Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Gal eller Genial? Mc med Upside-down motor

Nembo Motocicletto er italiensk

Steffen Olesen
30/01-2019 kl. 12:45
Det var edder-moderne, og helt vildt spændende teknologi, da de første motorcykler med Upside-down forgaffel til gadebrug i sin tid blev præsenteret.

 

Der var ikke et øje tørt, hvis en motorcykel med racerbanernes ypperste affjedrings-teknologi, stod parkeret hjemme hos en af gutterne, og det var et af fortidens hotteste samtale emner. 

Lige pludselig gik glansen lidt af motorcykler med konventionel forgaffel.

Dengang et lige så Hot-Topic, som da motorcykelproducenterne begyndte at udstyre motorcyklerne med radialt monterede bremsecalipere forrest.

Ny trend?

Dengang var Upside-down – eller USD – det nye sort, og nu bliver begrebet USD måske snart trendy igen.

Efter i nogle år at have testet prototyper, sigter det italienske firma Nembo efter at sætte en ret speciel og unik motorcykel i produktion. Om Daniele Sabatini som er manden bag projektet er gal eller genial, kan kun tiden vise.

Naked Sport

Nembo 32 er en naked sportslig motorcykel, der vender opfattelsen af motorcykler lidt på hovedet. Jo, der er stadig to hjul -ét i hver ende – noget stel og en motor, men Nembo har så at sige valgt at montere motoren på hovedet.

Den trecylindrede motor på 2000cc, hvor du bare fjerner et nul for at få ydelsen pår 200 hestekræfter, er monteret som medbærende i stellet med bundkarret opad og topstykket nedad.

 Motoren som medbærende element

Hvorfor?

Ved produktion af motorcykler er centralisering af motorens masse essentielt, og her går motorcykelproducenter traditionelt efter at prioritere et lavt tyngdepunkt for gode køreegenskaber.

Hos Nembo har man en anden filosofi, for der mener man det er vigtigere med massen centreret så tæt så muligt

Altså med motorens relativt tunge bund nærmest føreren, og motorens lettere cylinder/topstykke længere væk. Når motorens bredeste del vender opdad, giver det samtidig en teoretisk mulighed for øget nedlægningsvinkel.

Forskellige motorer i udviklingsfasen

Nembo 32 er ikke opstået ud af det blå over natten, for de ihærdige bagmænd havde faktisk en kørende prototype klar i 2012, og man har siden da eksperimenteret med tre forskellige motorer.

 

Gennemgående for de tre firetakts motorer er luft/olie køling, tre cylindre, 2 ventiler pr. cylinder, og en enkelt overliggende knastaksel. Man har forsøgt sig med en motor på 1814cc der yder 160hk, en 1925cc der yder 200hk og en 2097cc motor der leverer 250hk. Motoren er med tørsump, så der er en oliebeholder monteret sammen med benzintanken.

Benzin og olietank monteret efter hinanden

Vanvittigt moment 

Super 32 rovescio motoren er den seneste version, og bliver den drivende kraft i den planlagte produktionsmodel. En 2 liters sag hvor ydelsen er begrænset til 200 hestekræfter, men de fleste vil nok stille sig tilfredse med et vanvittigt moment på 210Nm v. 5500 omdr. Et brutalt moment som nok skal efterlade dækstreger på asfalten, når den utraditionelle eller lettere bizarre motorcykel skydes af.

Letvægter på 160kg 

Og accellerationen bliver nok ikke helt tosset, for Nembo regner med at holde vægten nede i nærheden af 160kg.

Det opnås ved at bruge motoren som medbærende element, så der kun skal bruges få elementer til rørgitter stellet.

Yderligere vægtbesparelse opnås med bagsvinger og hjul fremstillet i kulfiber. Den 50 mm fuldt justerbare forgaffel som naturligvis er af USD typen leveres af Marzocchi, og den fuldt justerbare luft bagdæmper er af mærket Bellapadrona. For optimal overførsel af kræfterne til asfalten, er Nembo 32 udstyret med et 200 bagdæk.

“Air-ride” bagdæmperen på Nembo 32 


Klik på link for video

Et interessant projekt der nok rejser en del spørgsmål for mange teknik-nørder. Prøv lige at se videoen der ligger på dette link. Her ser du klip fra produktionsfasen, men du får også lov til at se Nembo 32 trille rundt på racerbane.

Som du hører i videoen når Nembo 32 får lidt gas, så genereres lyden umiskendeligt af en trecylindret motor. Motoren lyder faktisk ret sund, og vi krydser fingre for at Nembo 32 som i øjeblikket er et crowdfunding projekt, får økonomi til at gennemføre egentlig produktion.

En god idé?

Om ideen er hamrende god og godt gennemtænkt, det kan kun tiden vise. Men en hurtig google søgning viser, at Nembo 32 ikke er den første motorcykel hvor motoren vender bunden i vejret.

Allerede sidst i 1930'erne præsenterede MGC en 600cc hvor motoren vendte på hovedet, og hvis det var verdens bedste idé, så havde andre motorcykelproducenter måske kopieret konceptet? Se MGC600 i billedgalleriet.

Nembo har efterhånden været i støbeskeen i nogle år nu, men folkene bag kæmper stadig for deres ide. Et projekt der er så radikalt anderledes, at vi naturligvis holder et vågent øje med udviklingen.

Ja, de trebenede motorer lyder sgu godt, men vi kommer nok til at vente lidt endnu på at se og høre en Nembo 32 live.

I mellemtiden kan vi glæde os til Moto2, hvor Triumph i år er motorleverandør med den fantastiske trecylindrede 765'er motor. Genoplev lyden fra den nye Moto2 racer her.

Skriv et svar