Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

H-D's nye streetfighter er en rigtig dansker-MC

Og nej, det er ikke fordi den bliver billig

Mathias B. Høj
21/11-2019 kl. 09:35

Har du hørt særlig godt efter i historietimerne, ved du det allerede og kan gå direkte ned og se videoen. Hvis ikke – så hør lige hvorfor Harley-Davidsons Bronx er en rigtig dansker-motorcykel. Næsten i hvert hvert fald.

Forklaringen skal findes i navnet, som kommer fra bydelen Bronx i New York. Navnet Bronx kommer oprindelig fra Broncks Land, som var navnet på et område emigranten Jonas Bronck anskaffede sig efter sin ankomst til Amerikas østkyst i 1639. Det ligger langt tilbage og der er derfor en smule usikkerhed forbundet med historien – bl.a. om hvor denne Jonas Bronck egentlig kom fra. Flest mener han blev født i Torshavn på Færøerne, som dengang ligesom Island, Grønland og Norge var en del af Danmark.

Efter nogle års ophold i (det nuværende) Danmark, flyttede han til Nederlandene, hvorfra rejsen gik til Amerika. Derfor kan både folk fra Færøerne, Nederlandene og til dels Norge (hvor forældrene angivelig stammede fra) finde på at tage æren for Bronx-navnet. Lande skriver helst historien så det ser mest fordelagtigt ud for dem – og det gør vi derfor også. Bronx er dansk. Basta!

I øvrigt stammer New York navnemæssigt fra Engelske York, der var anlagt af vikinger. Så det griber om sig.

Så dér har du det. Hvis du vil have den nye Harley-Davidson Bronx, kan du nu også sige, at det skal være af “historiske grunde”. Dét har din bedre halvdel sikkert al mulig forståelse for.



Ikke mere historieundervisning, tak! Hvad er specifikationerne?

Harley-Davidson fik for alvor fremvist deres nye streetfighter Bronx på årets EICMA messe, sammen med den nye adventuremaskine Pan America. Motoren bliver den nye Revolution Max motor på 975 cc. Samme motor, dog med 1250 cc i stedet, anvendes til Pan America, og skulle have en karakteristik med en bred effektkurve, som særlig peaker ved de høje omdrejninger. Samtidig er den væskekølede motor smal og giver derfor chaufføren godt med plads til benene. Ydelsen er ikke endelig opgivet, men det bliver mere end 115 hk og 40 Nm.

Selv om informationsdisplayet er begrænset til en lille rund én af slagsen, kan vi godt forvente opkoblingsmuligheder til smartphone. Billederne viser endog mange knapper i venstre side, til at skifte mellem menuer med.

Helt billig bliver den heller ikke, med sine radialt monterede Brembo-bremser – med firestemplede monoblok kalipre. Dækkene udvikles i samarbejde med Michelin. Og det er omtrent hvad der er frigivet af information om den kommende streetfighter – så de tidligere spekulationer om maskinen er stadig aktuelle. Vær forvisset om, at så snart der kommer mere, vil det være at finde her på MagaCin.

Skriv et svar