Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

El motorcykel sætter hastighedsrekord

Gadeversionen kan leveres i 2010

CO
16/09-2009 kl. 07:00

Økonomisk, teknologisk fascinerende og miljøvenlig er alle betegnelser man kan hæfte på eldrevne køretøjer.

Disse begreber vil normalt ikke få benzinen til at rulle raskere i årerne på undertegnede og inkarnerede motorcyklister, som fra barnsben har rodet med tohjulede køretøjer med forbrændingsmotor.

Men konceptet kan måske få enkelte til at nikke anerkendende, nu hvor det er lykkedes det San Fransisco baserede firma Mission One med deres eldrevne motorcykel at slå den nationale AMA land-speed record for eldrevne motorcykler, med en tophastighed på 259 km/t.

Ved denne lejlighed kørtes samme strækning to gange i modsat retning, med en gennemsnitshastighed på 241,5 km/t.

Den eldrevne motorcykel skulle angiveligt være stærk nok til at løfte forhjulet i power wheelies ved dansk motorvejshastighed.

Måske ikke så underligt når motorens drejningsmoment fra stilstand opgives til at være 17% højere end det Yamaha’s nuværende R1’er leverer ved 10.000 rpm.

Mission One har som nævnt i en tidligere artikel her på MagaCin, en opgivet aktionsradius på ca. 240 km.

En smart feature ved den eldrevne motorcykel, er at man kan eftermontere bla. traction control og wheelie control, og derefter foretage justeringer ved hjælp af software.

Hvem sagde at El-motorcykler er kedelige.

0 personer snakker om “El motorcykel sætter hastighedsrekord

  1. ..men en storsællert bliver den jo nok aldrig med mindre man monterer den med en højttaler, der kan give den en ordenlig lyd.

  2. Der mangler vist lige en sammenskrivning af el og motorcykel i overskriften 🙂

    Ellers en interessant artikel. For mig er lyden ikke alfa og omega; det vil tværtimod være dejligt med et mere roligt lydbillede inde i byerne. Det er LIDT trættende med folk der smider ulovlige potter på deres MC'ere, så man ikke kan gennemføre en normal samtale, men må vente til de er kørt forbi. En MC kan udmærket lyde godt UDEN at larme!

  3. Peterg > Ingen problem, vi downloader bare den lyd vi vil ha' – jetlyd eller fed Ducatibulder… 😀

    Det er ihvertfald spændende at følge den udvikling med EL-kværne.

  4. Prisen for de første 50 stk, som leveres i 2010 bliver ca. 62000 $ (!) – men herefter falder prisen formentligt til ca. 42.000$ ab fabrik… og uden afgifter i Dk bliver det en retailpris på ca 220.000 kr. Til gengæld er den stort set vedligeholdelsesfri og det vil koste tæt på ingenting at køre på den… Spændende! Desuden er jeg enig i at det nok ikke bliver på sport markedet de vil få succesen… men derimod på Commutermarkedet… altså der hvor der er behov for en cykel der kører op til 150 km/t med en rækkevidde på op til 300km på en opladning og hvor det er fortrinsvis bytrafik og pendlere der skal have en hverdagsmaskine. Men at de kan bygge en cykel med de præstationer kan jo få enhver mc journalist op af sædet… og det er sikkert også meningen! Arly

Skriv et svar