Fræk asfaltorienteret R 1300 GS - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fræk asfaltorienteret R 1300 GS

Schweiziske VTR Costums sender adventure BMW i retning af racerbanen
Nicolaus Johansen
16/03-2024 kl. 09:02

Vi ved det jo godt – BMW’s store GS’ere kan det hele, men lukker du øjnene og siger BMW R 1300 GS højt for dig selv, tænker du sandsynligvis på eventyr til fjerne egne, omend fjerne egne kan godt være en lokal iskiosk.

Det schweiziske customfirma VTR Motorrad vil gerne vende op og ned på den tankemæssige automatreaktion, og vejen dertil en motard-inspireret ombygning af seneste aftapning af BMW’s store adventurebamse døbt R 1301.

Den frække ombygning får undertegnede til at tænke tilbage til 80’ernes drengeår, hvor tyske bilblade, efterladt i mine forældres sommerhus af gæster sydfra, ofte indeholdt schweiziske ombygninger af datidens hotteste firehjulede drengedrømme.

Ikke fordi formsproget er det samme, men det vilde udtryk der står i kontrast til alpelandets ellers så konservative image, viser sig tydeligt.

Den ser hurtig ud trods stilstand

Det fede udtryk er uden tvivl, inspireret af motard-verdenen, uden at VTR-bimmeren kan forveksles med en fuldblods en af slagsen, som eksempelvis Ducati’s nyeste skud på stammen, Hypermotard 698.

R 1301 er ej heller en ren af asfaltmaskine; 19-tommer fælgen fortil afslører dens adventure udgangspunkt, vindskærmen er også bevaret, mens blinklys og spejle er røget sig en tur, og forskærmen er blevet trimmet til et mere sporty udseende.
Bagenden er specialbygget med et slankt design, der matcher den sporty karakter.

Fælgene er smedet aluminium, og er skoet med nogle godt klistrede Metzeler M9 RR-dæk, der understreger, at denne specialbyggede bandit ikke bare skal se godt ud.
For de sportslige poter fra Metzeler er altid klar på leg.

Et Akrapovic udstødningssystem sørger for den helt rigtige lydkulisse, mens det hele afsluttes med et lækkert sæde, udfærdiget af den schweiziske saddelmager Yves Knobel.
Og samme fede stof som beklæder sædet, kravler også op ad tanken, så den dyre maskine ikke bliver ridset af din lynlås.

Særlige custommaskiner er sjældent billige, og R 1301 er ingen undtagelse. For prisen for forvandlingen løb angiveligt op i 15.000 schweizerfranc, hvilket svarer til cirka 116.000 danske kroner, som skal lægges oven i den i forvejen heftige pris for selve maskinen.

R 1301 ser dejlig aggressiv ud.

R 1301 må være drømmemaskinen for den som mener, at standard BMW’en er lidt for anonym (vi glemmer den nye forlygte et øjeblik) og som har pengepungen i orden.
Den vil uden tvivl få opmærksomhed på sognevejene, foran iskiosken eller på banen. Og skifter du dækkene, kan den velsagtens stadig tackle et lettere offroad-eventyr.

Er du vild med R 1301, skulle du unde dig selv en tur forbi VTR-Customs Instagramside. For her viser det schweiziske firma hvad de ellers kan præstere når det gælder ombygninger af BMW’er.
Personligt får deres Paris – Dakar ombygning af BMW R NineT Scrambler det til at kilde alle de rigtige steder hos undertegnede.

Hvad så BMW?
Selvom R 1301 fra VTR Customs må siges at være en kuriositet, er det måske ikke en så tosset ide med en temmelig asfaltorienteret udgave af den store adventure BMW.

Hvis drømmene får frit spil, kunne det være fantastisk fedt, hvis BMW viste to udgaver frem af en genoplivet HP2 Enduro, som vi hørte rygter om, da vi var på kursus i det sydtyske i sommer.
(Den legendariske HP2’er blev fremstillet i blot 3.000 eksemplarer fra 2005 – 2008)

Én til fornøjeligheder på løst underlag med HP2 Enduro navnet, og én til asfaltfræs i højeste potens som kunne få navnet HP2 Supermoto.
Meget passende kunne de jo vises frem til EICMA 2024, som BMW netop har bekendtgjort de vender tilbage til, selvom de kappede båndende hertil tilbage i 2021.

It is with great pleasure that I announce the presence of BMW Motorrad at EICMA. I can’t wait to experience this great show firsthand and share the immense passion that drives us with our entire community, two-wheel enthusiasts, and fans of our brand

 Markus Flasch

Chefen for BMW Motorrad lover at tyskerne vil dele deres passion for motorcykler med vi andre, på den italienske messe som løber af stablen den 5. til 10. november. Og herfra skal der lyder en kæmpe opfordring til at vise passionen ved at lade sig inspirere de friske fyre hos VTR Customs og kreere en vaskeægte BMW supermotard

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start