Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda's hule bagdel

Patentansøgning for ny aerodynamisk bagende

CO
21/04-2020 kl. 05:00

Som du kunne se her på siden i sidst uge, ligger den japanske motorcykelproducent Honda på trods af Corona krisen ikke på den lade side.

Her fik vi nemlig bevis for, at udviklingsafdelingen har mere end nok at se til, da vi så de lækkede tegninger fra virksomhedens patentansøgning for et teleskopisk sidestøtteben.

Vi er overbeviste om, at det må kræve medarbejdere med helt specielle kreative kvalifikationer – samt en veludviklet fantasi – at udtænke så kompleks en løsning, som erstatning for så simpel en konstruktion.

Denne uges afsløring af en nylig patentansøgning fra samme producent går imidlertid i en helt anden retning. For hos Honda arbejdes der også ligesom hos andre motorcykelproducenter på at forbedre motorcyklernes aerodynamik.

Det fremgår af tegningerne vedlagt en patentansøgning, hvor vi ser en hul bagende med optimeret aerodynamisk udformning.

Om Honda har fundet inspiration i Ducati Panigale V4 kan vi kun gisne om, men hvor Panigalen's smukkke velformede bagende hører blandt de mere voluminøse, er Honda's design mere spartansk og afpillet. 

Hvilken model den aerodynamiske nyskabelse eventuelt er tiltænkt vides endnu ikke, men på tegningerne vedlagt patentansøgningen ser vi en naked bike med to oplagte udstødningspotter.

Tør vi håbe på en ny streetfighter med seneste generation Fireblade RRRRRRRR motor??

På tegningerne ses kun et førersæde, så passagertransport er udelukket, og der er heller ikke plads til at medbringe selv den mindste smule grej på køreturen under den minimalistiske bagdel.

Men det har Honda også en løsning på, for som det også fremgår af tegningerne, har udviklingsafdelingen nemlig udtænkt en taske… som placeres henover hullerne i den aerodynamiske enhed??

Der er ingen forlydender om, om det er teleskop-støttebens-manden som har været på spil igen, men man kan jo heldigvis bare lade være med at montere tasken.

Vi ved at der er fuld knald på forskning og udvikling vedrørende aerodynamik hos Honda – med blandt andet variable winglets – og det bliver interessant at se hvilke features der finder vej til kommende serieproducerede motorcykler.

Hvis det her er den første indikation på en kommende naked CB 1000 med rigtig mange R'er i efternavnet – som gerne må være udstyret med en løssluppen Fireblade motor, så er vi da slet ikke utilbørlige til, at udvise ekstra opmærksomhed overfor Honda's fremtidige patentansøgninger.

    

Skriv et svar