Borgerforslag om lovlig kørsel mellem rækkerne
Formålet er at forbedre trafikafviklingen, øge trafiksikkerheden for motorcyklister og reducere trafikpropper ved at tillade motorcyklister at køre mellem stillestående eller langsomtkørende biler under specifikke, sikre forhold.
Sådan lyder det i et nyligt oprettet borgerforslag fra Martin Post i Skanderborg.
Såkaldt “Lane Splitting” der her i Danmark ofte går under betegnelsen kørsel mellem rækkerne, er et kontroversielt emne både her til lands og mange andre steder i verden.
Og MagaCin har da også gennem en lang årrække jævnligt været inde over fænomenet kørsel mellem rækkerne.
Som eksempelvis i artiklerne der efter franske motorcyklisters massive demonstrationer en måneds tid senere beskrev, at Frankrig Legaliserer kørsel mellem rækkerne, hvor vi dengang også så på, hvordan det forholdt sig i flere andre lande. Og senest i Nu må motorcyklerne køre mellem rækkerne i Frankrig fra Januar måned i indeværende år, hvor motorcyklers såkaldte lane filtering efter 26 års kamp blev fuldt lovligt i Frankrig.
Man kan argumentere for, at begrebet der dækker over motorcyklister, som på forskellig vis lister sig lidt hurtigere fremad end den omgivende trafik ved langsom køkørsel eller i stillestående trafik, er ret hensigtsmæssigt i den forstand, at motorcyklerne kommer af vejen, så den øvrige trafik får bedre plads.
Og da motorcyklisten oven i købet når hurtigere frem til destinationen, er kørsel mellem rækkerne ren win-win.
Modsat kan man også argumentere for, at det er en monsterfarlig adfærd, som dog i sin tid blev modsagt af den nu ti år gamle undersøgelse fra Berkeley universitetet i Californien, som Martin Storm også henviser til i sit borgerforslag.
En analyse udført af forskere fra UC Berkeley’s Safe Transportation Research and Education Center (SafeTREC) viste dengang, som beskrevet af UC Berkeley News i artiklen Is motorcycle lane-splitting safe? New report says it can be, at det endda kunne være sikrere at filtrere gennem den omgivende trafik end det modsatte.
Forudsat den omgivende trafik bevægede sig med en hastighed på ikke over 50 mph eller godt 80 km/t, og at de passerende motorcyklers hastighed ikke var mere end 15 mph eller knap 25 km/t højere end de passerede køretøjers.
Borgerforslaget fra Martin er en anelse mere beskedent, hvor han med de samme cifre vekslet til km/t foreslår, at forskellen i hastighed mellem motorcyklen og den øvrige trafik ikke må overstige 15 km/t, imens motorcyklens maksimale hastighed ved såkaldt lane splitting ikke må overstige 50 km/t.
Netop 15 mph er en hastighed, uagtet det er i en anden sammenhæng, som der også fokuseres på i videoen under dette afsnit, hvor Dave Snelling fra Arvada Police Department i Colorado fortæller VP of Marketing / Big Iron Sports Jim Otto om, hvordan man som motorcyklist bør forholde sig ved kørsel mellem rækkerne.
For i Colorado må motorcyklisterne nu også køre mellem rækkerne, men dog med den begrænsning, at det kun er tilladt, når den omgivende trafik holder stille.
Derudover anbefaler sheriffen også en praksis, som man ser i andre lande, hvor bilisterne som en naturlig gestus giver plads til motorcyklerne.
I artiklen Er ‘Lane Splitting’ sikkert? fra 2021 kunne du som en kort opsummering læse, at konklusionen på et femårigt eksperiment dengang var, at man på veje der indgik i eksperimentet så en stigning i ulykkestilfælde for motoriserede tohjulere på 12%, imens der blev konstateret et fald på 10% på andre veje.
Undersøgelsen affødte imidlertid også et nyt og mere tilbundsgående studie, der altså i begyndelsen af indeværende år resulterede i, at franske motorcyklister helt legalt kan køre mellem rækkerne.
Konceptet med kørsel mellem rækkerne har gennem årene delt vandene ikke blot her til lands, men også i udlandet.
Skeptikere kan formentlig finde mange flere argumenter for, at det skal være absolut-forbudt, end du finder i denne artikel. Men mon ikke der også der findes mange flere rigtig gode argumenter end ovennævnte for, at kørsel mellem rækkerne skal lovliggøres?
Det kræver som du kan læse vedrørende Borgerforslag på Folketingets website 3 borgere inklusive medstillere for at oprette et Borgerforslag. Og hvis 50.000 borgere herefter støtter borgerforslaget, kan det blive fremsat som et beslutningsforslag i Folketinget.
Martin Storm har som nævnt i indledningen oprettet borgerforslaget, der både er er linket til her og øverst i artiklen, og forslaget har i skrivende stund omkring et par tusinde støtter.
Det bliver indledningsvis interessant at følge, hvor mange danske motorcyklister der er enige med Martin og formentlig mange andre danske motorcyklister i, at kørsel mellem rækkerne skal være fuldt lovligt for danske motorcyklister, og hvor mange der bakker op om forslaget.
Dernæst at se hvordan landets politikere forholder sig, hvis borgerforslaget når 50.000 eller flere støtter, og sidst men ikke mindst hvordan en legalisering af kørsel mellem rækkerne i Danmark i givet fald udmøntes i praksis.
Mener du at kørsel mellem rækkerne ligesom i en række andre lande skal legaliseres i Danmark?

