Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Avanceret køreteknik: Bagbremsen

Sylvain Guintoli tegner og fortæller

Steffen Olesen
28/04-2020 kl. 12:00

Hvorfor stritter de hårdeste racerkørere med det ene ben i The Rossi leg-dangle når der bremses maksimalt under indbremsning før sving? Det spørgsmål besvarer den franske racerkører Sylvain Guintoli i artiklen her, og nu er der flere guldkorn fra den 37 årige racerkører.

Guintoli der er officiel test- og wildcard kører for Suzuki, benytter lejligheden under den verdensomspændende nedlukning til at dele nogle ret gode videoer optaget hjemmet, hvor han forklarer om forskellige elementer i avanceret køreteknik. Det gør han faktisk ret godt, og i denne video gøres der også brug af en skoletavle og kridt, når han bryder en indbremsning før sving op i elementer og forklarer, hvordan bagbremsen anvendes optimalt… når det skal gå rigtig stærkt.

Bemærk at Guintoli der rendte med VM titlen i WSBK i 2014 fortæller, at dette er hans egen opskrift, og at andre af de skrappeste kørere måske agerer lidt anderledes.

Og når du ser videoen, så læg også lige mærke til den finurlige detalje, hvor Guintoli fortæller at bagbremsen på intet tidspunkt blev anvendt, da han i 2014 blev verdensmester i World Superbike klassen.

Det er ret interessant at høre, hvordan Guintoli justerer på belastningen af dækkene for og bag via bagbremsen under nedlægning, og også en sjov detalje, at Guintoli ikke lige som visse andre kørere anvender bagbremsen som et supplement til traction control, når maskinen fyres af ud af svingene.

Det er ret fedt, at Guintoli er helt nede på jorden og deler ud af sin viden på en måde, så vi almindelige dødelige kan forstå det. Men det fedeste er måske opsummeringen mod videoens slutning, hvor han understreger at man skal være tryg ved at benytte bagbremsen som foreslået… for hvis man ikke er det, så er det bedre helt at lade være med at bruge den.

Skriv et svar