Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kåbeklædt Zero SR/S officielt lanceret

Førermiljøet minder om Kawasaki ER6f

CO
24/02-2020 kl. 12:00

Nu er Zero SR/S endelig officielt lanceret.

Her på siden kunne du allerede sidst i Januar måned se en inciterende men ikke specielt afslørende video med den nye kåbeklædte Zero SR/S, hvor den amerikanske motorcykelproducent samtidig annoncerede endelig afsløring af nyheden d. 24. Februar 2020.

Skæbnen ville imidlertid at en række detaljer – samt et afslørende videoklip – kort tid før den officielle lancering blev lækket på Youtube og siden deaktiveret, hvorefter Zero Motorcycles for få dage siden selv frigav videoen du kunne se i artiklen Zero SR/S afsløret igen, igen her på MagaCin.

Gense videoen herunder.

Den officielle dato for lanceringen forblev imidlertid stadig d. 24. Februar, og Zero Motorcycles har som lovet i dag frigivet yderligere information om den nye Zero SR/S.

På producentens hjemmeside lanceres modellen under overskriften Ubesværet Kraft, og vi oplyses om at drivlinien på Zero SR/S leverer mere moment end tidens stærkeste serieproducerede 1000cc sportsmotorcykler.

Blandt informationerne der nu er officielt tilgængelige, fortæller Zero om en ydelse på 110 hestekræfter, et moment på 190 Nm, en tophastighed på 200 km/t, en rækkevidde i byen på 259 kilometer, 198 kilometer rækkevidde ved blandet kørsel, 159 kilometer rækkevidde ved ca. 90 km/t, samt 175-198 kilometer rækkevidde ved to forskellige kombinationer af blandet kørsel.

Opladning kan ske på 1,8 time

Opladningstiden til 100% er opgivet til 4,5 timer med integreret 3 kW lader eller 1,8 timer med 6 kW Rapid Charge lader for standardversionen, og 2.5 timer med integreret 3 kW lader eller halvanden time med optionen 6 kW Rapid Charge på Premium udgaven.

Databladet viser også at opladningstiden for begge modeller via en almindelig amerikansk husholdnings 110V stikkontakt er 8,5 timer.

Rapid Charge booster opladningen med 6kW

Det er naturligvis vigtige informationer, da opladningstid og rækkevidde er essentielle faktorer, når vi taler elektriske motorcykler. 

Men nogle vil nok finde det mindst lige så interessant at Zero SR7S er udstyret med 43mm Showa Big Piston Separate Function forgaffel som er fuldt justérbar i fjederforspænding, kompressions- og returdæmpning, samt en 40mm Showa bagdæmper med eksternt reservoir der ligeledes er fuldt justérbar.

Udstyret som en konventionel motorcykel

Bremserne er udstyret med Bosch Advanced MSCMotorcycle Stability Control – for optimal sikkerhed. Forrest aktiverer en radial bremsemaster de radialt monterede firestemplede bremsecalipere, hvor bremseklodserne napper om 2. stk. 320 mm bremseskiver, og bagerst ser vi en bremsecaliper med et enkelt stempel og en 240 mm bremseskive.

Altså en genkendelig konfiguration vi kender fra konventionelle motorcykler med forbrændingsmotor.

Zero SR/S er udstyret med Pirelli Diablo Rosso III dæk i størrelserne 120/70-17″ – 180/55-17″ hhv. for og bag for optimalt vejgreb, og den køreklare vægt opgives til 229 kg for standardversionen samt 234 kg for Premium udgaven.

Cornering ABS og Traction Control er i øvrigt standardudstyr på Zero SR/S.

Standard sædehøjden opgives til 787 mm, men kan tilpasses mellem 770 – og 810 mm, så flertallet burde have mulighed for at indrette en komfortabel og betryggende førerposition.

En eventuel passagers komfort er forbedret med lavere fodhvilere og større sæde. 

Firmware opdateres via app

Der er selvfølgelig også mulighed for fuld Bluetooth connectivity via Zero Motorcycles App, hvor app'en som naturligvis kan anvendes med både IPhone og Android også kan bruges til opdatering af motorcyklens software.

Motorcyklens firmware kan opdateres med den tilhørende app

Sammenlignes med Kawasaki ER6f

Nogle få udenlandske medier indbudt til prøvekørsel af en præ-produktions model, beretter at førermiljø og førerposition umiddelbart gav anledning til sammenligning med den populære Kawasaki ER6f. 

