Godt med skarpe brugere - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Godt med skarpe brugere

Brugerne løste hurtigt vores gækkebrev
Tommy Rønn
14/01-2011 kl. 08:45

At gætte grundkonstruktionen bag de flotte ombygninger i artiklen http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1928 var ikke svært for alle. Brugeren MOTO løste først opgaven.

Det er nemlig korrekt det er den engelsk konstruerede Royal Enfield Buller der står bag de imponerende designs og ombygninger.

Royal Enfield startede i 1893, som the Enfield Manufacturing Company Ltd. Enfield lavede deres første motorcykel i 1899 og fortsatte produktionen, i  England, frem til 1970. Norton-Triumph-Villiers købte Enfielt i 1968, men opløste virksomheden kort efter, i 1971.

I 1956 begyndte man i Indien at producere Enfield under engelsk licens. Inderne manglede maskiner til deres politi, hvorfor egen produktion var vigtig. Denne produktion fortsatte frem til 1995, hvorefter inderne købte navner Enfield, og først da kunne inderne de kalde Enfield for deres egen motorcykel.

Siden 1995 og frem til dato har inderne produceret Enfeld som deres egen maskine, men den er stadig eksakt den samme Engelske grundkonstruktion som da de overtog navnet i 1995. Faktisk er flere af løsninger de samme som ved Bullets fødsel i 1931.

I vores næste TV-program er der meget mere historie om de gamle engelske maskiner. 

Del med en ven

0 personer snakker om “Godt med skarpe brugere

  1. Ahhh.Lidt har inderne da udviklet på den. Bedre bremser, 5. gear og indsprøjtning. Den er jo nærmest moderne :o)

  2. Nu kan "den samme grundkonstruktion" jo være mange ting, men alligevel er en helt ny motor vel værd at nævne i den forbindelse.

    Den spritnye Royal Enfield Bullet model har en helt ny 500cc Unit Construction Engine (UCE), med elektronisk benzin-indsprøjning, som erstatter den 4-takts, 1-cylinder-motor, med karburator, der har været i fortsat produktion i over 50 år. Bullet'en opretholder dog det klassiske britiske design, der er uløseligt forbundet med verdens ældste motorcykel fabrik.

  3. Lur mig om ikke den viste Enfield er bygget af Engelske stumper – i den rette ånd..eller no'et.

  4. Den er måske bygget i den rette ånd, men af Indiske stumper! Det var jo bydende nødvendigt, at den skulle fungere!

  5. Keg ville altså hellere skyde med et engelsk gevær end et indisk…hvis man kan sige det på den måde… 😛

  6. Det er godt nok synd med de blinklys. Der er ikke meget 1950'er over dem, men rigtigt meget 1980.

  7. > Energy, jeg har haft en Engelsk mc. Jeg vil stadig foretrække den Indiske!

  8. Nå pyt, jeg syns bare min bekendtes spritnye 2002 Indiske Bullet 500 (hentet hjem fra Indien) så noget tøset ud i crom og div. skruesamlinger bla. Har set engelske Enfieds, der så noget mere robust ud overall. …og forhulen da den vibrerer sådan en, mange ting løsnede sig også på den..

Skriv et svar

Giver børn en ny start