Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fremtiden ser måske sort ud

Seneste års stigende MC interesse er måske vendt

Tommy Rønn
10/02-2015 kl. 22:00

For første gang gennem flere år mærker de danske motorcykel-medier faldende interesse. Dette lover ikke godt for fremtiden blandt de forretningsdrivende, de danske motorcykel-medier og importører af motorcykler og udstyr. Forsvinder forbrugernes interesse for motorcykler, betyder det mindre salg og færre motorcykler.

Man har lov at håbe den gode sommer i 2014 har mættet motorcykelfolket, og det lidt kedelige vintervejr er nogle af faktorene der trækker ned i interessen. Og derfor kan vi alle håbe at denne uheldige tendens kun er et forbigående fænomen. Desværre rammer den vigende interesse hele spektret af medier om motorcykler.

Den danske udgave af Motorrad sælger nu pænt under 500 eksemplarer i de danske butikker pr. måned ifølge Bladkompaniet som distribuerer blade til salgsstederne, og MC Touring Club har længe meldt om let faldende medlemstal og er nu nede omkring 36.500 medlemmer ifølge forretningsføreren. Motorrad og MC Touring er mest aktive på printmediet, hvilket måske ikke er tidsvarende. Hvad skræmmer mere, er at også netmedierne mærker vigende interesse for motorcykler til 2015 sæsonen.

Danmarks eneste seriøse kontrol af hjemmesider, Gemius og FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) fortæller nogle triste informationer omkring motorcykelinteressen bag de danske computerskærme. Interessen til 2014 sæsonen var langt større end til 2015 sæsonen.

I december 2014 fik motorcyklerne på DBA.dk besøg af 0,52% af alle danske internetbrugere. Det lyder umiddelbart fint, men i december 2013 kom 0,57% af de danske internetbrugere forbi motorcyklerne på DBA.dk. Altså et fald på ca. 10% til denne sæson.

I december 2014 fik motorcykelgalleri.dk besøg af 0,63% af alle danske internetbrugere. Dette lyder også som et flot tal. Men også motorcykelgalleri.dk mærker vigende interesse bag computerskærmene. I december 2013 kom 0,68 af de danske computerbrugere forbi. Altså har motorcykelgalleri.dk også oplevet en solid tilbagegang til 2015 sæsonen. Hent eksakt en tilbagegang på ca. 8%.

På 123mc.dk og MagaCin.dk er det også en mindre lys fremtid der ses for enden af tunnelen. Trods en minimal fremgang til 0,75% af internetbrugerne til denne sæson, mod 0,74% af internetbrugerne til 2014 sæsonen. Altså en minimal fremgang på ca. 1%, er dette at betragte som et fald i interesse. Da MagaCin.dk og 123mc.dk er relativt nystartede internet-services og tidligere har oplevet fremgang på 10-20% årlig, betragtes ingen fremgang som værende vigende interesse. Også her på siderne er årets startinteresse dermed ikke tilfredsstillende.

Vi håber for branchen, medierne og importørene at denne vigende interesse kun er forbigående. De mange nye spændende MC modeller, fornuftige priser på motorcykler og udstyr, samt større og flottere forretningskoncepter, bør kunne tiltrække nye motorcyklister.

Kilde: Bladkompaniet, Danske Medier, Gemius og FDIM

0 personer snakker om “Fremtiden ser måske sort ud

  1. Tænk på hvad en normalisering af MC registrerings afgiften kunne gøre mht til jobs, butikkerne, forhandlerene, importørene, mc kulturen og vores hobby generelt…

  2. Importørerne er også selv lidt ude om det. da de lukker den ene forhandler efter den anden ( bla BMW ) og mange af dem ikke kan levere deres egen produkter (ekstraudstyr) indenfor en fornuftig lev tid ( bla Kawasaki )

    Så hvis importørerne tog sig lidt sammen, kunne de selv være med til at holde en smule liv i markedet 🙂

  3. Sørgelige tal at læse, og enig i de foregående kommentarer.
    Jeg har to sønner på henholdsvis 22 år og 19 år som er "født bag på en motorcykel", og som altid har drømt om at kommer til at kører motorcykel. De oplever de nye kørekortsregler samt forsikringsproblemer som en nærmest umulig forhindring. De skal nok komme ud at køre…..det sørger jeg for…..men for mange andre unge giver det jo ingen mening i, at læse om de "søde sager" når de ikke har umiddelbar mulighed for at "smage" også. Og hvem f….. tror at en knægt på 18-20 år, med en højde på +190 cm/87 Kg vil age rundt på en 125 ccm MC med 13 HK…….så hellere en Corolla eller Golf II med bulderpotte og musikanlæg…..

  4. Hvis vi kunne få indført at 16 årige og dem med bilkørekort måtte køre på 125 cc ligesom i vores nabolande så skulle der nok ske en kraftigt stigenede interesse.

