Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fælt fed Guzzi

Moto Guzzi MGR 1200 – Custom build Cafe racer

Klaes Asaa
13/12-2016 kl. 11:24

Moto Guzzi ses ikke så ofte, men når Guzzi er der, giver det opmærksomhed. Moto Guzzi har siden 60’erne været kendt for sin luftkølede V motor. Et særpræget motordesign med cylindre der stikker ud i begge sider. Enkelte top custom byggere har Moto Guzzi som et foretrukket fundament, Stefano fra Radical Guzzi er en af dem. Når Stefano har kredset om Guzzi’en, får den navnet: Radical Guzzi MGR 1200. Cyklen er en unik motorcykel, og potentialet i Guzzi’en er fremhævet. 

Radical Guzzi MGR 1200 er resultatet af et samarbejde mellem Stefano og fabrikken (designer Kai Riemann), og et ønske om at skabe en motorcykel med sjæl der fortæller historien om Italiens skønheder i motorcykelverdenen. Tekniske løsninger med moderne komponenter såsom en ”Bellagio” ramme og en V-Twin motor fra en ”Stelvio”. Kombination af løsninger der byder på fuldt professionel affjedring fra Öhlins med ultimativ ydeevne og justeringsmuligheder. Så uanset om du foretrækker kørsel i byen eller med knæet i asfalten på en racerbane, så kan Guzzi’en være med. 

Stefano ønskede at peppe motoren lidt op, og gik i gang med at kigge på mulighederne. En Stelvio motor er V-Twin, 4 ventiler, 1151 ccm. Hertil er der tilført Weber-Marelli elektronisk indsprøjtning og 50mm gasspjæld. For at få lidt mere luft igennem maskineriet, er der lavet et aluminiums luftindtag kombineret med en veldimensioneret specialbygget rustfri udstødning. Nu yder hesten 104hk og 83Nm. Guzzi ’er er kendt for at trække som et godstog, MGR er nok godt med her. 

Klassisk styling og fastholdelse af Guzzi arven, er basis for arbejdet på en tank og en bagende. Helt nydesignede linjer i tanken, sædet placeret så piloten kan få knæene ind bagved de to karakteristiske cylindre, hvilket uden tvivl i kombination med de sportslige kørestilling, forbedrer aerodynamikken. 

Jo mere tid jeg kigger på billederne af MGR, finder jeg hele tiden nye fede detaljer. Om MGR kommer på de danske landeveje kan være svært at svare på. Det kræver formentlig en god pengepung, uden at jeg vil spå om prisen. Fed er den, og sjæl det er der nok af.

Skriv et svar