Kawasaki følger op med ny Ninja 1100SX
I midten af sidste måned kunne du her på MagaCin læse om rygterne om et søskendepar fra Kawasaki på 1100 kubik, og for ganske få dage siden præsenterede de grønne japanere os for den første, der – ligesom den lækkede dokumentation pegede i retning af – var en Versys 1100 med 135 heste.
Nu følger Kawasaki op på historien med en kåbeklædt søster til ovenstående, og denne hedder – ligesom vi gættede på – Kawasaki Ninja 1100, men med efternavnet SX.
Trans-Europe Express
Det er titlen på gårsdagens præsentation af den nye store Ninja, der er udstyret med samme 1.099 kubik motor som Versys 1100, men som tilsyneladende ikke nyder lige så godt af opgraderingen som sin søster.
Med det menes, at Versys 1100 har fået 15 heste mere end Versys 1000, men at det tilsyneladende er gået i en helt anden retning for Ninja’en, der efter alt at dømme yder det samme som Versys’en, og derfor har ladet syv heste slippe ud af stalden i forhold til Ninja 1000.
Der skulle dog være mere træk i hele omdrejningsregistret, og samtidig flere kilometer at hente pr. brugt liter drivmiddel.
Ligesom Versys 1100 har gearkassen på Ninja 1100 også fået en overhaling, hvor femte og sjette gear er forlænget, hvilket jo er skønt på de lange lige stræk, sådan en Tourer må komme ud for. Og ligeledes er minimumsgrænsen for brug af Quick Shifteren også sænket med 1.500 omdrejninger i minuttet.
Ydermere fortæller Kawasaki, at modellen er udstyret med et USB-C-udtag på styret, og at elektronikpakken spænder over Traction Control, Cruise Control, flere køreprogrammer, Cornering Management og et intelligent ABS-system. Og hvis vi lige bliver i det elektriske hjørne, så er det naturligvis også muligt at koble sin spritnye Ninja 1100SX sammen med Rideology-appen, som til 2025 er klargjort til stemmestyring.
Nu også som SE og i flere farver
Udover den nye motor er en af de helt store Ninja-nyheder, at modellen kan leveres i en SE-version.
Det betyder, at dem, som kører lidt frisk, kan erhverve sig et eksemplar af Kawasakis største sportstourer med Brembo M4.32-kalibre, bremsemaster og skiver fra samme producent, stålarmerede bremseslanger, en Öhlins S46 bagdæmper med fjernbetjent justering af fjederforspænding, og sidst (men ikke mindst for dem, som tager på langtur) varme i håndtagene.
Indstigningsmodellen kan købes i Metallic Carbon Gray/Metallic Diablo Black, mens SE-versionen kan fås i både Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black og Metallic Matte Graphene Steel Gray/Metallic Diablo Black.
Modellerne forventes at trille ud til de danske forhandlere i november måned, hvor den normale får en pris på cirka 225.000 kroner og SE-versionen koster omkring 30.000,- mere.