Fusionerede Hayabusa-motorer leverer hele 480hk!
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hayabusa fusionering med 480 hk

Zef Eisenberg bygger verdens hurtigste og letteste V8 MC
Nicolaus Johansen
10/01-2020 kl. 05:30

Hvad gør du hvis du gerne vil have motorcykel med V8-motor, men de der findes ikke lige er noget for dig? Jamen så må du fatte værktøjskassen og selv komme i gang.

Det er hvad den fartgale Zef Eisenberg og hans MAD MAX team har gjort og det er der kommet en fuldstændig bidsk maskine ud af. Hjertet i maskinen er ikke én, men hele to Suzuki Hayabusa motorer der er klistret sammen i en V8 konfiguration som leverer intet mindre end 480 hk ved 10.500 snoninger i minuttet, og det er altså uden brug af nogen form for kunstigt åndedræt. 


Eisenberg havde længe gået og tumlet med ideen om en V8 drevet MC, men ville ikke bare bygge en rudimentær 2-hjuler omkring en tilfældig V8-motor som måtte være tilgængelig. Nej – den maskine Zef og hans team ville bygge, skulle ligne en ”rigtig” motorcykel, have stærke køreegenskaber og ikke mindst have en relativ lav vægt. Bevares – med 280 kg tør er der ikke tale om decideret letvægter, men med 480 hk på lager, har Eisenberg V8 et kraft/vægt forhold, som er svært at overgå.

Radical Precision Engineering (RPE) blev involveret i projektet fra begyndelsen, grundet deres store erfaring med at bygge V8’ere ud af Hayabusa motorer til Radical trackday biler. Eisenberg ville ikke lade sig nøje med en motor RPE allerede havde liggende på hylden, da han ønskede en motor der var mere kompakt og lettere. Missionen lykkedes og den færdige motorkonstruktion vejer blot 80 kg i køreklar stand, hvilket må siges at være særdeles imponerende for en maskine med otte propper og et volumen på 2,7 liter. Vægten er holdt nede bl.a. ved at undlade brug af balanceaksel, som ellers, i en V8-motor med 180 graders krumtap, er særdeles nyttig, da sådan en motor traditionelt er plaget af vibrationer. Vibrationsproblemet har de gæve gutter løst, ved at udstyre fartmonsteret med en kobling der roterer modsat krumtappen og angiveligt kan man lægge en mønt på blokken, uden at den falder af – imponerende!

Vægt og vibrationer er ikke det eneste, som har udfordret teamet siden projektet begyndte for cirka fire år siden. Kølingen af bæstet har været årsag til hovedbrud og søvnløse nætter, men problemet er blevet fikset ved at udstyre cyklen med to kølere – en under sædet og en foran – med hver sin elektronisk styrede blæser, så temperaturen kan holdes i ave, ved både bykørsel og når der gives bundgas på motorvejen. Du tænker måske at med en køler foran på størrelse med et gennemsnitligt dansk børneværelse, må luftmodstanden være af en anden verden. Sagen er, at det meste af fartvinden faktisk sniger sig uden om køleren på grund af forskærmen og det er ikke nogen tilfældighed. Zef og MAD MAX teamet har i samarbejde med Prodrive – kendt fra bl.a. motorsport, fly- og forsvarsindustri – udarbejdet computeranalysemodeller af aerodynamikken på V8 monstrummet.

Elektronikken er der også styr på og Eisenbergs kreation er, som mange moderne motorcykler, udstyret med ride-by-wire, som i dette tilfælde kontrollerer otte individuelle indsprøjtningshuse, og naturligvis kan der vælges forskellige køreprogrammer, heriblandt rain mode, der lægger en dæmper på løjerne ved at sænke kræfterne til snusfornuftige 240 hk.

Eisenberg V8 er ikke tænkt som blot en prototype, men skal rent faktisk blive til en model der skal serieproduceres, om end der er tale om en ret begrænset produktion. Du kan allerede nu blive skrevet op på venteliste og måske blive en af de heldige købere.

Hvad skal man så betale for sådan en krabat? 150.000 engelske pund eller rundt regnet 1,3 millioner kroner. Til gengæld får du også kværn med kulfiberstøbte BST-hjul, store bremser fra ISR, Nitron  affjedring, Akrapovic udstødning og hestekræfter nok til at holde smilet så bredt, at det bliver svært at få hjelmen af. 

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start