En rigtig spændende nyhed fra Zero Motorcycles, hvor producenten tilsyneladende har lagt sig i selen for at konstruere den mest optimale kombination af moderne elektrisk motorcykel og genkendelig konventionel motorcykel.

190 Nm ubrudt moment helt fra bunden på en motorcykel der af de første testkørere beskrives, med et førermiljø der opleves lidt som Kawasaki ER6f.

Det lyder sgu ikke helt tosset, og vi ser med stor forventning frem til prøvekørsel af den nye ellert fra Zero Motorcycles.

Herunder tekniske specifikationer for 2020 Zero SR7S.      

   

 TECHNICAL SPECIFICATIONS

STANDARD/PREMIUM

TOP SPEED (MAX) 124 MPH

PEAK TORQUE 140 FT-LB

OPTIMAL CHARGE TIME 80 MINUTES 

200 MILE RANGE

With Power Tank 

100% ELECTRIC POWERTRAIN

Low maintenance

CYPHER III

Operating system

161 MILES

City range 

CLUTCHLESS DIRECT DRIVE

Transmission

505 LB Curb weight

BOSCH

Motorcycle stability control

31.0 IN Seat height 

5 YEARS/UNLIMITED MILES

Power pack warranty*

Range

STANDARD/PREMIUM

City 161 miles (259 km)

Highway, 55 mph (89 km/h) 99 miles (159 km) – Combined 123 miles (198 km)

Highway, 70 mph (113 km/h) 82 miles (132 km) – Combined 109 miles (175 km)

Motor

STANDARD/PREMIUM

Peak torque  140 ft-lb (190 Nm)

Peak power  110 hp (82 kW) @ 5,000 rpm

Top speed (max)  124 mph (200 km/h)

Top speed (sustained)  110 mph (177 km/h)

Type

Z-Force 75-10 enhanced thermal efficiency, passively air-cooled, interior permanent magnet AC motor

Controller 

High efficiency and power dense, 900 Amp, 3-phase AC controller with regenerative deceleration

Power system

STANDARD/PREMIUM

Power pack

Z-Force® Li-Ion intelligent integrated

Max capacity 14.4 kWh

Nominal capacity 12.6 kWh

Charger type

3.0 kW, integrated  4.5 hours (100% charged) / 4.0 hours (95% charged)

6.0 kW, integrated  2.5 hours (100% charged) / 2.0 hours (95% charged)

 With 6 kW Rapid Charge option 

1.8 hours (100% charged) / 1.3 hours (95% charged)

1.5 hours (100% charged) / 1.0 hour (95% charged)

With EVSE cord and standard outlet

8.5 hours (100% charged) / 8.0 hours (95% charged)

Drivetrain

STANDARD/PREMIUM

Transmission

Clutchless direct drive

Final drive

90T / 20T, Poly Chain® HTD® Carbon™ belt

Chassis / Suspension / Brakes

STANDARD/PREMIUM

Front suspension

Showa 43 mm Big Piston Separate Function forks, with adjustable spring preload, compression and rebound damping

Rear suspension

Showa 40 mm piston, piggy-back reservoir shock with adjustable spring preload, compression and rebound damping

Front suspension travel 4.72 in (120 mm)

Rear suspension travel 5.51 in (140 mm)

Front brakes

Bosch Advanced MSC, dual J-Juan radial 4-piston calipers with radial master cylinder, 320 x 5 mm discs

Rear brakes

Bosch Advanced MSC, J-Juan single piston floating caliper, 240 x 4.5 mm disc

Front tire  Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17

Rear tire  Pirelli Diablo Rosso III 180/55-17

Front wheel 3.50 x 17

Rear wheel 5.50 x 17

Dimensions

STANDARD/PREMIUM

Wheelbase 57.1 in (1,450 mm)

Seat height  31.0 in (787 mm)

 Accessory, low  30.3 in (770 mm)

 Accessory, tall  31.9 in (810 mm)

Rake  24.5°

Trail  3.7 in (94 mm)

Weight

STANDARD/PREMIUM

Curb weight

505 lb (229 kg)

516 lb (234 kg)

Carrying capacity

495 lb (225 kg)

484 lb (220 kg)

Economy

STANDARD/PREMIUM

Equivalent fuel economy (city) 430 MPGe (0.55 l/100 km)

Equivalent fuel economy (highway) 219 MPGe (1.08 l/100 km)

Typical cost to recharge – $1.61

Warranty

STANDARD/PREMIUM

Standard motorcycle warranty*

2 years

2 years

Power pack warranty*

5 years/unlimited miles

5 years/unlimited miles

     

Skriv et svar