Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda fifler med Mini-Monkey

Tro det eller lad vær, men det ser ud til at Honda vil producere en endnu mindre Monkey

Mikkel Skotte Sølvkjær
28/04-2020 kl. 09:30

Du har hørt det før… det handler ikke om størrelsen, men gørelsen, og det ordsprog har Honda taget til sig, for en ny patentansøgning viser umiddelbart en krympet version af den i forvejen temmeligt klejne Monkey 125. 

Udover de basale linjer der ses på tegningen herunder, er mængden af medfølgende informationer desværre sparsomme, og ved første øjekast er det mest åbenlyse, at den i forvejen lille abe er røget en tur i kogevasken. 

Artiklen fortsætter under billedet

Er motoren fra en scooter?

Der er dog et par forskelle, der er værd at nævne, inden vi spekulerer mere over formålet med de små dimensioner; Det mest bemærkelsesværdige er placeringen og ændringen af motor samt gearkasse.

Den nuværende Monkey’s motor hænger i en samlet enhed under det lille rørstel, og har en ret traditionel opbygning med kædetræk og gearkasse. 

Men ansøgningen her viser en akselmonteret motor med en komplet samlet drivlinje, der mest af alt kunne minde om konstruktionen fra en scooter, måske med en variabel gearing, eller en lukket kilerem til kraftoverførsel?

Det kan være en bagtanke fra Honda’s side om at sænke produktionsomkostningerne til modellen, for mon ikke at motoren kan hentes fra enten en 50- eller 125cc scooter i det nuværende udvalg. 

Præcist hvordan drivlinjen skal fungere eller se ud, er svært at vurdere ud fra de indsendte tegninger, så her må vi væbne os med tålmodighed. 

Artiklen fortsætter under billedet

Her ses det tydeligt at modellen bliver kogevasket

Førerpositionen har også fået en væsentlig overhaling, med et styr der sidder tættere på føreren, lidt mere fremskudte fodhvilere og en mindre sadel i stedet for et klassisk sæde; mon ikke der skal en mikroskopisk pilot til, før det fungerer optimalt? Det ser i hvert tilfælde ekstremt ud.  

Benzintanken har også fået et skud med krympestrålen, og ser ud til at være den halve størrelse af den oprindelige 7 liters dunk. 

Da ansøgningen ikke viser nogle kåbedele eller paneler, er det umuligt at komme med bud på designet, men en lille sjov detalje er placeringen af batteriet, der er monteret helt forrest på motorcyklen – der hvor en forlygte sædvanlig vis skulle have været. 

Hvad vil Honda?

Det er ikke fordi, at den nuværende model byder på massevis af plads – selvom man faktisk sidder okay på den – og aben har i forvejen en pænt stor skare af fans over hele verden, netop fordi den er lille og charmerende, men stadig er til at køre på. Det konstaterede vi i 2018, hvor vi tog Monkey'en med på cirkustur.

Derfor kan det også undre, hvis Honda skulle have intentioner om at skifte modellen helt ud med en mindre udgave, og måske er modellen i virkeligheden bare et gimmick, med en motorcykel der nærmest bliver symbolet på humoristiske indslag på to hjul. 

Skriv et svar