Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

AMU sagaen vil ingen ende tage

AMU Djursland i seriøs modvind i mange danske medier og hos ministeren

Thomas Blix
17/03-2015 kl. 17:00

Efter Danmarks Radio bragte historien om Tradium AMU center Djursland forrige uge, der tilbød motorcykel-kurser med ulovlig AMU støtte, har lavinen bare rullet, og mængden af foragelser i danske medier er bare vokset dag efter dag.

Mange af medierne har rettet henvendelse til undervisningsministeriet, samt Task Force AMU om netop denne sag, og kontrolenheden har bebudet at de vil være på plads ved alle årets AMU kursusafholdelser på Tradium Djursland, for at kontrollere at alle betaler det faktiske kursusgebyr og at ingen modtager uberettiget AMU tilskud.

Nu er sagen også dukket op i følgende medier:

Avisen.dk -1

Avisen.dk -2

News.dk

Nyheder.dk -1

Nyheder.dk -2

Tidligere har denne lavinesag, som tidligere beskrevet, været bragt i DR Radio nyhederne, DR TV Avisen og Ekstrabladet. Vi ved ikke om  medierne tror vi motorcyklister er mindre begavede, men mon ikke flertallet efterhånden har fanget at AMU tilskud til kurserne ikke bliver aktuelt.

Lidt vildt at så lille en sag, i vores begrænsede motorcykelverden, kan få så så meget medieopmærksomhed. Det er vist det medierne normalt kalder agurketider.

0 personer snakker om “AMU sagaen vil ingen ende tage

  1. Det er samlet set rigtig mange penge, som bliver suget op af Statens midler til AMU-kurser, Dansk Kørelærer-Union har også været kreative med bl.a. motorcykelkurser til "efteruddannelse af kørelærere"
    dengang de ejede Ellested på Fyn, kursuslærerne var fra juulgruppens AMU i Roskilde – den ene hånd vasker den anden!
    Det kan da også undre mange, at der i flæng udbydes kørekort til store køretøjer, selvom der er masser af kompetente ledige chauffører, så der uddannes til arbejdsløshed og mange tager på den måde kørekort til stort vogntog, selvom de reelt kun skal bruge et B/E-kørekort. Årsag: Egenbetalingen er kun ca. halvdelen af hvad B/E-kørekortet koster!

  2. At fuske med AMU midler er hverken en lille sag eller har noget med agurketid at gøre. Der har været fokus på det svindel der foregår længe også med kørekort til bus, lastbil og taxa. Det groteske er at det ikke for længst er blevet stoppet. Netop som nævnt i kommentaren ovenfor er det et stort problem for dem nævnt ovenfor men også TUC som nu ejer Center Ellested. Dette er bare endnu en hovedrystende svindelsag med AMU midler.

  3. bus, lastbil og taxa er jo et erhverv så hvorfor skulle der ikke være tilskud til det lige som der er til alle andre uddannelser

  4. KJJ, det er sikkert fint at der er tilskud til det. Det er en anden snak. Men der bliver fusket med de tilskud i STOR stil hos de private udbydere af AMU kurser. Det er ikke engang nogen hemmelighed og det er jævnkligt oppe i medierne. Forstår bare ikke hvorfor de ikke stopper det på de skoler som er på kant med loven gang på gang på gang.

  5. Som sædvanligt taler Torben Dich mod bedre vidende. Dansk Kørelærer-Union afholdte ganske rigtigt flere kurser i AMU-regi, et kursus du i øvrigt selv deltog i, men det var på en godkendelse fra AMU Fyn. Jeg deltog som instruktør på baggrund af min ansættelse som motorcykelinstruktør hos FDM og den anden instruktør var i øvrigt også ansat hos FDM, hvorfor dette ikke har noget som helst at gøre med AMU Juulgruppen. Hvilke hænder der vasker eller bliver vasket skal jeg ikke gøre mig til herre over, men mon ikke der er tale om en vis form for brødnid fra hr. Torben Dich
    Kurset var i øvrigt også oprettet på baggrund af de dengang nye kontrolprøver til MC køreprøver, og alle deltagere var MC kørelærere, og havde deltagelse af bl.a. Politi og Trafikstyrelse, hvilket i mine øjne legaliserer dette kursus.

  6. Det er sgu´da ikke nødvendigvis en blanco-check fordi politi og trafikstyrelse deltager i noget, – eller hvad ?

  7. Når "jesper" nu retter et personligt angreb mod undertegnede, må jeg gå ud fra at det er Jesper Henriksen fra Juulgruppen alias Juul Køreskole, og at du/I føler jer så hårdt truffet, som det åbenbart er tilfældet. Jeg taler aldeles ikke mod bedre vidende – hverken nu eller tidligere – tvært imod har jeg en grundig insiderviden fordi jeg kender systemet, også indefra og er en af de få, som kan og tør afsløre de kreative metoder objektivt, fordi jeg ikke selv er afhængig af eller i lommen på andre.
    Er det mon ok at køre uden at lastbilerne er læsset til tilladt totalvægt ved EU kørsel, bare fordi det er besværligt at læsse dem?
    Mht. kurset med kørelærerne burde den totale pris være lig med egenbetalingen – det var ikke mere værd – svarende til prisen for maden – som var god – det andet kunne vi jo i forvejen mindst lige så godt som jer!
    Som Mick skriver er deltagelse af politi og Trafikstyrelsen ingen garanti for økonomi og hæderlighed, det blandede de sig netop ikke i!
    Kontrolprøverne er blevet en ren guldgrube for de øvelsesbaner, hvor der startes køreprøver, tænk prisen for at bruge asfalten i højst 10 minutter er ca. den samme, som der betales for 3 timer incl. brug af mc eller bil men til prøven her er det elevens kørelærer der lægger mc til, jeg synes faktisk at mc eleverne bliver plyndret.
    Der er ikke tale om brødnid, det er heldigvis ikke alle køreskoleelever der vil frekventere en stor køreskole med risiko for at blive kastebold mellem alle de forskellige kørelærere og computerskærme.
    Så selv om jeg ikke kan suge 5 millioner ud af AMU om året har jeg altså overlevet alligevel, snart 38 år som selvstændig kørelærer, fri hver weekend så jeg kan lade op og bevare det gode humør.

Skriv et svar