Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

En naked bike vi glæder os til

Elektrisk naked bike - lavet til kritiske kørere med forkærlighed for forbrændingsmotorer. Kymco RevoNex er godt udtænkt

Mathias B. Høj; Video af Peter Bysted
14/11-2019 kl. 13:49

En naked bike med sportslige ambitioner, men som også er anvendelig i hverdagen – det har i korte træk været mantraet for Taiwanske Kymco i arbejdet med at udtænke og producere den elektriske konceptmotorcykel RevoNex.

Og lyder det bekendt med “-Nex”? Så er det fordi vi faldt lidt i svime over Kymcos hidsige SuperNex ved forrige års EICMA-messe. RevoNex har ikke samme vilde specifikationer: 0 til100 km/t klares på lidet imponerende 3,9 sekund, mens 0 til makshastigheden 205 km/t tager 11,8 sekund. Så stadig rigelig til at opnå kørekortsklip og blå blink.

Kymco har haft ambitionen at lave en motorcykel, som er fed at køre. At den er elektrisk er sekundært. Og ud fra den betragtning er der også gear på, da gearskift er en central del af aktiv kørsel, som mange elsker. Derfor har RevoNex en sekstrins gearkasse til at dosere moment og effekt.

Kører man i byen og skal starte og stoppe hele tiden, smider man den bare i andet gear, som går helt op til 105 km/t. Så kan man starte og stoppe, uden at skulle koble ud eller andet. Momentet skulle være rigeligt til den slags kørsel. Indrøm det, det lyder dejlig nemt, ikke?

Elektriske hjælpemidler er også indbygget. Traction- og wheelie control er med fra starten, samtidig med at bremserne også forhindrer baghjulet i utidige løft ved kraftig nedbremsning. RevoNex har også fire køreprogrammer, som spænder fra uinspireret pendling i byen, til særdeles inspireret kørsel med fuld effekt.

Mener man ikke at en motorcykel skal være lydløs, har Kymco også tænkt på dette. Motoren skulle have en engagerende lyd, som passer til omdrejningstallet. Desværre var der ikke mulighed for at høre det under EICMA-messen, så det må vente til en eventuel fremtidig test.

Desværre foreligger der ikke flere specifikationer – som eksempelvis rækkevidde og om det er muligt at skifte batteriet med et snuptag. Men med en planlagt markedsintroduktion i 2021 kan der nå at ske meget med batteriteknologi, så det er forståeligt nok at rækkevidden ikke meldes krystalklart ud allerede.

Et lille råd til Kymcos ingeniører dog: bredden på motorskjoldet nederst og i siden skal mindskes. Ellers kører MagaCins testkører motoren i asfalten. Skulle vi hilse fra LiveWire og sige.

MagaCin ser frem til at se RevoNex i produktionsklar udgave. Det er en elektrisk motorcykel, hvor producenten virker til at have gjort nogle gode overvejelser om form og funktion.

Skriv et svar