Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En trehjulet Kawasaki?

Billeder fra patentansøgning viser, at KHI tumler med ideen om en trehjuler

CO
28/12-2019 kl. 06:00

En trehjulet motorcykel fra Kawasaki??… kunne man fristes til at udbryde med undren, men omvendt er der vel egentlig ikke noget underligt i, at Kawasaki Heavy Industries følger en af tidens strømninger.

Trehjulere ikke længere noget særsyn

For især trehjulede scootere er ikke længere noget specielt særsyn – specielt i Sydeuropa – og allerede i Maj måned i år, testede Mathias den trehjulede motorcykel Yamaha Niken under danske forhold, hvor han i artiklen Touring med et tredje hjul ikke blot beskrev hvordan svingæderen Yamaha Niken tiltrækker sig maksimal opmærksomhed, men også fik tid til at gå lidt mere i dybden vedrørende køreegenskaberne under en testkørsel på de danske veje.

Alle søger trehjulet patent

Den trehjulede Yamaha Niken er allerede en realitet, og den japanske producent med stemmegaflerne på tanken, har såmænd også blandt meget andet indsendt patentansøgning vedr. en trehjulet V-max.

I April måned i indeværende år kunne du læse her på MagaCin, at Honda – der i år har rundet en milepæl med 400 producerede enheder – også har ansøgt om patent på en trehjulet motorcykel, der i stil med Yamaha Niken konceptet er udstyret med to forhjul. Så det burde egentlig ikke komme som en overraskelse, at Kawasaki nu følger trop.

Alternativt setup hos Kawasaki

Billeder fra en nylig patentansøgning viser, at Kawasaki Heavy Industries' eksperimenter udi trehjulede motorcykler er en anelse komplekse. I stedet for to forgafler som på Yamaha Niken arbejder Kawasaki med et koncept, der involverer et genkendeligt styr, horisontalt liggende styrestænger, massive eksterne hjulnav og mono-shock affjedring.

Tegningen viser blandt andet forhjulenes Mono-shock affjedring 

Altså et anderledes setup end det vi ser på Yamaha Niken, hvor forhjulenes affjedring varetages af 2. stk forgafler. Konfigurationen skulle angiveligt efter Kawasaki's udsagn reducere køretøjets vægt.

Herunder beskrivelsen der følger patentansøgningen for det trehjulede køretøj:

A saddle type vehicles includes two front wheels, a left front wheel supporting member and a right front wheel supporting member which are turned around a left front wheel turning axis and a right front wheel turning axis respectively, an upper lean arm and a lower lean arm which are rotated around an axis perpendicular to a vehicle width direction, and a steering rod. The upper arm is connected to the left and right members via first and second connecting parts which are provided on the left front wheel turning axis. The lower arm is connected to the left and right members via third and fourth connecting parts which are provided on the right front wheel turning axis. The steering rod is arranged forward of the steering spindle. In a front view of the vehicle body, the steering rod is arranged between the upper and lower arms.

Mere sportslig end Yamaha Niken?

Som du kan se i billedgalleriet øverst, er førerpositionen umiddelbart mere sportslig end på Yamaha Niken, med lavt monteret styr og fodhvilerne trukket pænt tilbage… og den bagsvinger ser godt nok laaang ud.

Detaljerede oplysninger – som eksempelvis hvilken motor Kawasaki evt. kunne tænkes at stoppe i en mulig kommende trehjuler – er der endnu ingen af. Og vi tør slet ikke spå, om modellen nogensinde bliver en realitet.

Kunne man forestille sig at KHI overvejer politisk korrekt elektrisk fremdrift?

Lidt underligt – men også lidt spændende

Det bliver sgu lidt underligt at vænne sig til termer som bærearme, sporestænger og styrekugler – samt andre udtryk vi normalt forbinder med vedligeholdelse af bilparken – når der skal skrues i motorcyklen.

Men Jo, jo… Vist ser det da spændende ud. Vi følger naturligvis sagen helt til dørs, og holder dig selvfølgelig også opdateret straks der er nyt i sagen.

Skriv et svar