Her er den nye Nightster fra H-D - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Her er den nye Nightster fra H-D

Herunder kan du læse lidt om den nye Harley-Davidson Nightster, inden MagaCin's udsendte vender hjem med en beretning om, hvordan det er at køre på det blanke lærred fra Harley-Davidson
Steffen F. Olesen
12/04-2022 kl. 20:20

For omkring fjorten dage siden smed Harley-Davidson en teaservideo på sine sociale medier under titlen Instrument of Expression, og ud fra den overskrift samt hvad vi så i videoen satsede vi på, at der var tale om et billigere alternativ til Harley-Davidson Sportster S, hvorpå forbrugeren selv skal sætte sit præg.

For en gangs skyld er der forud for aftenens præsentation ikke sluppet alt for mange informationer ud om den nye model, men vi kunne alligevel snuse os frem til, at modellen med stor sandsynlighed ville få navnet Nightster.
Tidligere i dag kunne du i artiklen En ups’er fra Harley-Davidson læse, at producenten, i en beskrivelse af et sæt sidespejle på sin hjemmeside, kom til at afsløre lidt for meget om hvilken motor vi kunne forvente at se i den nye model.

MagaCin i Spanien
Har du fulgt med på MagaCin’s Instagram eller Facebook ved du måske, at redaktionen sendte en skribent mod sydlige himmelstrøg natten til i dag for at overvære præsentationen af den nye Harley-Davidson. Men faktisk også for at prøvekøre LowRider ST som nu er udstyret med Milwaukee EIght 117 motor og Pan America, som fremover kan leveres med Quickshifter.

Præsentationen af verdensnyheden – som Harley-Davidson så flot betegner den nye model – er lidt anderledes end vi er vant til. For imens Carsten, i skrivende stund, befinder sig i netop det rum, hvor Nightster bliver præsenteret, så ved skribenten her faktisk mere om modellen end den udsendte, da præsentationen er delt op i to, og de udsendte journalister derfor først får indsigt i tekniske specifikationer i den sidste halvdel.

Men hvor undertegnede kan viderebringe detaljer om modellen til vor trofaste læsere, så kan Carsten levere dugfriske billeder fra Spanien… Dem kan du se over artiklen.

Harley-Davidson præsenterer Nightster
I det tilsendte materiale indleder Harley-Davidson således: NEW HARLEY-DAVIDSON NIGHTSTER MODEL STARTS A NEW CHAPTER IN THE SPORTSTER MOTORCYCLE STORY.

Harley-Davidson er nemlig bygget på den 65 år lange Sportster-historie, og skulle i sin nye form være et blankt lærred for kreativitet og personalisering. Hertil siger producenten, at man med Nightster tilbyder den ultimative platform for at skabe en custom cykel til nye såvel som eksisterende motorcyklister.

Harley-Davidson CEO, Jochen Zeitz, fortæller i samme meddelelse, at Nightster er et instrument til udtryk og udforskning, understøttet af performance.

Motor
Nøjagtig som vi havde snust os frem til, så huser Harley-Davidson Nightster en 975 kubiks version af den voldsomt gode Revolution Max motor, som er en vandkølet 60 graders V-Twin med en momentkurve der i denne udgave skulle være stabil gennem hele registret.
Med sine 90 heste ved 7.500 omdrejninger, et maksimalt drejningsmoment på 95 Nm ved 5.000 omdrejninger, og et kompressionsforhold på 12:1 skulle Harley-Davidson Nightster især have rigeligt med power i midten af registret. Og om det passer finder vi ud af inden længe, da MagaCin’s udsendte naturligvis også skal prøvekøre den nye model fra Harley-Davidson i Spanien.

Elektronik
Til at hjælpe føreren godt på vej med at håndtere den momentstærke motor, er Harley-Davidson Nightster naturligvis udstyret med en moderne elektronikpakke, som blandt andet omfatter et ABS-system der arbejder individuelt i for- og bagende, og Traction Control som skal forhindre hjulspin i vådt såvel som tørt føre.

Hertil er der også er Drag-Torque Control System, som først og fremmest hjælper motoren med at dosere kræfterne, men også minimerer blokering af baghjulet, skulle føreren geare for hurtigt ned, eller slå for hårdt af på gassen, i vådt vejr.

Forskellige køreprogrammer er der naturligvis også at finde på sådan en moderne Harley-Davidson, og de er til at finde ud af. For hvor der på flere nye modeller kan indstilles og justeres i øst og vest på flere parametre, så har føreren af denne model mulighed for at vælge mellem Road, Rain og Sport, og det kan enhver forholde sig til..!
I øvrigt kan føreren – hvis han/hun føler sig modig – deaktivere Traction Control systemet i samtlige køreprogrammer så længe motoren er startet og motorcyklen holder stille.

Håndterbarhed
Vi ved som sagt inden længe præcis hvordan modellen kører, men inden da kan vi lige vende en ting, som måske skal vise sig at være et godt træk fra producentens side.
Tanken, som kan indeholde 11,7 liter brændstof, er nemlig placeret under sædet på denne model, og der hvor tanken normalt sidder på en motorcykel har man valgt at placere luftfilterkassen.

Det er faktisk ret smart, for ved at placere tanken under sædet sænker man motorcyklens tyngdepunkt, hvilket angiveligt gør ture på selv de mest kringlede veje til en leg, og den filosofi hjælpes godt på vej af, at nedlægningsvinklen er øget med cirka tre grader.
Og ved at placere luftfilterkassen der hvor tanken normalvis er, har man kunne øge kassens volumen, så motoren aldrig for problemer med at trække vejret.

At bytte rundt på tank og luftfilterkasse skulle ifølge producenten også bidrage til, at modellen er nemmere at rejse fra støttebenet.

Design og æstetik
I branchen er det en intern joke, at der blot er tale om et nye bogstav i den utroligt lange modelkode, når Harley-Davidson præsenterer en nye model, men det er faktisk ikke tilfældet denne gang.
Harley-Davidson Nightster er ifølge producenten ny fra top til tå, og selvom den tager afsæt i Sportsteren er det tydeligt at se, at man her har tænkt i traditionelle Harley-baner.

Mange bløde buer, klassisk rund forlygte med en minimalistisk styrkåbe, en analog urskive, traditionel right-side-up forgaffel, et solosæde og meget mere, er noget der nok skal behage øjnene hos cruiser-entusiaster.
Men modellen er som nævnt flere gange tænkt som værende et blankt lærred, og derfor har Harley-Davidson naturligvis også lanceret en stribe ekstraudstyr til modellen, som ikke går på kompromis med design, komfort og stil.

Levering og pris
Ifølge vores oplysninger skulle en sort version af modellen lande hos de danske forhandlere allerede i næste måned, og agter du at sætte kortet i terminalen og trykke på den grønne knap, så må du forvente at skulle forklare et køb på 241.900 danske kroner når du kommer hjem.

MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder!

Del med en ven

En person snakker om “Her er den nye Nightster fra H-D

  1. Hold da op, hvor er Sportsteren blevet af?? Det der er på en god dag, nærmest ligegyldigt. Trist!

Skriv et svar

Giver børn en ny start