Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Giv fremtidens BMW motorcykel fingeren

BMW Motorrad søger patent for håndfri betjening

Steffen Olesen
24/04-2021 kl. 09:49

Ja okay, overskriften er måske lidt barsk.
For om fremtidens BMW motorcykel specifikt reagerer på synet af en strakt langefinger ved vi faktisk ikke.
Men gestikuleren og fagter med hænderne kan sagtens gå hen og blive en af metoderne fremtidens BMW motorcykler betjenes med.
Det tyder en nylig indsendt patentansøgning i hvert fald på.
På tegningen fra patentansøgningen over artiklen ses to bevægelsessensorer i hver sin ende af styret.
Sensorerne skulle angiveligt være i stand til at opfatte bestemte håndbevægelser og forud definerede bevægelser med fingrene.
Får vi fremtidens BMW motorcykel at se i en opfølger til filmen Minority Report med Tom Cruise?

Fri for fysiske kontakter
Føreren af fremtidens BMW motorcykel skulle altså være i stand til at aktivere og indstille forskellige funktioner, som eksempelvis blinklys, køremodes, fartpilot, bladre gennem musikkataloget og andet uden fysisk berøring.
Om en strakt langefinger betyder, at fremtidens BMW motorcykel bliver fornærmet og automatisk smider føreren af melder historien ikke noget om.
Men patentansøgningen viser, at BMW Motorrad ‘s udviklingsafdeling arbejder på højteknologisk betjening via håndsignaler til motorcykler.

Allerede i brug
Systemet er foreløbig under udvikling, og man kan kun gisne om, om det reelt finder vej til fremtidige BMW motorcykler.
Men betjening via håndsignaler er faktisk slet ikke ukendt territorie for BMW.
Det kan du se i videoen nedenunder, hvor et lignende system allerede har fundet vej til visse biler fra den tyske producent.

Det bliver interessant at følge, hvordan BMW forestiller sig systemet skulle fungere på en motorcykel.
Venstre hånd hævet til den klassiske biker-hilsen skulle nødigt forårsage en katastrofeopbremsning, og det ville måske være lidt ærgerligt, hvis hornet aktiveres når man retter lidt på tøjet.
Det bliver garanteret ikke tilfældet.
Men det bliver spændende at se, om systemet nogensinde udmøntes i praksis, hvilken tegngivning fremtidens BMW reagerer på, og hvilke funktioner der kan betjenes.

Skriv et svar