Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hvad sker der lige hos Kawasaki?

Se de bizarre billeder fra patentansøgning

Steffen Olesen
28/09-2019 kl. 11:00

Har du fulgt motorcyklernes udvikling gennem længere tid, så ved du også, at producenternes R&D – Research and development – afdelinger fortrinsvis er beskæftiget med videreudvikling og perfektion af allerede eksisterende teknologi.

Ind imellem ser vi ny banebrydende teknologi introduceret, men oftest som del elementer – der nogle gange er hentet fra bilindustrien – og når én producent har introduceret noget der fungerer rigtig godt, følger de andre efter.

Fra tid til anden ser vi også resultatet når R&D slippes løs, og fantasien får lov til at råde.

Kawasaki J Concept

Blandt utallige eksempler fra de forskelige producenter, har vi eksempelvis set Kawasaki J Concept, der blev præsenteret ved Tokyo Motor Show i 2013, og du samme år kunne læse om her på MagaCin i artiklen Kawasaki J Concept.

En koncept motorcykel hvor kreativiteten i den grad var i højsædet.

Se videoen herunder hvor den første halvdel handler om fortid og nutid, og den sidste halvdel er ren science fiction. Et herligt fantasifuldt indslag med Concept J i aktion.

Cool nok at Kawasaki Heavy Industries er på forkant med fremtiden, at man lader R&D afsøge grænser og eksperimentere, og at producenten er flinke til at dele sine tanker og visioner med vi brugere.

Kawasaki J Concept har imidlertid ikke nået produktions stadiet, og vi kan kun gætte på om modellen nogensinde bliver en realitet.

Det samme gør sig gældende vedrørende en nylig patentansøgning fra Kawasaki Heavy Industries. Bliver en motorcykel hvor det fortrinsvis er motorcyklens hjul der opererer med nedlægning nogensinde en realitet?

Svingarme roterer om sin egen akse

Som det fremgår af billederne fra patentansøgningen, er der både for og bag monteret en svingarm der roterer om sin egen akse. Vi forestiller os at fremdrift sker elektrisk, eventuelt med motorer monteret i svingarm eller hjul. For det er nok temmelig kompliceret at distribuere energien videre fra en centralt placeret motor via kæde eller remtræk. 

Bemærk at der ikke længere findes et traditionelt styr, men en underlig U-bøjle – der som du kan se i billedgalleriet øverst – dog er udstyret med et eller flere gashåndtag, samt det der ligner et konventionelt bremsegreb.

Roterende svingarm både for og bag 

Helt nye køretekniske principper

Styring af motorcyklen skulle angiveligt ske ved førerens sidevejs vægtforskydning, hvor sensorer registrerer vægtforskydningen, og el-motorer tilter ét eller begge hjul sidevejs.

Eventuelle kommende førere af denne besynderlighed, kan altså godt glemme alt om kontrastyring ved tryk på den ene styrhalvdel, så bøgerne om anerkendte køretekniske principper skal omskrives kraftigt.

Bemærk også hvorledes baghjul og forhjul tiltes i hver sin retning på billedet herunder.

Tjoh, man kunne velsagtens forestille sig at sådan en motorcykel kan vende på en tallerken, men det ser godt nok vildt mærkeligt og en anelse bizart ud.

Her på redaktionen tvivler vi meget kraftigt på, at dette mildest talt banebrydende koncept føres ud i livet i overskuelig fremtid. Men det er da både lidt morsomt og samtidig ret spændende, at se hvad opfindsomme hjerner hitter på bag lukkede døre i industriens udviklingsafdelinger.

Hvad mener du?

Er konceptet uden konventionelt styr med roterende svingarme og “Tilt-Hjul” fedt nok?

HOT or NOT?

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere