Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Alt du skal vide om den nye Honda CB 650R

Masser af lækre detaljer på Hondas nye mellemklasse MC

Mathias B. Høj
13/11-2018 kl. 11:17


Hondas CB 650R var en længe ventet nyhed i mellemklassen. Modelrækken talte en 125, 300 og 1000 cc model, så hvis man var på udkig efter noget designmæssigt skarpt i 600 cc-klassen, måtte man gå til konkurrenterne. Det håber Honda nu at have afværget med den nye CB 650R, som blev præsenteret til EICMA 2018.

Designmæssigt ligger CB 650R tæt op af de eksisterende modeller og er desværre ikke helt i tråd med den usædvanligt skarpe konceptmodel. Til gengæld er ligheden med storebror 1000R stor og motoren er i samme ånd firecylindret. Men som årets trend byder, er motoren bronzefarvet.

Forlygten – og alle andre lygter i øvrigt – er LED, ligesom infodisplayet er LCD, som på 1000R'en. 

Vægten er faldet 6 kg, hvis man sammenligner med 650 F (som også er en naked bike). Det er sket ved bl.a. et opdateret stel, tank og fodhvilere, så vægten lander på 202 kg. Men den nye model har også fået lækkerier som en 41 mm Showa SFF Upside-down forgaffel, radialt monterede bremser med fire kalibre til 310 mm bremseskiverne foran, og helt nye alu-hjul. Bagbremsen har én kaliber til at stoppe 240 mm skiven bagtil. Et to-kanals ABS-system er standard.

Affjedringen bagtil er en mono-shock med syvtrins fjederforspænding, som arbejder direkte sammen med den trykstøbte alu-svingarm. Sædehøjden er 810 mm.

Men hvad med motoren?

Den firecylindrede 649 cc motor har 16 ventiler og en, ifølge Honda, lineær effektkurve. Boring og slaglængde er 67mm X 46 mm med en kompressionsratio på 11.6.1, og der gøres nu brug af iridiumtændør.

Et 35 kW A2-kørekortskit er nemt monterbart. Uden kittet rammer motoren 70 kW ved 12.000 o/m.

Luftindtag til motoren sker fra begge sider af tanken, med den behagelige bieffekt, at føreren kan høre motorens brølen under acceleration. En større diameter i udstødningen medvirker til samme ædle formål.

En sekstrins gearkasse er til rådighed, samt assist- og slipperkobling (quick shift kan tilkøbes). Honda Selectable Torque Control (HSTC) er også en del af pakken, men kan deaktiveres når man er i humør til det. Forbruget er opgivet til flotte 20,4 km/l, hvilket giver en aktionsradius på over 300 km med den 15,4 L store tank.

Pynt og gejl

Naturligvis er der et voluminøst eftermarkedskatalog til den ny CB 650R. Varmehåndtag, pin stripes, 12V strømudtag og lignende er tilgængeligt, og din Hondaforhandler fortæller dig helt sikkert gerne mere om det.

CB 650R er tilgængelig i følgende farver:

– Graphite Black

– Candy Chromosphere Red

– Matt Crypton Silver Metallic

– Matt Jeans Blue Metallic

Prisen er opgivet til 95.000 kr fra importøren.

Specifikationer

ENGINE

 

Type

Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4 cylinder

Engine Displacement (cm³)

649cc

Bore ´ Stroke (mm)

67.0 x 46.0

Compression Ratio

11.6:1

Max. Power Output

70kW/12,000rpm

Max. Torque

64Nm/8,500rpm

Oil Capacity

2.7L

FUEL SYSTEM

 

Carburation

PGM-FI electronic fuel injection

Fuel Tank Capacity

15.4L

Fuel Consumption

20.4km/litre

ELECTRICAL SYSTEM

 

Starter

Electric

Battery Capacity

12V/8.6AH

ACG Output

370W

DRIVETRAIN

 

Clutch Type

Wet, multiplate disc

Transmission Type

6-speed

Final Drive

Chain

FRAME

 

Type

Steel diamond

CHASSIS

 

Dimensions (LxWxH)

2130 x 780 x 1075mm

Wheelbase

1450mm

Caster Angle

25.5°

Trail

101mm

Seat Height

810mm

Ground Clearance

150mm

Kerb Weight

202kg

Turning radius

 

SUSPENSION

 

Type Front

Showa Separate Function Fork (SFF) USD

Type Rear

Monoshock damper with adjustable preload, 43.5mm stroke

WHEELS

 

Rim Size Front

Hollow section 6-spoke cast aluminium

Rim Size Rear

Hollow section 6-spoke cast aluminium

Tyres Front

120/70ZR17 M/C (58W)

Tyres Rear

180/55ZR17 M/C (73W)

BRAKES

 

ABS System Type

2 channel; hydraulic dual disc 310mm front, hydraulic disc 240mm rear

INSTRUMENTS & ELECTRICS

 

Instruments

 Digital speedometer, digital bar graph tachometer, dual trip meter, digital bar graph fuel gauge, gear position and upshift indicator, digital clock

Headlight

LED

Taillight

LED

Du kan se hele Hondas EICMA-præsentation fra live-optagelsen på Facebook her.

Skriv et svar