Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Er en ny motorcykeltype født?

Sports-eventyrer eller racer-offroader kunne være navnet

Tommy Rønn
13/05-2015 kl. 18:00

Det hele startede for alvor med Ducati og deres Multistrada. En sportslig motor, lagt i et sportsligt stel, og 17 tommer sportshjul. Men med lang fjedervandring, højt og bredt styr, godt bagsæde og forberedt for tasker.

Pludselig så vi en producent der uhæmmet kombinerede det voldsomme og stærke sportslige, med det afslappede og brede eventyr. Nu behøvede man altså ikke have 19 eller 21” knopdæk, eller død motor når man skulle på eventyr.

Mange andre producenter har efterfølgende fulgt denne opskrift. Tænk bare på modeller som f.eks Honda VFR 800X, Kawasaki Versys, Triumph Tiger, den nye Yamaha Tracer og den kommende BMW S1000XR.

Netop den nye Yamaha Tracer står p.t. i vores testflåde på kontoret, og mens denne tekst skrives, er vi på vej i flyveren mod Barcelona i Spanien, hvor BMW S1000XR præsenteres for verdenspressen. Vi skal altså køre den vildeste af de vilde sports-eventyrer. Ja nu har vi officielt døbt den nye motorcykel-type.

Med motor fra den ultimative BMW S1000RR, bliver det næppe saft og kraft der vil blive savnet i den nye BMW S1000XR. Nuvel, de 199 barske tyske raceheste, er droslet til 160 solide tyske bryggerheste. BMW har altså ment at 199 hk ville være i overkanten til den type motorcykel, og har derfor ændret kræfterne mod lidt færre heste, og lidt mere bundtræk. Uanset ændringer, så er 160 hk noget af en mundfuld på en høj MC med oprejst siddestilling.

Producenterne ved godt de nye sports-eventyrer har meget motor til deres geometri. Derfor er de næsten alle udstyret med effektiv traction-control. Uden TC vil det ikke være muligt at accelerere frisk på denne type motorcykel, uden hele projektet ender i en tur på rygskjoldet.

Også et godt ABS system er en del af pakken på denne nye type motorcykel. Også dette er vigtig, da så høj en motorcykel, da tidens gode bremsere vil betyde en tur på næsen i en katastrofe situation uden godt ABS. Moderne elektronik er altså med til at gøre denne nye maskintype mulig.

Set med de fornuftige briller er denne nye maskintype optimal til rigtig mange motorcyklister. Flertallet kører kun asfalt, de vil gerne sportslige køreegenskaber men sidder helst oprejst og de vil gerne en stærk motor. Netop en sådan multikunstner er denne nye type motorcykel. Faktisk vil mange endda kunne køre hurtigere på en racerbane på denne nye type MC, end hvis de udstyres med en af de vanskelige superbikes, der kun er marginalt hurtigere i en særdeles kyndigs hænder.

Nu glæder vi os til de næste par dage i selskab med BMW S1000XR, da den på papiret er uhyre lovende. Vi glæder og også til den næste uge i selskab med Yamaha MT09 Tracer, da denne er en slags øko sports-eventyrer.

Sådan beskriver BMW selv deres nye S1000XR som vi kører når dette læses:

Her er den perfekte BMW motorcykel for alle, der ønsker sportsmotorcyklens voldsomme power og dynamiske præstationer men også kørekomforten fra en stor adventuremaskine. Den nye S 1000 XR kombinerer det bedste fra de to verdener og skaber således noget helt nyt, nemlig BMW Motorrads første adventuresport motorcykel – en sportsbetonet kvalitetsmotorcykel til inspireret kørsel hvor som helst og ved alle hastigheder.


Varm fusion ses i designet


S 1000 XR er ekstraordinær – og sådan ser den ud. Som en hybrid mellem supersports- og adventuremaskine parrer den S 1000 R’s massive kræfter med GS’s oprette kørestilling og gode overblik. Lige meget hvor du kører, vil hovederne vendes efter dig…


Det bedste fra to verdener: Teknologien


XR trækker på hele BMW’s brede teknologiske spekter: Motoren fra sportsmaskinen S 1000 R, der i XR-trim leverer 160 hk ved 11.000 o/m og et moment på 112 Nm ved 9250 o/m, er parret med siddekomfort i GS-klassen, så du vil føle dig hjemme på enhver vej.


Absolut enestående: Fittings og tilbehør


Som adventuresport maskine er S 1000 XR uhyre alsidig af natur. Desuden tilpasses den, som alle andre BMW’er, let til kørerens individuelle præferencer med ekstraudstyr. HP Shift Assistant Pro minimerer brugen af kobling, hvilket gør gearskift hurtigere og nemmere- både når du gearer op og ned. Dynamic ESA (elektronisk styret affjedring) sikrer optimal affjedring under alle forhold. Ønsker du at underbygge sportsligheden mest muligt på din XR kan desuden (for første gang) vælge de to Pro Ridning-kørselsfunktioner til med to meget dynamiske setup plus ABS Pro for også at få maksimal sikkerhed under indbremsning med nedlægning.


S 1000 XR-koncept er således helt ekseptionelt med sit perfekte miks af to så vidt forskellige motorcykeltyper. Resultatet – den velfungerende, skarpe eventyratlet af en motorcykel.

Om de fine lovord fra BMW holder vil vi snart vide. Straks denne prøvetur og præsentation er afsluttet, vil vi beskrive oplevelsen her på siden.

Skriv et svar