Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EU forslag om kastration af motorcykler

100hk begrænsning

CO
06/03-2010 kl. 10:35

Europæiske motorcyklister risikerer fremover at få deres motorcykler kastreret via et EU forslag, som omhandler en effektbegrænsning på 100hk.

Den europæiske kommission som behandler forslaget, forventes at foreslå indførelse af fælles regler, så vi alle kommer på linie med eksempelvis Frankrig der allerede har indført en 100hk begrænsning.

Forslaget er på EU agendaen som en del af en pakke, der også omfatter bestemmelse om ABS på alle motorcykler.

Et udkast til forslaget som blev publiceret sidste år, siger om uoverensstemmelsen blandt de forskellige lande:

”Dette skaber en situation hvor motorcykler med mere end 100hk som er typegodkendt i ét land, bliver afvist i et andet. Denne situation er ikke forenelig med ånden bag det indre marked.”

Et EU citat i forbindelse med sagen, leverer dog et argument for ikke at reducere motorydelsen. ”På den anden side, fastslår dedikerede studier at forbindelsen mellem reducering af motoreffekten og forbedret sikkerhed ikke er bevist. Baseret på dette, har kommissionen intentioner om at foreslå harmonisering af EU lovgivningen på området”.

Undertegnede er enig i at EU lovgivningen bør harmoniseres, og naturligvis således at de stakkels franskmænd også får lov til at nyde motorernes fulde effekt.

0 personer snakker om “EU forslag om kastration af motorcykler

  1. Har de politiker ikke noget vigtigere at tage sig til, er så træt af at de skal blande sig i de mindste ting, hvorfor ikke have tillid til at vi godt kan finde ud af det selv. For mig ser det ud til at kontrol og regulering af borgerne er det eneste de kan finde på!!!!

  2. Jeg syne de skulle begrænse alle motorcykler til 70 heste xD 100 er alligevel for mange, det er derfor det ikke har nogen effekt i Frankrig…

  3. Jeg synes de skulle overveje at begrænse antallet af burokrater i stedet for antallet af hestekræfter. Hvad med biler med mere end 67 hk? De er da også fuldstændig overflødige. De må jo ikke køre mere end 130 km/t alligevel. Nej, de skulle bruge tiden på noget fornuftigt.

  4. Som så meget andet EU-vrøvl er det lidt svært at få øje på vigtigheden af at begrænse til netop lige 100HK?

    50HK kan da være lige så farligt, hvis det er det der er begrundelsen.

  5. Tjaaaa … hvad kan man vente fra nogen der vil bestemme hvor krumme bananer skal være?

    Grækenland er ved at gå bankerot – portugal er lige i hælene på dem. ØVro'en sejler fordi ingen opfylder de regler de selv satte for nogle år siden. Alligevel vil man stadig stemme om ØVroe'n herhjemme???

    … men, de tager sig lige tid til at kaste sig over hvor mange HK motorcykler skal have! Hvorfor ikke 50 HK … eller 67 HK? Hvad med biler med mere end 100HK? Påhængsmotorer til lystbåde? Plæneklippere? … de havde før i tiden 3,5HK, nu har de 5HK eller mere! Det er da skruen uden ende!!! ;o)

  6. Er der nogen der kan huske den undersøgelse der kom i efteråret omkring ulykker på mc. såvidt jeg husker, var en af de væsentligeste årsager bilisters uopmærksomhed. jeg kan selvfølgelig huske forkert. Så hvorfor ikke forbyde biler, når de nu er igang. så ville vi få færre ulykker og en ordentlig begræsning i CO2 udledningen, det er sku da Win Win.

Skriv et svar