Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Indians stærkeste motor er helt ny

108 cui PowerPlus motoren leverer 120,6hk og 178Nm

Steffen Olesen
23/10-2019 kl. 00:10

I April måned i indeværende år, kunne du her på MagaCin læse, at den amerikanske motorcykelproducent Indian havde registreret modelnavnene Challenger, Raven og Renegade, hvilket ret kraftigt indikerede, at der var flere spændende nyheder undervejs.

I juni måned blev vores antagelse bekræftet, da nyheden om en kommende model fra Indian blev lækket via en privat videooptagelse fra et forhandlermøde.

PowerPlus 108 afsløret i Juni måned

Artiklen fra Juni måned indeholdt en video, hvor vi så se betegnelsen PowerPlus 108, hvilket vi dengang betegnede som en overskuds-agtig overskrift. Vi skrev dengang at betegnelsen PowerPlus 108 angiveligt var navnet på en ny motor fra Indian, som skulle være drivværket i den nye Challenger, samt at vi forventede en ydelse i omegnen af 120 hestekræfter.

Det var åbenbart ikke skudt helt ved siden af, for i går aftes ved 18 tiden modtog vi en pressesmeddelelse fra Indian Motorcycle, der bekræfter at gætterierne var ret præcise.

Det er Indian's stærkeste motor

Indian Motorcycle betegner deres nye vandkølede 60° V-twin PowerPlus 108 som mærkets hidtil stærkeste motor, hvilket bakkes op af specifikationerne, der viser 120,6hk v. 5500 omdr. og et massivt moment på 178Nm v. 3800 omdr.

Indian har ikke vedhæftet en video til pressemeddelelsen, men efter lidt ihærdig søgen meeeeget først på dagen, er det lykkedes at støve en video op, og den skal du naturligvis også have med i købet.

Herunder fragmenter fra presemeddelelsen fra Indian Motorcycle, hvor vi har understreget væsentlige elementer:

Press Release

Tuesday 22nd October 2019

Indian Motorcycle Delivers Most Powerful Engine In Its Class With New PowerPlus – A New Level Of V-Twin Performance From America’s First Motorcycle Company 

Liquid-Cooled 108 Cubic Inch Motor delivering 121 hp and 178 Nm of Torque to Power New Indian Challenger

MINNEAPOLIS (OCTOBER 22, 2019) – Indian Motorcycle, America’s first motorcycle company, raised the bar for American motorcycles today with the announcement of its most powerful engine to date, the PowerPlus. The all-new 1769 cc (108 ci), liquid-cooled V-twin delivers a class-leading 121 horsepower (90.1 kW) and 178 Nm of torque and establishes a dramatically new standard for American V-twin performance.

Indian Motorcycle PowerPlus Engine Specifications:

• Engine Displacement: 1769 cc (108 ci)

• Power: 120.6 hp / 90.1 kW  at 5,500 RPM

• Torque: 178 Nm / 131.3 ft-lbs at 3,800 RPM

• Maximum Engine Speed: 6,500 RPM

• Architecture: 60-degree V-twin, liquid-cooled powerplant

• Crankcase: Unit design featuring a high capacity semi-dry sump oil system

• Timing System: Overhead camshafts and four valves per cylinder

• Fuel System: Electronic fuel injection. 52mm dual bore throttle bodies

• Compression Ratio: 11:1

• Transmission: Six-speed with true overdrive, constant mesh

• Clutch: Assist clutch

Elementer videreført fra Indian Scout motor

I pressemeddelelsen oplyser Indian Motorcycle endvidere, at man ved udviklingen af PowerPlus 108 motoren har videreført design og performance features fra den vandkølede 1133cui Indian Scout motor, inklusive overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Men man pointerer også at den nye PowerPlus 108 motor er udviklet med fokus på store stempler der leverer solidt moment, og at man samtidig har satset på mest mulig kraft over det bredeste mulige område.

Skrapt testprogram

Derudover oplyser Indian Motorcycle i pressemeddelelsen, at PowerPlus 108 er testet, optimeret og har bevist sit værd, ved at gennemgå et af industriens skrappeste testprogrammer. Her har udviklingsafdelingen akkumuleret mere end 1 mio. miles simuleret testkørsel – som inkluderer test i de mest moderne rullefelter – og motoren er yderligere blevet testet ved mere end en kvart mio. miles testkørsel på gade og vej.

Spændende ny brølstærk motor fra Indian, og vi glæder os til at teste den straks det bliver muligt.

Endnu en spændende nyhed vi skal se nærmere på ved EICMA.

Skriv et svar