Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda introducerer Mobilen som Hjerne

Smartphone as Brain præsenteres på CES i Las Vegas

CO
02/01-2020 kl. 12:00

Der er tilsyneladende ingen ende på de innovative tekniske nyskabelser vi allerede har set tilføjet nye motorcykler, eller på dem vi kommer til at vænne os til i fremtiden.

Det seneste skud på stammen kommer fra Honda, som præsenterer konceptet Smartphone as Brain på den kæmpestore teknologimesse CES 2020 i Las Vegas om ganske få dage.

Her kan forbrugerne stifte bekendtskab med Honda's nyudviklede koncept, hvor mobiltelefonen ikke blot er integreret med bilen eller motorcyklen og køretøjernes instrumentering, men også er forbundet med skyen.

Honda's Smartphone as Brain er forbundet i skyen

Den japanske motorcykelproducent købte i Oktober måned software-udvikleren Drivemode, og det første resultat af det forenede samarbejde er nu en realitet. En nyligt frigivet video demonstrerer, at Honda forestiller sig at systemet – med funktioner som kan betjenes både med kontakter på motorcyklens styr eller via stemmestyring samt Bluetooth headset – skal håndtere telefonopkald, navigation, tekstbeskeder, advarsler om forhindringer og meget mere. Derudover fremgår det også af billedet herover, at systemet allerede er forberedt til indbyrdes overvågning og kommunikation, mellem samtlige køretøjer der anvender systemet. Se Honda's video demonstrere konceptet her.

Vi så allerede i 2017 Bosch introducere et koncept med tilsvarende elementer, hvor vi dengang også fik mulighed for at afprøve den tyske elektronikgigants system i praksis. Det kan du se mere om i det sidste indslag “Bosch Event” i program #107, som du finder i programrækken under TV Shows.

Den teknologiske udvikling knopskyder i alle mulige retninger, hvor du eksempelvis her på MagaCin i November måned 2019 kunne læse, at Kawasaki i 2021 vil opgradere sikkerheden ved at udstyre en eller flere modeller med ADAS. Du har naturligvis allerede læst her på MagaCin, at Harley-Davidson LiveWire også er forbundet med skyen, og vi kan fortælle at den elektriske Zero SR/F selv fortalte, at den skulle have en OTA opdatering sidst vi havde den på besøg.

Blot nogle få eksempler på den teknologiske udvikling, og nu rider Honda altså også seriøst med på bølgen.

Vi forestiller os, at samtlige motorcykelproducenter med tiden uværgerligt vil deltage massivt i det teknologiske kapløb.

Men i stedet for at hver enkelt producent udvikler sit eget system, var det måske mest hensigtsmæssigt hvis der snart kunne opnås enighed om en fælles standard?

Der bliver efterhånden mange uvante aspekter at tage stilling til for senior-motorcyklister, når en spritny moderne motorcykel skal indkøbes.

Mon ikke det er ved at være tid til slippe tastaturet, montere styrthjelmen uden indbygget Bluetootht, og trille en tur på den gamle trofaste morfar motorcykel i garagen, hvor informationer vises i analog omdrejningstæller og speedometer.

Vi ses derude.

Skriv et svar