Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Harley-Davidson 2017 Milwaukee Eight

Nye 8-ventilede Harley-Davidson motorer

CO
24/08-2016 kl. 09:52


Undertegnede har vænnet sig til at Harley-Davidson nyheder er forbundet med tilføjelser til modelnavnet i form af yderligere bogstaver, hvor efternavnet består af ikke specielt mundrette bogstavkombinationer.

Tjek lige dette modelnavn… Harley-Davidson Wide Glide FXDWGI.

Men i den seneste tid har den ikoniske producent slået taktstokken an på anderledes vis.

Harley Davidson overraskede dette forår ved at “gå moderne” da den amerikanske producent lancerede Roadster modellen med upside-down forgaffel, med stejlere kronrørsvinkel end vi tidligere har set.

Roadster modellen viste sig at være en herlig svingvillig legekammerat på de snoede veje ved aktiv kørestil, og MagaCin's udsendte nød ved den lejlighed et par herlige dage i selskab med dette semisportslige tiltag på snoede veje i det sydlige Europa.

Læs mere om Roadsteren her

Men Roadsteren viser sig ikke at være det eneste dugfriske kort Harley-Davidson spiller ud i år.

Harley-Davidson åbenbarer nu to nye 8 ventilede motorer som i 3 versioner vil kunne findes i en række 2017 modeller.

Milwaukee-Eight 107 med 107 kubik-tommer/ 1,750cc og Milwaukee-Eight 114 med 114 kubik-tommer/ 1,870cc slagvolumen.

Den “lille” 107 motor vil fremover findes i Harley-Davidson Street Glide, Road Glide, Electra Glide, Road King, og Freewheeler modellerne, hvor den større 114 motor bliver det dunkende hjerte i Ultra Limited, Road Glide Ultra, and Tri Glide Ultra modellerne.

De nye motorer bibeholder 45 graders designet, men går dobbelt op på indsugnings og udstødningsventiler, og får et centralt og et sidemonteret, altså 2 tændrør pr. topstykke, og derudover forbedret banke-sensor.

Takket være højere kompressionsforhold, øget slagvolumen og de ekstra ventiler, hævder Harley-Davidson at maskineriet producerer 10% mere moment end forgængeren.

De nye motorer vejer trods forbedret ydelse det samme som  tidligere udgaver, trods forbedret ydelse, accelerationsevne og brændstoføkonomi.

Motorerne er på traditionel vis fortrinsvis luftkølede, men hvor 107'eren efter vores informationer får oliekølede topstykker, sendes der almindelig kølervæske gennem topstykkerne på 114 versionen.

Harley-Davidson har lyttet til kunderne, og selvom der på de to helt nye motorer findes tiltag som tandhjulsdrevne balanceaksler og meget andet godt, har producenten efter kundeundersøgelser valgt at bibeholde nogen vibration fra motorerne.

Tomgangen ved 850 omdr. burde tilfredsstille de fleste, men mon ikke det lykkes garagemekanikerne at trimme de nye motorer til passende “Hirtshals-tomgang”.

Spændende nyt fra Harley Davidson.

Vi ser frem til den fysiske præsentation af 2017 modellerne, og da helt specielt til vi kan opleve de nye motorer live.

Skriv et svar