Fagre nye motorcykel-danmark anno fremtiden 2015
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fagre nye motorcykel-danmark

Danske motorcyklister får sydlandske tilstande
Webmaster
12/01-2015 kl. 21:00

Efter finanskrise, webbutikkernes indtog og mere normale tilstande for motorcykelsalget, er de danske motorcykelforretninger igen ved at finde fodfæste. Danmark kommer til at følge landene omkring os.

I de store lande i Europa ser vi bevægelsen mod specialisering. Motorcykelsalget samles i gigantiske butikker. Udstyrssalget samles hos store udstyrsleverandører, der leverer til hele verden via webshops og små baggårdsmekanikere klarer de daglige ting som dæk og kædeskift.

Salg af motorcykler, salg af udstyr i butik samt webshops, og de små vedligeholdsopgaver deles altså op i Europa. Egentlig naturligt, da en virksomhed altid klarer konkurrencen bedst, hvis kernekompetencen forfølges.

Vi har i Danmark gennem de seneste år set tendensen mod specialiseringen. Også forbrugerne søger specialisterne, hvilket kun gør specialiseringen mere udtalt, da de forretningsdrivende naturligt følger efterspørgslen. De store motorcykelforhandlere sælger flere og flere motorcykler, mens de mindste mister salget. Dækskift klarer flere og flere forbrugere på småværksteder eller i regulære dækcentre. Og udstyret køber mange efterhånden gennem internethandel.

Der bliver altså også brug for alle forhandlerne i fremtidens Danmark, hvis forhandlerne formår at forfølge deres kernekompetence.

Desværre har vi gennem de seneste år set mange konkurser blandt de danske motorcykelforhandlere, der ikke har formået at følge tiden, og man må frygte flere følger. Men der er mindst lige så mange solstrålehistorier.

Blandt solstrålehistorierne er de mange store motorcykel-forhandlere der har udvidet arealet, ansat flere medarbejdere, og alligevel præsentere flotte tal på bundlinjen. Gode eksempler på succes med ekspandering er f.eks:

Bikeshoppen der p.t. bygger til så deres i forvejen store størrelse, fordobles i areal.

BIKX der de seneste år har udvidet arealet med ekstra værksted og lager.

Carstens MC i Varde der har indraget flere lokaler og m2 for at have plads til de mange produkter.

Jensen Motorcykler der nu har fået en størrelse der får et bolighus til at blegne.

Rydbergs MC der konstant ansætter flere medarbejdere for at betjene kunderne.

Stevens MC der byggede helt nyt setup seneste vinter for at betjene kunderne bedst.

Vagn Jensen Motorcykler der nu har lokaler i en nedlagt landejendom så pladsen er gigantisk.

Xpedit der konstant udvider og ifølge deres hjemmeside nu søger yderligere 4 medarbejdere.

Og sikkert mange flere.

Om få år er der sandsynligvis kun 15-20 store forhandlere der sælger motorcykler i Danmark. Måske endda færre. En stor mængde microværksteder, hvor vi motorcyklister kan få monteret et nyt kædetræk, nye dæk eller få nyt oliefilter. Hvor mange udstyrsbutikker fremtiden bringer i Danmark er mere uvist. Mængden af fremtidige udstyrsbutikker afhænger helt af om prisniveauet kan følge prisniveauet i de udenlandske webbutikker.

Vi på MagaCin frygter ikke denne nye fremtid i motorcykel-danmark. Vi er ikke i tvivl om det danske forhandler-netværk nok skal tilpasse sig fremtiden bedst mulig.

Frygter du dette femtidens motorcykel-danmark?

Del med en ven

0 personer snakker om “Fagre nye motorcykel-danmark

  1. Jeg ser ihvertfald et stort problem den dag hvor der kun er en enkelt forhandler til det mærke jeg foretrækker på et givent tidspunk – og den enkelte forhandler har forsøgt at tage røven på een. Hvad gør man så? Jeg synes det er en skam det trækker i den retning, for jeg kan ikke se hvordan det kan komme os forbrugere tilgode?

  2. Med så kort en sæson branchen har, er det nok nødvendigt, for at de tilbageværende forhandlere kan overleve. så analysen/artiklen her på siden er helt rigtigt. Total salget i Danmark set med fabrikkens øjne
    alt for lidt, heldigt vi overhovedet får cykler til Danmark 🙂

  3. Ole Ø : Jeg må give dig total ret . Hvis du har et garanti/reklamation problem med en BMW som forhandleren afviser kan du efter at Expedit afviser stå med et seriøs problem da Expedit bliver ene forhandler Kan ikke se at disse mastodont mc center bliver et forbruger gode

Skriv et svar

Giver børn en ny start