Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Et sødt begynder-eventyr

Nu også adventure i den lille klasse

Tommy Rønn
27/02-2014 kl. 11:30

BMW startede adventure-konceptet for alvor for mange år siden med deres BMW R80GS. Siden er der løbet meget vand gennem åen, og adventure-maskinerne er blevet en af tidens mest spændende og populære motorcykel-typer.

Desværre for forbrugerne har adventure-maskinerne altid været udstyret med relativt store motorer. Mange benytter 1.200 ccm, og de mindste er udstyret med motorer omkring 650 ccm. Altså ret store og tunge motorcykler, de mindste og mest nervøse ikke er trygge ved.

Dette laver Zongshen nu om på. Deres RX3 benytter en 250 ccm motor, en dejlig lav sædehøjde og en vægt så lav så alle kan magte den.

Mange tror fejlagtigt det er en motors styrke der diskvalificerer en motorcykel som nybegyndermaskine. Det er højde, vægt og håndterbarhed er har betydning for en nybegynder. Om maskinen har 25 hk eller 250 hk er af mindre betydning, da mængden af hk der slippes løs selv styres af føreren. Netop derfor er Zongshen RX3 en perfekt begynder adventure-maskine. Den er nemlig meget lettere, lavere og smallere end andre adventure-maskiner.

Med sædehøjde på sølle 79,5 cm kan flertallet nå jorden med flad fod, og en vægt på kun 175 kg kan alle magte.

Zongshen RX3 sælges allerede nu i Europa. I den tidligere østblok hedder den Minsk TRX300i og i England hedder den Honley RX3. I begge lande roses den lille adventure-maskine. Derfor håber vi naturligvis også Zongshen RX3 finder vej til Danmark.

En pris i Danmark anslås til ca. 50.000 kr., fuldt udstyret med tasker, og med afgift. Dermed absolut en værdig konkurrent i 250 ccm klassen.

0 personer snakker om “Et sødt begynder-eventyr

  1. Fedt fedt! Endelig en adventure-maskine som måske vil blive brugt til det formål den er bygget. For helt ærligt, hvor mange gider bruge i omegnen af 300.000 kr på en R1200GS for at tumle rundt på en hullet grusvej i skoven? Ja, Bimmeren er god på asfalteret vej, men hvis det er det man er ude efter er man sgu da bedre stillet med at købe en K1300GT

  2. Endelig en maskine fra Kina, der ikke er en tarvelig kopi af en Honda softchopper fra 1980erne. Ser spændende ud, og rammer måske et nyt kundesegment.

  3. Den ser sgu da meget rap ud!!
    Motoren skulle nok lige ha været en tand større, så den havde magtet en 15-20 km/t højere tophastighed, hvilket havde gjort motorvejskørsel muligt. Men som vinterged eller billig indgang til Mc verdenen, er den da et skridt i den rigtige retning.

    http://youtu.be/FFmxZj02nok

  4. En motorcykelforhandler i Yorkshire importerer Zongshen til Storbritannien og klistrer deres egne Honley mærker på. Listeprisen på gaden er 3.699 pund; på engelsk eBay går de for 3.500 pund. SKAT's online regnemaskine returnerer en registreringsafgift, som giver en dansk pris på omkring et halvt hundrede tusinde kroner, hvis man selv importerer dem.

    OK, motoren er kun en trediedel af en BMW F700/800 GS, både målt på kubik og hestekræfter, men det er prisen så sandelig også.

    Det er på tide at begynde at tage kineserne seriøst. Zongshen fremstiller 1 million motorcykler om året, eller næsten ti gange så mange som BMW, ligesom fabrikken samarbejder med italienske Piaggio og amerikanske Harley-Davidson. Øget kontrol sikrer bedre kvalitet – og det bliver støt bedre. KTM's baby Dukes fremstilles allerede i Indien, og de nye Harley-Davidson Street-modeller følger efter. Forvent mere fra den kant.

    I Hviderusland forhandles Zongshen's adventure bikes af den gamle Sovjet-fabrik Minsk, eller som den kalder sig i dag: M1NSK. Tre Minsk-kørere gennemførte en 10.000 km enduro-tur fra Brest (ved den polske grænse) til Dushanbe (Tadjikistans hovedstad) og tilbage.

    Den østlige baby-GS'er er the new kid on the block. Til en pris på ca. 50.000 skal den nok finde et marked i Danmark, også, så flere kan udleve Charley & Ewan-drømmen. Den har i hvert fald designet med sig; i forbifarten kan den snildt forveksles med en BMW.

