Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Godnat Kina

Fem år og kineserne er allerede døde

Tommy Rønn
11/01-2011 kl. 10:00

Kineserne kom med stor kraft til Danmark for ca. 5 år siden. Kun 5 år senere, i 2010, kom året hvor alt omkring den kinesiske motorcyklisme døde igen. Køberne forsvandt, forhandlerne lukkede, og importen standsede. Selv kineserklubberne melder om liv på lånt tid.

Et par år med finanskrisetid, destruerede markedets billigste maskiner, men ifølge nogle tidligere forhandlere er dette ikke underligt. En forhandler udtaler:
“Mange der erhvervede en kineser, var personer der ville snuse til motorcyklismen, nu det var så billigt, og alle have rigeligt med penge til det billige forsøg. Dem der blev fanget af det at køre på to hjul, har nu opgraderet legetøjet, til rigtige motorcykler. Resten har placeret maskinen i garagens skammekrog, hvor den får lov at dø i fred.”

I en finanskrisetid køber ægte entusiaster stadig motorcykler, men de ægte entusiaster køber åbenbart ikke kinesere.

Det er lidt ærgeligt for motorcyklismen at 2010 lukkede den kinesiske dør. Kineserne bragte mange nye motorcyklister, som nu er på rigtige maskiner. Uden den billige kinesiske indstigning, ses næppe så mange nye motorcyklister i fremtiden. Specielt ærgeligt at de forsvinder nu, hvor finanskrisen er bagude, og danskerne igen har penge til motorcykeldebut.

Kinesiske salgstal i 2010 er deprimerende læsning. Den bedst sælgende kinesermodel gennem 2010 er Lifan Chopper med 26 stk. For 4-5 år siden var det næsten normen at kinesermodellerne solgte flere hundrede stk. 

Et af de tidligere helt store mærker, JinLun, har kun solgt 11 maskiner gennem hele 2010. Og dette er endda en sammentælling af salget for alle 4 JinLun-modeller.

Kinesermarkedet kan nu kun håbe på mirakler.

0 personer snakker om “Godnat Kina

  1. En der lever op til nutidens standard – køredynamik, holdbarhed og finish….fx.

    R.I.P.

  2. Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvilken Kineserklub der bliver refereret til i denne igen totalt kineserfordømmende artikel af Tommy Japser Rønn, og hvor mange Harley Davidson´s er der solgt,,,er Rockerklubber også ved at skrante eller dem tør han vel ikke skrive om,,,og en kineser er vel en rigtig motorcykel den er indregistreret som motorcykel eller er der noget kloge Tommy ved som ingen andre ved

  3. At kinøjserne dør tror jeg mange rigtige motorcykelkøer havde regnet ud da de så de første blikdåser. Min nabo og hans 3 venner købte nogle af de kinadåser for 4 år siden. De var sjove det første år og er siden stillet til totale nedrustning.

    Lortsker. Ifølge politiken har harley ikke tabt salg i krisen.

  4. Energy: Så en 2007 GSX750f der stadig styrer og har dynamik som da den kom frem i 1988, og bestemt ikke er af en høj finish er ikke en rigtig maskine, eller?

  5. Knorfis> Ja sgu da – selv en Honda CB350 fra 74 kører bedre – for ikke at snakke om holdbarheden.

  6. Jeg er glad for at jeg er født for længe siden !!!! Forestil jer om nogle år hvis der kun er elscotere.At tænke sig nye motorcyklister i de kommende år,måake aldrig har prøvet en rigtig mc.

    Lidt ligesom mange unge mennesker der ikke har en pladespiller !!

  7. Teknisk set er det vel afgiftssystemet, der bestemmer, om der er tale om en motorcykel.

    Hvis man er så nærtagende på de kinesiske motorcyklers vegne, så er det vel, fordi der er noget om snakken. De må sgu bare tage sig sammen i Kina, så skal de nedladende kommentarer nok stoppe. Skodavitserne er da ved at ebbe ud, nu hvor de laver ok biler.

    Er det synd for de unge mennesker, at de ikke skal høre musik på en pladespiller? Nu har de hele musiksamlingen (sikkert ulovligt downloadet:-) i deres iPodPhone, det er da ret praktisk. Og ja, jeg har stadig en pladespiller, men jeg bruger sgu mere min iPod.

