Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW er klar med en ny GS'er til 2017

BMW's nye 2017 dreng i adventure klassen, G 310 GS, blev afsløret på Eicma som ventet

Klaes Asaa
15/11-2016 kl. 11:59

GS 1200 R i lidt mindre målestok, 1 sparker motor med 313ccm, det er kort fortalt hvad BMW har sat i gang. Det er motorcykel til en lidt mindre pengepung, produceret i samarbejde med indiske TVS Motor Company. Vi har tidligere skrevet, at der nok ville dukke en G 310 GS op på messen. En model der er baseret på G 310 R modellen(artikel her), som var ny til 2016. 

Motoren fra TVS i Indien.

Der er mange ligheder med G 310 R, G 310 GS deler platform med sin bror. Blandt andet anvendes et stel der er næsten magen til, samme motor og flere detaljer. Men så hører ligheden også op. Affjedringen er markant anderledes på G 310 GS, foran er fjedervandringen 180mm, det er 49mm længere end G 310 R. Der er 19” forhjul på G 310 GS, som sammen med den længere vandring foran giver hvad der får G 310 GS til at komme i klasse med de øvrige adventure maskiner. Design mæssigt har G 310 GS mange ligheder med F 700 GS, hvilket selvfølgelig yderligere er med til at pege mod adventure.

Det er all-round dækket, fælgdiameteren og fjedervandringen der er med til at skabe adventure.

Adventure på en mindre kraftfuld maskine tænker du, det er faktisk ikke helt skidt. Når det tages i betragtning at G 310 GS er let. Derfor kan den sagtens tilbyde at klatre rundt i bakkerne, også med løst underlag. Det er uden tvivl en mindre vild oplevelse når det går lige ud, men hvad gør det. Det er når det drejer, og går lidt op og ned det er sjovest! Det er vigtigt at understrege, at det sjove er væsentligt at fremhæve, for der skal være plads til udfordring til piloten. Man kunne fristes til at kalde den et bjerggedekid, springer let afsted og uhindret op og ned. Det er jo her de kraftfulde og de små skilles, kraftfuld tung og knap så let i dansen mod lille og vågen. 

Lille og vågen, det er nøgleordet for G 310 GS. Du kører inde i byen med en god portion trafik, og snor dig igennem trafikken, balancen er let selv ved helt lave hastigheder. Det er ultra lækkert og smidigt. Du kommer uden for byen, og på de snoede veje er der begejstring nok til det store smil. Alene lyden af en 1 stamper er sprød. Det tæller godt i din glæde for G 310 GS. Tag den til og fra arbejde, den har en fantastisk benzin økonomi. Godt 36km pr. liter benzin, wauw. 

Hvorfor er småt så egentligt stort? Dem der laver motorcykler vil alle gerne have flere til at blive bidt af motorcykellivet, eller rettere blive ”bikere”. Så jo bredere de kan levere, jo flere potentielle kunder er der. Der er ingen tvivl om, hvis du ikke har så mange km i bagagen på motorcykel, så er en af de små modeller at foretrække. Her bliver du kongen over din cykel, meget nemmere end på en kubikker der er tung. 

Det skal være sikkert og sjovt at køre motorcykel, jo nemmere det er at styre, jo mere sikkert! Har du først kontrol og ro, er det 100% sjovt. Det er BMW's mission at skabe en ny praktisk, let og ikke mindst billigere motorcykel. BMW vil gerne understrege, at de på trods af lavere pris ikke går på kompromis med standarden. Det er ikke komponenter fra kælderen der lige skal bruges, for at få tømt ud. Det er heller ikke gammeldags billigere tekniske komponenter der anvendes. BMW ønsker at holde en vis standard overordnet på sine motorcykler. Der er altså ikke gået på kompromis med kvaliteten. 

BMW har en god pointe med valget af kvalitet, det er absolut spændende at se hvad prisen bliver på modellen.

0 personer snakker om “BMW er klar med en ny GS'er til 2017

Skriv et svar