Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En rejse ind i Rocket 3

Tag med Triumph’s chefingeniør Stuart Wood på en lille rejse i rakettens indre

Steffen F. Olesen
25/04-2020 kl. 05:00

Følger du bare lidt med i motorcykelhistorien, er du uden tvivl stødt på modellen Triumph Rocket III. Udfaldet af et projekt der startede i 1998, hvor Triumph’s project range manager Ross Clifford undersøgte amerikanernes forkærlighed for massive cruisere.

Hovedkonkurrenterne på det tidspunkt var Harley-Davidson og Honda med henholdsvis Ultraglide og Gold Wing, så idéen var at udvikle en kraftfuld powercruiser på intet mindre end 1.600 kubik. Triumph’s designer John Mockett – som står bag blandt andre Triumph Tiger – startede i samarbejde med David Stride, Gareth Davies og Rod Scivyer arbejdet på hvad der skulle blive et bæst af dimensioner.

Men hvor der er vej, er der ofte også bump; indledningsvis havde teamet planer om at udvikle enten en rækkefirer eller en V6’er, men endte ud i et langsliggende trecylindret kraftværk. Tankerne lå langt hen ad vejen stadig på de 1.600 kubik, men da Yamaha i 2002 lancerede Road Star Warrior på 1.670 kubikcentimeter, og Honda i samme periode kom på banen med VTX1800, besluttede Triumph at strategien skulle være ”call and raise”. Så i sommeren 2002 sparkede producenten døren op med et 2.294cc momentmonster, som leverede over 90% af sine kræfter ved 2000 omdrejninger i minuttet.

Men på trods af intensiv markedsanalyse, lykkedes det i sidste ende alligevel ikke Triumph, at finde formlen som ville få køberne til at stå i kø.

Artikel fortsætter under billedet

2020 Triumph Rocket 3 

Til 2020 forsøger Triumph igen med den nye Rocket 3, som i skrivende stund bliver rost af motorcykeljournalister verden over; ikke kun på grund af den super flot udførte mommy-makeover, men faktisk også fordi den nye version efter sigende har rigtig fornuftige køreegenskaber, stik modsat den gamle dame fra starten af dette årtusind.

Her på MagaCin har du gentagende gange kunne læse om den nye model; lige fra da den stod på affyringsrampen, over en sær måde at lancere en ny motorcykel på, til ren MC-porno fra Triumph. Hertil har vi bragt videoer hvor Rocket 3 bliver fyret af på bane, og en ti minutter lang introduktionsvideo af modellen, men nu er tiden altså kommet til at vi skal dykke dybere ind – helt ind i sindet!

Triumph’s chefingeniør Stuart Wood giver os nu mulighed for, at kaste et blik ind i rakettens hjerte. Som du ved ud fra førnævnte artikler, er den nye Rocket 3 drevet af en 2,5 liters række-3’er, men i nedenstående video får du et indblik i hvor stor motoren i virkeligheden er. Et stykke inde i videoen står der på et bord – i højre side – en pokallignende genstand bestående af krumtap, plejlstænger og stempler; det hele revet direkte ud af rakettens hjerte. Til sammenligning ser du ved siden af, en lignende konstruktion, som bruges i eksempelvis Street Triple og Daytona 765. Mindreværdskomplekser eller ej… Rocket 3 komponenterne er store! 

Foran tårnet med tre stk. 110mm stempler og lillebroren, ligger der et eksemplar af Rocket 3’s håndsvejsede og hydroformede manifold, som ifølge Stuart illustrerer performance såvel som kvalitet. Mod slutningen af videoen trækker Stuart os lidt længere hen ad bordet, hvor han med stolthed fremviser et gennemhullet eksemplar af en fuld model, som der for alvor lader os se den interne sammenhæng i cyklen.

 

Skriv et svar