  8. CowaSocky kinadåserne er for meste lavet af plastik så der går nok noget tid før de ruster helt op, personligt har jeg selv en Lifan 250-4 fra 2005 nu har den kørt 17000 km kører stadig fint og der er ikke noget rust på den, men rigtigt ret skal være ret, hvis man ikke gider holde den lidt ved lige og pudse og pleje den, så ruster de dele der kan ruste noget hurtigere end Japanermaskiner, men de koster jo heller ikke mere end et service på en Japanermaskine eller 1 sidetaske til en HD, og det er ikke for at være nærtagende, men forfatteren af denne artikel er ikke objektiv men taler nedladende om at mange har skiftet til en rigtig motorcykel, de fleste der køber en kineser er oppe i årene eller helt nybegyndere og til de 2 grupper er de gode, bare læs hvor mange gamle idioter der køber hurtige maskiner og så ikke kan styre dem men slår sig ihjel istedet for, så frem med pudscremen og hold dem vedlige så har I en MC i mange år

  9. CowaSocky kinadåserne er for meste lavet af plastik så der går nok noget tid før de ruster helt op, personligt har jeg selv en Lifan 250-4 fra 2005 nu har den kørt 17000 km kører stadig fint og der er ikke noget rust på den, men rigtigt ret skal være ret, hvis man ikke gider holde den lidt ved lige og pudse og pleje den, så ruster de dele der kan ruste noget hurtigere end Japanermaskiner, men de koster jo heller ikke mere end et service på en Japanermaskine eller 1 sidetaske til en HD, og det er ikke for at være nærtagende, men forfatteren af denne artikel er ikke objektiv men taler nedladende om at mange har skiftet til en rigtig motorcykel, de fleste der køber en kineser er oppe i årene eller helt nybegyndere og til de 2 grupper er de gode, bare læs hvor mange gamle idioter der køber hurtige maskiner og så ikke kan styre dem men slår sig ihjel istedet for, så frem med pudscremen og hold dem vedlige så har I en MC i mange år

  10. Der er godt nok en der er bitter her! Jeg er 110% enig med Tommy, for en gangs skyld. Jeg er en gammel idiot som har købt mig en rigtig MC, og jeg har ikke slået mig ihjel endnu, men man skal jo aldrig sige aldrig …..!

  11. Folk må da bruge deres penge på lige det, de vil. Og hvis de selv er glade for det, de har købt, så er alt vel godt. Men derfor er det vel ok at konstatere, at motorcykeloplevelsen kan (men ikke nødvendigvis) blive bedre, jo bedre motorcykel man kører på (og hvad det så vil sige, at en motorcykel er god, det må folk sgu også selv definere). Jeg vil dog tillade mig at generalisere så meget, at jeg tør påstå, at på alle andre parametre end netop pris kan de kinesiske motorcykler ikke begå sig.

    Og som jeg plejer at sige: Det er nemmere at skære grønsager med en skarp kniv…

  12. Hr.Rønn må være for ung til at huske ,den gang japanerne kom ind på det danske marked for 45-50 år siden. Det var værre skrot end kinøjserne er det idag.Levetid ca. 2år for hele cyklen.MEN de holdt ud ,og da der krævedes bedre maskiner købte de nogle gamle englændere , skilte dem ad og så hvad der var slidt ned , og forbedrede det derved beholdt de markedet og efter 10 år lå hele den engelske MC industri i ruiner . Husk at historien gentager sig selv ,så lad være med at dømme kinøjserne ude endnu , jeg kunne købe een japaner men i stedet for har jeg nu 6 kinøjsere at vælge imellem og til den halve pris , og jeg er glad for dem alle,de kører nemlig bare ! sådan.

  13. Dolphi > Dengang var der nyskabelser indenfor teknik, bla. 4 cyl. rækkemtorer, der roterede så højt, at mange ikke troede at de holdt ret længe (Honda CB750F), derfor kunne kampen mod englænderne vindes og folk indså holdbarheden. Det har Kina åbenbart ikke forstået at gøre endnu – tværtimod, de genbruger gammel teknik og stangnerer derfor indenfor mc-branchen.

  14. Ps. "fok indså holdbarheden"…da CB750'eren i 1969 rundede 100.000km uden at være blevet åbnet.

  15. Dolphi> 6 kinesere.. ?! lol, interessant, på en måde, hvis de er meget forskellige. Jeg har i mange år dyrket at eje flere mindre, godt brugte japanere til (langt under) ½ pris, som er ultimativt sjove på deres felt. Lille offroader og lille gaderacer.

  16. @Svend Svin: Tror du Dolphi læser dit svar her over 1,5 år efter tråden havde sit sidste indlæg …. 🙁

Skriv et svar