Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Godt nyt for Honda nostalgikere

Ejere af den ikoniske Honda VFR750R RC 30 vil inden længe få mulighed for, at give den gamle dame en makeover med originale stumper.

Steffen F. Olesen
29/03-2020 kl. 05:00

Inden længe sætter Honda deres ”refresh” program i søen, hvor det vil være muligt at købe stumper til en ægte klassiker. Et tiltag som tidligere er set i bilernes univers, men som nu har fundet vej til den 2-hjulede branche.

Honda har i sin tid produceret en del klassiske motorcykler, men for de som forelskede sig i kåbeklædte racere, var der – i Honda's modelprogram – intet mere rigtigt end en VFR750R RC30. Motorcyklen Honda lancerede i forbindelse med World Superbike mesterskabet i 1987, rystede godt og grundigt op i branchen med sit vilde racer-udtryk. En 90 graders V4 motor der med dobbelt overliggende knaster og titanium plejlstænger, der leverede 75,94 hestekræfter, men husede langt flere. Den ubegrænsede version af VFR750R RC30, som året efter blev frigivet på det europæiske marked, leverede nemlig intet mindre end 112-118 hypper, alt efter hvor man henter specs. 

 

Den kvikke Honda skulle de kommende år vise sit værd, da amerikanske Fred Merkel i både 1988 og '89 afsluttede World Superbike sæsonen på toppen af skamlen. Siden da har samlere og folk der bare rigtig godt kan lide seje retro-cykler, gjort deres bedste for at holde liv i de aldrende motorcykler. Men selvom man gør sit bedste for at passe og pleje sin øjesten, går tiden sin gang og sætter sine spor.

Honda VFR750R RC30 fra 1991 

Som siderne bliver revet ud af kalenderen bliver det også mere besværligt at finde originale Honda reservedele; en ting nostalgikere ofte går meget op i, da det jo handler om at holde cyklen så original som muligt. Men nu træder Honda altså til, og vil med hjælp fra moderne teknologi genskabe originale reservedele, i håb om at kunne bevare en af deres mest berømte racere. Og hvem ved? Måske er det lige nøjagtig hvad der skal til for at holde maskineriet kørende tre årtier mere.

Det nye tiltag blev offentliggjort på Honda's japanske website, og vi går derfor ud fra at programmet – i hvert fald til at starte med – indledes på det asiatiske marked. Samtidig krydser vi selvfølgelig fingre for at det inden længe finder vej til Europa og resten af verden, og at endnu flere modeller – ja egentlig også producenter – kommer med på listen.

Skriv et svar