Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En snak med Lorenzo ved EICMA

MotoGP champ fortæller om Shark Race-R PO GP og aerodynamik

Peter Bysted
25/11-2018 kl. 07:00

Som du kunne se på MagaCin i går, besøgte vi hjelmproducenten Shark's stand på motorcykelmessen EICMA 2018. Vi fandt flere af 2019 nyhederne fra Shark interessante, og fik blandt andet lov til at se den tidligere MotoGP verdensmester Jorge Lorenzo's styrthjelm udstillet i en glasmontre. Cool at se styrthjelmen som var bragt uvasket ind direkte fra racerbane, og interessant at den se teknologiske udvikling fra motorsportens verden føre til styrthjelme vi andre kan købe.

Blandt 2019 nyhederne fandt vi den fede Shark Spartan Carbon du kunne læse om i går. Vi vidste egentlig godt at Jorge Lorenzo og Johann Zarco på et tidspunkt ville komme forbi Sharks stand for at give interviews, men var sgu ikke specielt godt forberedt på situationen der pludselig opstod.

Vi var i gang med at studere og prøve en Shark Spartan Carbon, da foretagendet blev afbrudt af den danske importør af Shark hjelme, som pludselig blev observeret småtrippende af utålmodighed ved siden af os.

Tilbudt en sludder med Lorenzo

Et udenbys medie var udeblevet fra interviews med Lorenzo og Zarco, og vi blev derfor tilbudt muligheden for at veksle et ord med en af verdensstjernerne. Værsgo!! Du får 2 minutter med en af racerkørerne og du må kun snakke om Shark styrthjelme.

Ingen forberedelse til at digte vise spørgsmål, så vi røg direkte i ilden, og beklager hvis vi klemte en skadet hånd for hårdt eller stillede et forkert spørgsmål. Men mest af alt beklager vi den væsentlige overskridelse af tidsbegrænsningen.  

3-5 km/t ekstra topfart med Shark Race-R Pro GP

En noget intermistisk tilgang til et interview, men Jorge Lorenzo var heldigvis flink nok til selv at gribe bolden, fortælle lidt om den Shark Race-R Pro GP Winter Test Replica der nu er tilgængelig for offentligheden og forklare hvorfor han selv kører med Shark hjelme.

Sidst men ikke mindst var det også lidt fedt med den overraskende oplysning, at hjelmens aerodynamik alene giver ham 3-5 km/t ekstra ned ad langsiden.

Lidt sygt at styrthjelmens aerodynamik alene har SÅ stor betydning.

Små 8 stærke skal der langes over disken for en Shark Race-R PRO GP, og så er det altså ikke en 100% tro kopi af den svinedyre specielt fremstillede hjelm Jorge Lorenzo kører med.

Men mon ikke der alligevel er en lille smule ekstra tophastighedt at hente med Shark Race-R PRO GP i kommerciel udgave.

Tuning af motorcyklen for ekstra topfart koster, så det er måske alligevel billigere med en ny styrthjelm??

Tak for sludderen til Lorenzo, vi stiller gerne op til en snak en anden gang.

Skriv et svar