  5. Det med besøg til motorcykler på dba er faldet med ca 10% – ? 😀 det er ikke ca 10% når det er præcist 5.

    0.52 vs 0.57 – der skal vist nye batterier i den lommeregner Tommy! 😀

  6. JeppeBM. Du taler fald på 5% point. Men tal fra 0,57% af alle internetbrugere til 0,52% af alle internetbrugere er et reelt fald på eksakt 9,615%. Så joo, lommeregneren virker skam.

  7. Det er lidt lige som ham spaden ovre i USA som sørgede for at alle biler pludselig skulle svine meget mindre, dvs Ford Mustang med 4 cylindre, det bragte sikkert USA i knibe på lang sigt, men det kunne man selvfølgelig ikke vide, det var i 1974 tror jeg, Ralph Nader hed han, han var nok den mest upopulære mand der ovre dengang.
    Det samme sker nu her, nogen der ikke har fornøden praktisk viden om kørsel på mc, har fået lov til at lave en lov der er helt hen i vejret.
    Dertil vil jeg sige at mc på 125 ccm intet har at gøre på motorvejen, det er for farligt for alle parter, men mest for dem selv.
    Skal man virkelig blive politiker for at blive hørt og få noget igennem?

  8. Problemet består af 2 ting. Motorcyklisme er oprindeligt en "arbejder" kultur, hvor man tog fri i week-ends for at hygge sig med gutterne. I dag har mange et alsidigt privatliv og aldrig har vi været så stressede som nu for at klare det hele MED konen og børnene og med at klare termins afdragene. Sidst, men ikke mindst – må vi jo sige at priserne på de lidt større maskiner som danskerne foretrækker er ved at nå groteske højder i forhold til en automobil. En lidt frisk sportsmaskine koster i dag det HVIDE ud af øjnene for en almindelig dansker på en gennemsnits løn. For de samme penge kan du købe dig en LUKSUS bil og blive transporteret MED HELE FAMILIEN til alle aktiviteterne. En lille 300 cm3 koster i dag ca. kr. 50.000,- .. for det samme beløb har du næsten betalt en "hel" minibil. Statsafgifterne koster .. javist, men forholdsprisen mellem biler og mc viser at importørerne tjener for meget på motorcykler. Konkurrencen er ikke hård nok.

  9. Når antallet af forhandlere er faldet til et passende niveau, så kan ALLE importør aftalerne blive OPSAGT ! Der er ingen grund til at have et kraftigt fordyrende mellemled som importører, hvis der kun er få forhandlere i landet. Disse få forhandlere kan serviceres fra en europæisk hovedimportør i EU. Importørernes dage er talte, medmindre de ændrer politik og bliver et mellemled der TILFØRER værdi for forbrugerne. Dvs. at der tilbydes MERE for mindre … Lige nu er:

    Importørerne er et levn fra de små nationalstater og primært et væsentligt fordyrende mellemled. Dette gælder ISÆR fordi antallet af mc'er der sælges er for lille, og prisen på disse for høj !

    Lad det indre marked og den frie konkurrence bestemme, SÅ .. skal priserne på vore mc'er nok falde, og dermed blive konkurrence dygtige.

    mvh

  10. Andet sted på denne side kan vi læse, at salget af motorcykler er på vej frem! Det tyder ikke på mindre interesse. Måske vil folk hellere købe nye motorcykler? Hvilket så er grunden til mindre interesse for dba og 123mc, som jo er brugtmarkeder. Når det handler om mctc, så er min oplevelse, at det mere og mere ligner en gammelmands klub, som ikke er med på de nye trends med ex. caferacers, og personlige historier omkring mennesker der kører mc, det handler om tests af nye modeller, og ikke om hvorfor man kører mc. Jeg abonnerer på mctc, men ved ikke rigtig hvorfor, til gengæld læser jeg gerne adventure bike rider og practical sportsbike. Motorrad gider jeg ikke læse, da det også er tests af dit og dat, og eksorbitant dyre motorcykler. Fair nok, jeg kan jo bare læse mine engelske blade Min pointe er, at faldet i kliks på mc internetsider måske skyldes, at internettet er meget åbent for nye trente, og ikke kender til grænser, og derfor kan understøtte strømninger, som de gammeldags medier ikke fanger.
    Særlig mctc burde kunne fange de nye trends, da de vel ikke er så afhængige af salgstal som rent kommercielle magasiner.
    Endelig ville en sammenlægning af mctc og dmc give mulighed for artikler, der kan vække den stumme motorcykelverden, så vi fåk indflydelse på motorcykel politik. Hvis vi ikke står sammen og har et talerør, så har vi ikke indflydelse. Det er et grundvilkår i et demokrati!

Skriv et svar