  5. Er der nogle af de meget meget kloge Herre der køre på gs ELLER er det bare hobby klogskab Ejer selv vandkølet gs samt 2013 Dl 650 v stroen Personlig gad jeg ikke køre til de skønne alper på en 250 ccm

  6. Mr jen jen det er ikke et motorvejs lokomotiv der her er tale om her men en adventure maskine.
    Du kan ligeså godt købe en goldwing til dit behov på motorvejen sydpå.
    Det er det sjove ved en gs det er en adventure mc som kan køre grus og lettere offroad, men det er de færreste som kan få sig til at gøre det, og køber den kun fordi de kan lide designet.
    Den her mc er til at udforske de helt små veje, grusveje stier osv hvor hastigheden ikke er voldsom høj og hvor motorcykelen måske skal løftes over en træstamme en gang imellem.
    Den er så ikke så god til at være en homo show off "offroader" til cafe besøget 😉
    Jeg har ikke haft en gs men prøvet den og dl1000 flere gange 😉
    Har haft ts185 wr200 xt350 xt550 xt600 wr250 ktm 640 og 950 samt en africaner. plus diverse gade mc.

  7. @Mr jen jen: Nu har dit sure opstød ingen adresse, men jeg kan fortælle, at jeg selv kørte 1200 GS, verdens bedste motorcykel, i tre år, på Balkan, op og ned gennem Europa og, sidste sommer, Nordkapp. Nu er kværnen skiftet ud med en Harley-Davidson.

    Når jeg skriver op og ned gennem Europa, er det en sandhed med modifikationer, for jeg foretrak biltoget frem for tusind kilometer tysk motorvej, så på det punkt er vi enige. Men i bjergene vil man have det lige så sjovt på en let 250 cc som på en stor GS'er, for man kører kun gennem et hårnålesving med 200 km/t én gang.

    P.S. De rigtig seje – dem, som kører gennem Sibirien – kører slet ikke GS, for de er alt, alt for tunge. I stedet foretrækker de fx Honda eller KTM 450 offroadere. Du husker vel, hvordan Ewan græd og ville tilbage på asfalt i Rusland, da hans store, tunge GS'er sank ned i Mongoliets mudder? Men han formåede at skabe mode for GS-segmentet.

  8. Adventure maskiner handler ikke om topfart, mange HK eller ræse hurtigt ad autobahn ned til Alperne. Og slet ikke om at køre til Hamborg og sætte havelågen på Autozug. Adventure er at udforske nye steder, hvor du ikke har været før, på de mindre veje, på landet, gennem byerne, i terræn osv. Det gøres bedst på en maskine med god komfort, bagageplads – en lang, solid affjedring. Men det vigtige er din holdning eller rejsefilosofi, når du kører. Folk har kørt jorden rundt på en Yamaha R1 eller en scooter. Bare kig lidt på det der internet.

    Det er ikke HVAD du kører på, men HVORDAN du kører!

    Personligt kunne jeg godt se mig selv på en langtur på en 25 HK maskine. Det tvinger dig ned i hastighed, og du kan få kigget lidt mere på attraktionerne og de lande, som du kommer igennem. Du behøver ikke være ræd for at tabe den på en grusvej, eller du mister 300.000,- fordi din dyre GSer bliver stjålet eller udsat for hærværk. Man kan godt nok komme ud og kigge meget på verden for 200.000 til 250.000kr.
    God sæson til alle.

    Mvh. Brian, ejer af en godt brugt 650 V-strom. (måske et godt alternativ for dem, der "kun" har 50.000 kr. at rutte med?)

  9. Den står opgivet til 155 kg tørvægt på nogle hjemmesider og 175 på andre.
    Så måske er den lidt lettere end angivet i den her artikel. ?
    Det er mere reglen end undtagelsen at man ikke kan stole på vægt angivelser af motorcykler.
    Den har iøvrigt kun 18" forhjul.

    Som Brian skriver så kan man jo også overveje en brugt dl 650 den kan købes til samme pris ca 50000 kr i pæn stand, den er dog mere allroad en adventure.

    Det er blevet så moderne med såkaldte allroad modeller som har 2 cm mere affjedring og lidt mere oprejst kørestilling til en fornuftig pris.
    Det kunne være dejligt hvis der var nogle producenter der ville komme med en model der er lidt mere offroad/adventure egnet til ca samme pris.

    Den billigste adventure mc man kan købe ny i dag koster så vidt jeg ved 115000 kr (660 tenere).

Skriv et svar