Udstødning der virker fuldstændig som en jetmotor
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Jet udstødning

Udstødning der virker fuldstændig som en jetmotor
Klaes Asaa
04/02-2017 kl. 12:50

Ducati leder efter flere kræfter i deres MotoGP motorcykler, det gør et racerteam hele tiden. I sidste ende er det til gavn for forbrugerne, fordi en meget væsentlig del af udviklingen af teknologi på motorer foregår i motorsporten. Nu har Ducati fået en ny ide som de prøver at få patenteret, en variabel jetudstødning. Man kunne fristes til at sige, den kender vi godt i form af blandt andet Yamaha’s exup ventil, men det her er noget helt nyt og helt andet.

Systemet er faktisk simpelt, det er måske at gøre det for nemt. En udstødning der virker som en jet motor og som tilfører mere power til motoren og som samtidig indgår i styringen til at holde forenden ved jorden under acceleration. Det lyder vildt og hvis det virker som forventet kan ideen være en genistreg.

Det virker som når du ser udstødningen på en jet motor, hvis du har set Top Gun, ved du at udstødningen på jetmotoren justeres med variabel diameter. Et sæt plader der omgiver enden af udstødningen gør det muligt at gøre åbningen større eller mindre. Ducati’s patent ansøgning afslører lignende plader som er styret af en elektrisk motor indvendig i udstødningen på en Desmosedici. Nøjagtigt som på et kampfly hvor hullet justeres. 

Der en bagside af ideen naturligvis, motorcykeludstødninger er normalt så ubegrænsede som muligt, så de ikke begrænser motorens kræfter. Systemet ville give færre hypper hvis udstødningen konstant var lille. Men ved at have en variabel åbning, får Ducati det bedste fra begge verdener.

Det giver meget god mening, fordi en MotoGP motorcykel simpelthen ikke kan udnytte al sin energi hele tiden. Enten er der ikke nok greb i asfalten eller også vil motorcyklen bare vippe bagover, altså hvis motoren var helt uden styring. Den eneste vej er normalt at tilbageholde noget af motorens energi, så det tilpasses grebet og dermed kan skabe den mest optimale akselleration. 

Jet stil udstødningen giver en alternativ metode til fremdrift, den tillader en smule mere benzin at blive omsat til fremdrift. Normalt når et baghjul omsætter så meget energi som muligt til asfalten uden hjulspind, er der opnået maksimal mulig akselleration. Med jet udstødningen er der en mulighed for få mere fremdrift.

Vinklen på udstødningen får derfor en afgørende betydning for meget fremdrift det kan opnås. Udstødningen er med til at presse motorcyklen fremad omkring midten af tyngden på motorcyklen, det betyder at det begrænser løftet på forhjulet, hvilket gør at der kan tilføres mere energi til fremdrift i bagdækket. Ulempen er formentlig større forbrug af brændstof, for at få større ydelse, men hvis det betyder at Ducati vinder motorløb, så tror jeg godt de kan leve med det.

Her og nu ved vi ikke om det er testet eller om det dukker op på en motorcykel. Vi ved heller ikke om det kommer på Ducatis racere. Vi ved heller ikke om Ducati har flere planer med ideen. Vi ved at de patenterer ideen, og et patent er ikke gratis, faktisk koster det en del, så mon ikke Ducati tænker på at bruge systemet.

Del med en ven

0 personer snakker om “Jet udstødning

  1. Jeg synes det lyder som ønsketænkning…
    – mon ikke det er en trinløs back pressure anordning…?

Skriv et svar

Giver børn en ny start