er spækket med goodies hentet fra de større brødre. Lækkerier som Trellis stel i højstyrke stål, separate function big piston USD forgaffel, radialt monteret forreste bremsecaliper, KTRC, KQS og Power Modes er standardudstyr.

Lækre komponenter og fine tekniske løsninger svøbt i et skarpt tidssvarende udseende helt i tråd med producentens skarpeste modeller.

Se afsløringen af Kawasaki ZX-25R på Tokyo Motorshow i videoen herunder.

Som du ser i videoen, fremstår Kawasaki ZX-25R rent visuelt mega skarp. Men den mest interessante feature ved modellen, er selvfølgelig den firecylindrede rækkemotor på blot 249cc.

Forestil dig lige lyden når fire bitte-små stempler trækker kondiskoene på, og spurter afsted i et rasende tempo akkompagneret af højfrekvente toner fra udstødningen.

Og stemplerne får eddermame travlt med at blæse musik ud af udstødningen, hvis de skal leve op til omdrejningstællerens partitur.

Jaaarh… Kawaski Heavy Industries har nemlig sørget for, at censuren først skrider ind med røde tal ved 17.000 snoninger, så der er ikke noget at sige til, at diverse medier allerede er begyndt at spekulere i en ydelse i omegnen af 60 hestekræfter.

Sortseerne mumler i skægget om en ydelse et sted mellem 40 og 50 hk, men vi vælger den optimistiske anskuelse, og tror på at modellen får lov til at synge af sine lungers fulde kraft.

I videoen fortæller Kawasaki om en rev-range that extends beyond 17.000 rpm., og vi vil sætte meget stor pris på, hvis omdrejningstællerens nål i virkelighedens verden kan køres helt ud af skalaen. 

Desværre ikke EURO 5 kompatibel

Det kunne være SÅ fedt hvis vi fik modellen at se i Danmark, men den danske Kawasaki importør fortæller os i et telefoninterview, at det i øjeblikket er umuligt at importere den 4-cylindrede Baby Ninja.

Sjovt nok, så er den danske Kawasaki importør – som naturligvis selv er vild med motorcykler – faktisk lige så begejstret ved tanken om at se modellen på danske veje som vi er.

Men Kawasaki ZX-25R er desværre oprindeligt tiltænkt det asiatiske marked, hvor man mange steder har en mere lempelig lovgivning vedr. forurening end den europæiske.

Modellen er ikke EURO 5 kompatibel, og ledelsen i Kawasaki Heavy Industries har vurderet, at salgspotentialet i Europa er for begrænset til at hive modellen gennem den bureaukratiske godkendelses-mølle.

Og det kan der måske være noget om.

For de økonomiske overvejelser går naturligvis på, om der reelt er ret mange kunder til en sportslig firecylindret 250'er, der i Danmark sandsynligvis ville ende med en prislap i omegnen af 100 stærke.

ØV!!

Vigtig viden, ligegyldig info?

Tjah, nogle af vi motorcykeltossers hjerter smelter ved synet af en model som Kawasaki ZX-25R, og mindes med vemod dengang alle producenter med respekt for sig selv havde en lille firecylindret screamer i modelprogrammet.

Andre er bedøvende ligeglade med oplysningen om en model, som slet ikke kan købes herhjemme.

Til den sidste gruppe udstikker vi på forhånd en advarsel.

I samme sekund vi opstøver en video, hvor Kawasaki ZX-25R bliver skudt for vildt af, bliver den bragt her på siden.

Så er I advaret.

 

Skriv et svar