Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Forstå din motorcykel: Kobling

Smart video gennemgår princippet i en motorcykelkobling

Mikkel Skotte Sølvkjær
12/05-2020 kl. 05:00

Uanset om du har undret dig over, hvordan teknikken i din motorcykel fungerer, eller du har helt styr på de fysiske principper, der udspiller sig i hjertet af din øjesten, så er det værd at få syn for sagn en gang i mellem.
En gruppe kaldet TeknoMechanics med speciale i lærerige og oplysende 3D-animationer, har lavet en engagerende og grundig forklaring af grundprincipperne bag en motorcykels kobling.

Problemet med at lære noget om fysiske principper, enten i et klasseværelse, gennem en samtale med mekanikeren eller ved almindelige skrevne forklaringer er, at det aldrig rigtigt rodfæster sig i hukommelsen på samme effektive måde som, hvis man har haft hænderne i skidtet.
Og hvorfor er det så vigtigt at forstå sin motorcykels komponenter – jo, evner man at visualisere mekanikken for sig, øges hele forståelsen for cyklens opførsel, og derfor giver det bedre mening når maskinen skal kontrolleres, eller hvis der opstår et mekanisk problem, der skal fikses.

Koblingen er en essentiel del af den basale teknik, og med lidt grundlæggende viden, er muligt at forstå relationen mellem koblingsgreb, motor, gearkasse og til sidst baghjul.
Fortællinger om koblingsfjedre samt friktions- og stålplader kan let ende i en smule forvirring, og derfor er det lækkert at få muligheden for at se alle tingene i aktion.
I klippet nedenunder bliver hele processen gennemgået, lige fra grebet til gearkassen. 

Koblingen består af flere forskellige dele, herunder en trykplade der presser hele samlingen af friktionsplader og stålplader sammen ved hjælp af trykket fra koblingsfjedrene.

Det fantastiske i ovenstående video er, at se hvordan alle delene interagerer i en skøn forening. Den tydelige opdeling og farvelægning af alle de bevægelige dele giver et helt unikt overblik, og pludselig virker de fysiske principper i koblingen ikke længere så mystiske.

Artiklen fortsætter under billedet

Hjertet i koblingen består af stål- og friktionsplader

Vi håber at videoen giver et godt og forståeligt indblik i teknikken, og kan fjerne de værste voodoo-myter om mekanisk magi i motoren.

Noget af det man kan tage med sig er opmærksomhed på koblingens funktion – altså sammenhængen mellem motorkraft og baghjul. Hvis friktionen mellem stål- og friktionsplader bliver for dårlig, kan det ende i at koblingen ”glider”, hvor kraft går tabt mellem pladerne, hvilket vil opleves ved at omdrejningerne stiger uden megen fremdrift i motorcyklen – og så er det altså tid til en renovering.

 

Skriv et svar